presseticker

Skip to main content

Tre banebrytende innovasjoner i Rogaland

  Publisert: 19.11.2012 07:00 - av  Henning Poulsen

Aga Halibut fra Haugesund driver med oppdrett av kveite, og vurderer å utvikle en helt ny produktserie med utgangspunkt i kongekrabbe, kveite, torsk og laks. Bildet tatt under kveiteyngling. Foto: Aga Halibut

Østensjø Rederi ønsker å bedre arbeidssituasjonen også for de som jobber i byssa. Her om bord i Edda Frides. Foto: Øystein Sætre

NorTronic vil se på muligheten for å forenkle parkeringsprosessen for både gjennomsnittlige brukere og andre grupper, som fremmedspråklige, rullestolbrukere og eldre. Foto: NorTronic

Oslo: Aga Halibut ønsker å endre nordmenns forhold til sjømat gjennom å satse på kvalitet, Østensjø Rederi vil gjøre byssa sikrere for båtansatte mens NorTronic planlegger en enklere parkeringsautomat. Alt skal gjøres ved hjelp av en helt ny innovasjonsmetode.

Nå har NorTronic fra Stavanger og de to haugesundsbedriftene Aga Halibut og Østensjø Rederi fått henholdsvis 200 000, 660 000 og 550 000 kroner fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) til å gå i gang med idéarbeid og konseptutvikling.

 

– Dette er tre designprosjekter som ikke bare er svært spennende, men også svært ulike, og er gode eksempler på hvordan designdrevet innovasjon kan brukes i vidt forskjellige bransjer og situasjoner, sier Skule Storheill, innovasjonsdirektør og DIP-ansvarlig i Norsk Designråd.

 

Bedre fisk, tryggere båt, lettere parkering

Aga Halibut fra Haugesund driver med oppdrett av kveite, og ønsker nå å se på muligheten til å utvikle en helt ny produktserie med utgangspunkt i kongekrabbe, kveite, torsk og laks. I dag selges sjømat gjerne som hel eller lite bearbeidet råvare, og i mindre grad som formede produkter. Prosjektet skal kartlegge om formede sjømatprodukter av høy kvalitet kan endre nordmenns forbrukeradferd.

 

Sikkerhet står høyt på agendaen i offshorebransjen, men mye av innsatsen har gjerne gått direkte på utvinning av olje og gass. Nå ønsker Østensjø Rederi å bedre arbeidssituasjonen også for de som jobber i byssa, og en grundig gjennomgang vil kunne føre til en helt ny byssedesign, nye produkter eller omorganisering av arbeidsoppgaver.

 

Mange mennesker synes det er vanskelig å bruke parkeringsautomater, og den stavangerbaserte automatprodusenten NorTronic ønsker nå å se på muligheten for å forenkle parkeringsprosessen for både gjennomsnittlige brukere og andre grupper, som fremmedspråklige, rullestolbrukere og eldre.

 

Sju DIP-millioner til innovasjon

På landsbasis deles det i år ut over sju millioner kroner til alt fra offshoreindustri og helse til utdanningsprosjekter og skofabrikanter. I løpet av de fire årene programmet har eksistert har 69 prosjekter fått totalt 25 millioner kroner i starthjelp gjennom DIP. Pengene støtter idéfasen og sørger for at designdrevet innovasjonsmetodikk går som en rød tråd gjennom hele prosjektet.

 

– DIP er et unikt program i europeisk sammenheng, og appellerer til bedrifter og organisasjoner som har vilje til gjennomgripende endring. Ved å bruke designmetodikk som innovasjonsverktøy kan vi utfordre etablerte sannheter og oppnå reell nyskapning. Først da får vi radikalt bedre produkter og tjenester, og ikke bare finpussede versjoner av tidligere utgaver, understreker Storheill i Norsk Designråd.

(Pressenytt)

 

Her er alle årets DIP-mottakere: http://www.norskdesign.no/nyheter/syv-dip-millioner-til-nye-16-ideer-article23020-8849.html

 

Bildetekster:

Aga Halibut fra Haugesund driver med oppdrett av kveite, og vurderer å utvikle en helt ny produktserie med utgangspunkt i kongekrabbe, kveite, torsk og laks. Foto: Aga Halibut

 

Østensjø Rederi ønsker å bedre arbeidssituasjonen også for de som jobber i byssa. Foto: Østensjø Rederi

 

NorTronic vil se på muligheten for å forenkle parkeringsprosessen for både gjennomsnittlige brukere og andre grupper, som fremmedspråklige, rullestolbrukere og eldre. Foto: NorTronic

 

FAKTABOKS

Dette er DIP:

* Regjeringen har siden 2009 gitt øremerkede midler til et innovasjonsprogram, for å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen.

* Siden første utdeling i 2009 har hele 479 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 220 millioner kroner i innovasjonsstøtte.

* I løpet av fire år er det delt ut 25 millioner kroner til i alt 69 prosjekter.

* Rundt 40% av prosjektene har fokus på innovasjon av tjenester, mens de øvrige omfatter produkt, forretningsmodell og organisasjonsutvikling.

* DIP finansierer og igangsetter pilotprosjekter (Design Pilot) hos etablerte bedrifter og offentlige foretak. Hensikten er å teste ut helt nye innovasjonsverktøy som kan gi økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.

* Programmet har som formål å øke innovasjonsgraden i norske bedrifter og offentlige foretak.

* Norsk Designråd leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.

* Mer informasjon om DIP her: http://www.norskdesign.no/dip

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, direktør FoU og innovasjonsprogrammer – Skule Storheill, mobil 901 03 361

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.11.2012 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS