presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2010:

Turistsuksess med naturlige røtter

  Publisert: 17.03.2010 07:00 - av  Maren Bækkelund Ellingsen

Sorrisniva fikk Merket for god design for sitt nye navn og nye visuelle profil.

Oslo: Den ene hentet inspirasjon fra OL i 1952, mens den andre fant nytt navn utenfor kontorvinduet. Nå har Sorrisniva i Finnmark og Estatia Resort fått tildelt det ettertraktede Merket for god design.

Alta Friluftspark byttet i januar i fjor navn til Sorrisniva, og fikk samtidig ny og oppdatert grafisk profil utviklet av Scandinavian Design Group (SDG). Sorrisniva betyr brusende strøm og gjenspeiler Altaelven som bruser når elven renner nedover sommerstid.

 

På Norefjell gikk designer Gina Rose ikke bare tilbake i tid, men også ut i naturen. Resultatet ble en ny visuell identitet til Estatia Resort, som er integrert i både møbler og hotellets utsmykning. Nå kan Merket for god design feires både i Finnmark og på Norefjell.

 

– Denne utmerkelsen henger høyt i Norge, og gis til bedrifter og designere som sammen har skapt nyskapende produkter, tjenester eller visuell kommunikasjon gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Giske: Norge bør være fremst på design

Næringsminister Trond Giske var til stede under overrekkelsen. Han synes det er positivt at norske virksomheter som jobber strategisk med design løftes fram.
– Jeg tror det er viktig at vi forteller om suksesshistoriene, slik at de beste kan vise fram sine vellykkede resultater, mener han.

 

Næringsministeren påpeker at design blir stadig mer sentralt i de fleste næringer her til lands for å utvikle attraktive produkter og tjenester som kan konkurrere med utenlandske aktører.

 

– I et høykostland som Norge må vi være i fremste rekke når det gjelder design, fordi dette er et område hvor vi kan være konkurransedyktige selv med et høyt lønnsnivå. Vi vet at design blir stadig viktigere når forbrukeren skal ta en kjøpsbeslutning, sier Trond Giske.

 

Sur merkemottaker

– Jeg var sur og forbanna. Alta Friluftspark var hjertebarnet mitt, og jeg var helt imot en designprosess. Men, jeg ser det nå. Det er mange som skal slite for å overgå oss nå. Nytt navn og design gjør at vi er et hestehode foran konkurrentene, sier daglig leder i Sorrisniva, Tor Kjetil Wisløff.

 

Han understreker at Merket for god design uttrykker nettopp den kvaliteten finnmarksbedriften ønsker å stå for.

 

Friluftspark uten park

Wisløff forklarer at Sorrisniva har vekket internasjonal interesse etter profilendringen. – Navnet er lettere å huske i det utenlandske markedet. I tillegg er designet så bra, det er mange som får lyst til å reise til Finnmark når de ser designet vårt. Da har vi gjort jobben vår, sier han.

 

Alle de ansatte på bedriften var involvert i prosessen med designbyrået Scandinavian Design Group. Til og med kjøkkensjefen.

 

– I starten syntes vi Sorrisniva hørtes helt latterlig ut. Men etter hvert så vi hvor riktig det er. Før kom folk til Alta Friluftspark og spurte etter parken, men vi har jo ingen park. Sorrisniva er stedsfestet og relatert til Altaelven like i nærheten, forklarer Wisløff.

 

Unike Norefjell

Estatia Resort samarbeidet med designer Gina Rose om utviklingen av en ny visuell identitet for hotellet på Norefjell. Administrerende direktør i Estatia Resort, Christian Wessel, berømmer designeren for det unike resultatet som er skapt.

 

– Hvem som helst kan kjøpe en Arne Jacobsen-stol og være stolte av å ha satset på design. Vi synes det blir litt blodfattig. Vi ville heller gjøre interiøret og designet på hotellet personlig og unikt for Norefjell, forteller Wessel. Han forklarer at de hentet inspirasjon fra historien til Norefjell - OL i 1952, Mariusgenseren og fra naturen og dyrene på Norefjell.

 

For Estatia Resort betyr det mye at de nå mottar Merket for god design. – Vi har bruk mye energi på denne prosessen. Nå har vi fått et hotell som er langt i fra anonymt og kjedelig. Det særegne mønsteret vi har utviklet for Norefjell er et tidsriktig uttrykk fra Mariusgenseren og er umulig å kopiere. Det gir oss et hotell med sjel, sier Wessel.

Responsen fra gjestene på hotellet har vært veldig positiv. Wessel tror gjestene legger merke til hvordan historien til Norefjell er integrert i et moderne hotell. – Vi bruker historien til Norefjell i alt fra foto, knagger og skillevegger til speil og mønster i stoffene. Det blir aldri kjedelig, mener han.
(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 17. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

Film:

Se næringsminister Trond Giske uttale seg om norsk design her: http://www.norskdesign.no/video/10-aarets-beste-design-article13980-636.html

 

Kontaktpersoner:

* Sorrisniva, daglig leder Tor Kjetil Wisløff, tlf. 78 43 33 78

* Estatia Resort, administrerende direktør Christian Wessel, mobil 90 15 12 67

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, esg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

* Mer informasjon om Designdagen 2010: http://www.norskdesign.no/designdagen-2010/category8579.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak SORRIS~1.JPG 13,93 kB (459x280)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.03.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS