presseticker

Skip to main content

Vil ha mote i museumsbutikken og ullplagg med serviceavtale – får innovasjonsstøtte

  Publisert: 13.10.2025 16:09 - av  Henning Poulsen

MUSEUMSMOTE. Norwegian Fashion Hub mottar 300 000 kroner i støtte fra DOGA for finne ut hvordan museumsbutikkene kan tjene mer penger. Bildet viser et samarbeid mellom MUNCH-museet og motedesigneren Rejina Pyo. Foto: NFH

DOBBELT GRØNT I KLESBRANSJEN. Oleana skal bruke restgarnet sitt til å utvikle en ny serie klær med serviceavtale. Nå får de 300 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA. Foto: Sara Spilling

SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening med symaskin. Foto: Sverre Chr. Jarild

De vil ha norske motemerker inn i museumsbutikkene og produsere restgarnplagg med serviceavtale. Nå deler Norwegian Fashion Hub og Oleana på 600 000 kroner fra DOGA.

Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektene lykkes.

 

– Norsk mote- og tekstilindustri holder et høyt nivå. Produktene de skaper er stadig mer populære også i eksportmarkedene. Når vi kobler innsikt og kompetanse fra denne bransjen med designmetodikk, skaper vi verdier i form av kultur, identitet, bærekraft og ikke minst forretningsområder, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.

 

Hun mener prosjektene nå har gode forutsetninger for å oppnå suksess.

 

– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Bull.

 

Oleana: Ull med serviceavtale

Samtidig som miljøkravene til tekstiler blir flere og strengere, importerer vi nesten alt vi bruker fra fjerntliggende land. Bruk og kast er fremdeles normen: Hvert år kvitter vi oss med 80 000 tonn tekstiler i Norge.

 

Ved sin fabrikk i Ytre Arna lager Oleana høykvalitetsprodukter av blant annet ull. Nå ønsker de å bruke restgarnet sitt til å utvikle en ny serie klær med serviceavtale. Da må de få med seg en rekke andre lokale aktører på laget.

 

Ved hjelp av designbyrået Reform Projects samt NF&TA, en næringsklynge i tekstilindustrien, skal Oleana nå kartlegge behov hos offentlige innkjøpere, tekstilprodusenter og brukere. Innsikten skal brukes til å utvikle nye tjenestemodeller og verdikjeder for Oleana. Samtidig skal prosjektet svare på om det er mulig å etablere et sirkulært samarbeid med andre norske aktører.

 

Juryen mener prosjektet kobler materialkunnskap, politikk og marked på en helhetlig måte.

 

«Dette er et fremragende eksempel på hvordan designdrevet innovasjon kan brukes til å bygge bærekraftige, desentraliserte produksjonsmodeller i en sektor som lenge har manglet alternativer til dagens sentraliserte og globale systemer. Prosjektet har stor læringsverdi og kan inspirere til spredning, næringsvekst og ny verdiskaping, i tekstilsektoren og i andre deler av norsk industri,» skriver juryen.

 

Prosjektet får nå 300 000 kroner i støtte.

 

Norwegian Fashion Hub: Kobler kunst og kommers

Turister og lokalbefolkning strømmer inn dørene til MUNCH, men det er primært de tilreisende som legger igjen penger i museumsbutikken. Nå ønsker de å utforske hvordan butikken appellere bedre til sitt lokale publikum.

 

Medlemsforeningen Norwegian Fashion Hub (NFH) ser et stort og urealisert potensial både i turistbutikker og detaljhandel generelt. For å skape spennende handleopplevelser har de hyret inn Reform Projects. Design- og bærekraftsbyrået skal jobbe tett sammen med NFH og MUNCH så vel som innbyggere, museumsgjester, motemerker og detaljhandelen.

 

Et vellykket prosjekt kan skape mer vitale og engasjerende museumsbutikker over hele landet – og kan også løfte profilen til norsk mote- og designnæring.

 

Juryen roser prosjektet for å vise hvordan design kan brukes til å skape ny næringsutvikling i skjæringspunktet mellom kultur og kommers.

 

«Denne kombinasjonen av visjon og gjennomføringsevne peker ut en ny retning for detaljistutvikling i Norge. Prosjektet har stor læringsverdi, tydelig spredningspotensial og kan stimulere til vekst og verdiskaping i kreative næringer,» uttaler juryen.

 

Prosjektet får 300 000 kroner i støtte fra DOGA.

 

Mer treffsikker nyskaping

Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.

 

– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

 

Anne Elisabeth Bull i DOGA ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:

 

– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.

(Pressenytt)

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Norwegian Fashion Hub, daglig leder Elin Kathrine Saunes, mobil 40 87 42 62, elin@norwegianfashionhub.com

* Oleana, daglig leder Gerda Sørhus Fuglerud, mobil 95 94 99 82, gerda@oleana.no

* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

MUSEUMSMOTE. Norwegian Fashion Hub mottar 300 000 kroner i støtte fra DOGA for finne ut hvordan museumsbutikkene kan tjene mer penger. Bildet viser et samarbeid mellom MUNCH-museet og motedesigneren Rejina Pyo. Foto: NFH

 

DOBBELT GRØNT I KLESBRANSJEN. Oleana skal bruke restgarnet sitt til å utvikle en ny serie klær med serviceavtale. Nå får de 300 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA. Foto: Sara Spilling

 

SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

 

Dette er designdrevet innovasjon:

* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.

* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 13.10.2025 16:09
Teknisk løsning ZEVS AS