presseticker

Skip to main content

DOGA-merket for design og arkitektur:

Priser pass, ekstrembagasje og urban takhage

  Publisert: 16.03.2022 20:58 - av  Henning Poulsen
Økern Portal har fått Nord-Europas største spiselige takhage. Norske Db Equipment lager ekstrembagasje for surfere, fotografer og vanlige folk. Og det nye norske passet hylles både fjernt og nært. Nå mottar de alle DOGA-merket for design og arkitektur

– Årets vinnere av DOGA-merket har kommet opp med kreative løsninger på hvordan vi kan skape de nye, lønnsomme, innovative arbeidsplassene, attraktive byer og steder og samtidig ta vare på naturen. Prosjektene viser bredden av hva design og arkitektur kan bidra med, og gir et spennende innblikk i hva Norge skal leve av i framtiden, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars av Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

– Næringslivet og offentlig sektor har to tøffe pandemiår bak seg, og mange utfordringer foran seg. Vi lever i usikre tider, og da er det viktigere enn noen gang at vi fortsetter å satse på nyskaping. Blant årets merkemottakere finner vi mange gode eksempler på hva det går an å utrette når design og arkitektur settes i kjernen for innovasjon og verdiskaping, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

Så muligheter i pregløst bagasjemarked

Noen reiser mer enn andre. De færreste reiser mer enn profesjonelle reportasjefotografer. Med seg i bagasjen har de kameraer og utstyr verdt hundretusener av kroner. Derfor bestemte Db Equipment seg for å bruke nettopp denne gruppen som et referansepunkt for sin nye koffertserie.

 

– Fotografer støter på mange utfordringer og strabaser når de reiser. Vi skjønte at dersom vi kunne løse deres problemer, løser vi også problemer for folk som ikke er fotografer, sier Vincent Laine. Han er bagasjedesigner og mannen bak Db Hardcase Luggage, koffertserien som nå får DOGAs utmerkelse.

 

Laine har ikke alltid designet bagasje. Han har en fortid i kameraindustrien, og har blant annet jobbet for Leica i Tyskland og Hasselblad i Sverige. Slik kunne han se at markedet for kamerabagasje var overmodent for noe nytt.

 

Solid, lett og bærekraftig

Db Equipment allierte seg med 100 fotografer fra hele verden, som kom med innspill underveis i prosjektet. Den norske utstyrsprodusenten forsto raskt at de måtte lage solide kofferter i hardt og beskyttende materiale som samtidig skulle være lette og enkle å få med seg.

 

Resultatet er en koffertserie der funksjonaliteten står i sentrum. Koffertene er laget i delvis resirkulert thermoplast. De har en spesialutviklet aluminiumsramme og en lukkemekanisme som er mye mer holdbar enn noen glidelås er. Håndtakene er ergonomisk utformet, alle hjørner er avrundet og du kan koble til annen bagasje slik at du alltid har én hånd fri. Alle komponenter kan byttes ut, noe som gir produktet et potensielt langt liv.

 

– Mange kaster bagasjeproduktene sine når noe går i stykker. Et viktig mål med Db Hardcase Luggage er at eierne både skal ha anledning til – og lyst til – å reparere det dersom det trengs. Går en del i stykker, kan vi sende deg en ny del – selv om du er på reisefot, sier Laine.

 

Får innspill, bygger lojalitet

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur påpeker at Db Hardcase Luggage er et godt eksempel på hvordan innovativ design kan skape produkter som fyller nisjer i markedet.

 

«Db Equipment har alliert seg med utvalgte, velrennomerte fotografer som har ekstreme krav fordi de reiser over hele kloden under tøffe forhold. På den måten får de verdifulle innspill i designprosessen samtidig som de bygger en flokk av følgere og får historier til markedsføringen. Resultatet er en serie kofferter med en rekke designdetaljer som imponerer,» står det i jurykjennelsen.

 

Første surfeprodukt

Når surfere – både profesjonelle og entusiastiske amatører – reiser verden rundt på jakt etter den perfekte bølgen, må brettene følge med. Tidligere har transportbaggene vært tunge og klønete – og ikke alltid sikre nok.

 

Den norske oppstartsbedriften Db Equipment så en åpning i markedet. Selskapet produserer allerede en rekke ski- og snowboardbagger, så vel som kofferter og ryggsekker. De kunne dermed trekke på lang erfaring og en etablert designfilosofi da de skulle lage sitt første surfeprodukt.

