presseticker

Skip to main content

Ungt designtalent og sporty trehjuling fra Bærum får inkluderende designpriser

  Publisert: 16.01.2024 08:05 - av  Henning Poulsen

Eila Regine Evensen Rishovd og Elizabeth Bjelke Stein mottar talentprisen til Innovasjonsprisen for inkluderende design for sin masteroppgave: Kysten er klar. Foto: Rishovd/Stein

Movu Mobility mottar kategoriprisen for produktdesign når Innovasjonsprisen for inkluderende design igjen deles ut. Foto: Morten Brun

 

Kysten er klar. Foto: Rishovd/Stein

Hun har designet en løsning kan gjøre fiskeyrket mer likestilt og mangfoldig. De har utviklet en kul og praktisk trehjuling for alle som trenger gåstøtte. Begge prises når DOGA nå kårer Norges mest inkluderende design og arkitektur.

– Betydningen av inkluderende design og arkitektur kan ikke overvurderes. Hensikten med Innovasjonsprisen for inkluderende design er å løfte fram og hylle løsninger som fremmer mangfold og likeverd, og som gjør livet lettere for alle uansett utgangspunkt, sier seniorrådgiver i Jannicke Hølen i DOGA.

 

Jar-kvinnen Elizabeth Bjelke Stein får pris i kategorien Unge talenter for en masteroppgave hun har skrevet sammen med Eila Regine Evensen Rishovd. Oppgaven bruker tjenestedesign for å løse problemer med likestilling og mangfold innen kystfiske.

Oppstartsbedriften Movu på Hosle har designet en sporty trehjuling som gir brukeren gledesbetont og stigmafri støtte i hverdagen.

 

Disse prosjektene skal sammen med 8 andre design- og arkitekturprosjekter konkurrere om hovedprisen, selveste Innovasjonsprisen for inkluderende design. Blant tidligere vinnere finner vi Vipps, sightseeingbåten Vision of the Fjords og St. Olavs Hospital.

 

Movu: Støtte uten stigma

Bare 1 av 5 nordmenn takker ja til rullator til tross for at de trenger gåstøtte. Resultatet er isolasjon, manglende rehabilitering og en gigantregning til Helse-Norge.

 

Hvorfor må det være slik, spurte Movu Mobility seg. Hvorfor vil mange heller sitte hjemme enn å bruke et hjelpemiddel de får helt gratis av den norske stat?Oppstartsselskapet fant ut at mange, særlig yngre, har et stigmatisk forhold til rullatorer.

 

Derfor bestemte Movu seg for å utvikle en mer sporty, moderne og brukertilpasset støttespiller. Målgruppen ble definert til alle som trenger støtte når de beveger seg utenfor hjemmet, uansett alder, utgangspunkt eller funksjonsnivå.

 

Brukermedvirkning gjennomsyret prosjektet fra dag én. Røffe prototyper ble testet på både unge og eldre, funksjonsfriske, protesebrukere og MS- og slagpasienter. Movu koblet også på helsepersonell og fagekspertise fra blant annet Sunnaas sykehus.

 

Denne brukertestingen ga en tydelig retning for produktutviklingen – og for hvordan sluttresultatet ble. Movu er en sammenleggbar trehjuling for alle som har behov for litt støtte når de går. Produktet kan brukes til både praktiske ærender i hverdagen, til trening og rehabilitering.

 

Et stort, ergonomisk utformet ratt gjør at brukeren bokstavelig talt føler at hen har hånden på rattet, uansett om man er i bevegelse eller trenger noe å lene seg på. Det store hjulet foran gir stødighet og gjør det enklere å få trehjulingen over fortauskanter og andre hindringer. Enhåndsbremser på begge sider av rattet gir økt trygghet og brukervennlighet for alle – ikke minst de med nedsatt gripeevne eller en mobil i den ene hånden

 

I tillegg har prosjektet lagt stor vekt på de visuelle detaljene – mange sammenligner trehjulingen med den tidløse, italienske mopeden Vespa. Det moderne formspråket gjør at produktet appellerer til alle, ikke minst de som kvier seg for å bruke rullator.

 

At samtlige testpersoner som deltok i innsiktsdelen av prosjektet bestilte sin egen trehjuling etterpå, taler for seg selv. Movu er et nytt produkt i markedet som utfordrer det etablerte, med en langt bredere målgruppe.

 

Movu Mobility mottar nå Innovasjonsprisen for inkluderende design i kategorien produktdesign. Juryen uttaler at Movu Mobility har laget et produkt som er like kult som en sparkesykkel, samtidig som den gir nødvendig støtte i hverdagen.

 

«Produktet tetter et hull i markedet, og inviterer til bruk for flere. Designerne har lykkes i å utvikle noe som appellerer til brukere på tvers av generasjoner og behov. Den er en fleksibel støtte for daglig mobilitet, og gjør gåtur og trening til en lek,» skriver juryen i sin vurdering.

 

Kysten er klar: Likestilling og mangfold i blå mannsbastion

Fisk er Norges nest største eksportartikkel, men likevel er hele 97 prosent av landets fiskere menn. De siste årene har flere kvinnelige fiskere fortalt om diskriminering og manglende tilrettelegging. Mange slutter, samtidig som den blå næringen skriker etter kompetanse og arbeidskraft.

 

Dette kan ikke verdens nest-mest likestilte nasjon være bekjent av, mener de unge designerne Eila Regine Evensen Rishovd og Elizabeth Bjelke Stein. Derfor har de gjort bærekraft, mangfold og likestilling blant kystfiskere til tema for sin masteroppgave ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

 

Rishovd og Stein begynte med å samle inn innsikt fra fiskenæringen og et mangfold av fiskere og andre relevante aktører. De reiste også til Lofoten og tilbrakte fire uker med skreifiskerne. Slik fikk de en forståelse for utfordringene næringen strir med. Dette ble et fokusområde for prosjektet.

 

Kystfiskerne er ofte selvstendig næringsdrivende, og det finnes ikke en leder som sier «Her skal vi få til likestilling!» Det gjør at personer som er underrepresentert i bransjen – på grunn av for eksempel kjønn, alder, nasjonalitet, erfaring eller som på en eller annen måte skiller seg ut – ofte møter negative, konservative holdninger.

 

Kystfiskere reiser fra fiskevær til fiskevær, ut ifra hvor fisket er best. Særlig de som er nye i yrket mangler praktisk kunnskap om den lokale kulturen, tilbud og mulighetene som finnes i fiskeværene. De har også et mindre nettverk og lavere kjennskap til bransjen.

 

Å komme til steder de ikke kjenner kan derfor være utfordrende. Mange føler seg ekskludert og opplever at de står alene.

 

Svaret i masteroppgaven er å etablere en digital plattform som hjelper alle kystfiskere når de reiser til ukjente fiskevær. Plattformen, som designerne kaller «Kollektivet», samler og gjør tilgjengelig store mengder informasjon om hvert sted, deriblant om kaiplasser, tilgang på landstrøm, postmottak og den lokale fiskarheimen.

 

En digital oppslagstavle og chatfunksjon gir fiskerne mulighet til å følge med i lokale forhold samt komme i kontakt med andre fiskere og bransjeaktører. De to designerne har ved hjelp av grundige brukertester sørget for at plattformen er relevant og svarer på faktiske behov.

 

Masteroppgaven «Kysten er klar» mottar nå Innovasjonsprisen for inkluderende design i kategorien unge talenter. Juryen roser Rishovd og Stein for å bruke tjenestedesign til å lage møteplasser som fremmer likestilling, mangfold, inkludering og tilhørighet i et tradisjonsrikt yrke.

 

«Gjennom svært grundig brukertesting, forbilledlig bruk av designmetodikk og tett kontakt med næringen har de designet tjenester som skal skape en varig kulturendring i et miljø mange føler seg ekskludert fra. Resultatet er en løsning som ivaretar hver enkelt fisker og inspirerer flere, uansett bakgrunn, til å oppsøke nye fiskevær med mer trygghet,» står det i juryens uttalelse.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

 

Movu Mobility mottar kategoriprisen for produktdesign når Innovasjonsprisen for inkluderende design igjen deles ut. Foto: Morten Brun

 

Eila Regine Evensen Rishovd og Elizabeth Bjelke Stein mottar talentprisen til Innovasjonsprisen for inkluderende design for sin masteroppgave: Kysten er klar. Foto: Rishovd/Stein

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge (DOGA), seniorrådgiver Jannicke Hølen, mobil 905 62 909

* Movu, administrerende direktør/gründer Øyvind Gedde, mobil 901 28 400, epost hello@mymovu.com

* Kysten er klar, designer Elizabeth Bjelke Stein, epost elizabeth-stein@hotmail.com

 

Innovasjonsprisen for inkluderende design

* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Kultur- og likestillingsdepartementet.

* Er DOGAs design- og arkitekturpris for mangfold, likeverd og universell utforming.

* Går til virksomheter, arkitekter og designere for nyskapende og inkluderende løsninger som bidrar til et mer likestilt samfunn

* Prisen deles ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produktdesign, grafisk design, møbel- og interiørdesign tjenestedesign, informasjons- og interaksjonsdesign, og unge talenter. Sistnevnte er helt ny kategori i år for studenter og nyutdannede designere og arkitekter.

Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen, selveste Innovasjonsprisen for inkluderende design.

* Scandic Oslo Airport vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital. I 2017 var det Vision of the Fjords som gikk til topps. I 2020 gikk prisen til Vipps.

* Blant tidligere kategorivinnere finner vi blant annet Bybanen i Bergen, NRK TV, Vindmøllebakken bofellesskap, Skatteetaten, Finn.no, nye Flytoget, Hamaren naturpark, Kolonial.no, Aftenposten junior, Blanke Ark valgsystem, Stovnertårnet, YR.no og Hardanger Bestikk.

* Frem til og med 2020 het prisen Innovasjonsprisen for universell utforming.

 

Mer informasjon: https://doga.no/innovasjonsprisen

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Kysten er klar 1 Kollektivet Foto Stein-Rishovd.jpg 412,65 kB (4912x3264)
Bilde - vedlegg til sak Movu foto Morten Brun 02.jpg 761,09 kB (1920x1080)
Bilde - vedlegg til sak Kysten er klar 2.jpg 1,63 MB (2838x1969)
Bilde - vedlegg til sak Kysten er klar3.jpg 225,72 kB (1567x1045)
Bilde - vedlegg til sak Movu foto Morten Brun 09.jpg 885,27 kB (1920x1080)
Bilde - vedlegg til sak Movu foto Movu.jpg 2,12 MB (2592x3815)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.01.2024 08:05
Teknisk løsning ZEVS AS