 

– Vi kaller det vi forsøker å oppnå «funksjonell minimalisme». Produktene skal være karakteristiske og gjenkjennlige, men samtidig veldig rene og uten unødige detaljer. Vi begynner alltid med et problem som skal løses, og så går vi derfra, sier Alexandre Aubry. Han er ansvarlig for design og utvikling i Db Equipment.

 

Stilte skyhøye krav

Sammen med Db-gründer Truls Brataas, designer Henrik Kax og den australske surferen Wes Schaftenaar gikk Aubry i gang med designprosessen. Selskapet allierte seg med andre surfere, sportsforhandlere og bagasjestuere. Kravene de stilte seg selv var høye: Transportbaggen skulle ha plass til fire brett, og måtte kombinere lav vekt og bedre beskyttelse med mulighet for komprimering. Samtidig skulle produktet være så renskåret og gjennomført som mulig.

 

– Brukerne våre har ikke lyst til å føle seg som barn som trekker lekesakene sine rundt på en flyplass. Vi må derfor også lage noe som appellerer til stolthet og selvfølelse, sier Aubry.

 

Resultatet er The Djärv 3–4 Surfboard Coffin, en transportbag som både er lettere og sikrere enn andre surfebagger. Baggen er laget av gjenvunnede eller gjenvinnbare materialer med lang holdbarhet. De mest slitasjeutsatte delene er det mulig å reparere eller bytte ut.

 

Baggen ble lansert i april 2021. Den ble tatt svært godt imot – særlig i de viktige surfemarkedene USA og Sør-Europa.

 

Tøft og kresent marked

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser Db Equipment for å satse i et tøft og kresent marked. De mener The Djärv 3–4 Surfboard Coffin er et identitetsbyggende produkt.

 

«Surfere reiser verden rundt med brettet sitt. Hvis det ikke er godt beskyttet, er det stor risiko for skader. Vi er imponerte over hvordan samspillet mellom produktdesign, interaksjonsdesign, visuell kommunikasjon og merkevaredesign har resultert i et nyskapende og attraktivt produkt,» står det i jurykjennelsen.

 

Populært og nyskapende pass

Det nye norske passet har ikke gått stille i dørene verken før eller etter lanseringen høsten 2020. Høythengende pris fra Red Dot Design Award. Gull fra The One Show. Gullblyant. Skamros i internasjonale medier. Og nå: Tildeling av DOGA-merket for design og arkitektur.

 

Reisen begynte helt tilbake i 2014. Da vant Neue Design Studio anbudskonkurransen om å få designe et nytt norsk pass. Forventingene var store. Passet måtte være svært vanskelig å forfalske – samtidig som det skulle ha en tydelig norsk identitet som bærerne kunne kjenne seg igjen i.

 

Neue Design Studio dykket dypt ned i norsk kultur og historie. De fant en fellesnevner i naturen – enten det er fjell og fjorder eller fiske, vannkraft og reiseliv. En rekke landskapsmotiver fra Nordkapp i nord til Lindesnes i sør ble valgt ut, og disse ble utstyrt med sikkerhetsdetaljer som bare kommer til syne i ultrafiolett lys. Da forandrer hele landskapet karakter – akkurat slik det gjør i virkeligheten når årstidene forandrer seg eller været snur.

 

– Det overordnede målet for en fornyelse av designet var økt sikkerhet, men det var også viktig at passet skulle ha en sterk tilknytning til Norge og hele det norske folk. Det synes vi designbyrået har fått til på en veldig god måte, sier Bjørn-Eirik Vandvik, avdelingsdirektør i Politidirektoratet.

 

Passer for alle

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur mener det nye passet har blitt et identitetsbærende dokument på tvers av alder, kjønnsidentitet, geografi og livssyn.

 

«Den håndverksmessige kvaliteten gjør ekstra stort inntrykk. Hver minste detalj og hver eneste strek er planlagt, tegnet og justert for hånd. I et oppdrag med mange tekniske begrensninger har designerne lykkes med å forme et detaljrikt landskap som representerer det langstrakte landet vårt,» står det i jurykjennelsen.

 

Grønn takoase på Økern

De siste årene har det reist seg en rekke storvokste kontorbygg på Økern i Oslo, og selv om mye av biltrafikken i dag sluses vekk er ikke denne delen av hovedstaden akkurat noen frodig oase.

 

I alle fall ikke på bakkenivå. Sju etasjer over bakken kan naboer og kontoransatte derimot boltre seg på en nesten 7000 kvadratmeter stor takpark og beskue 40 frukttrær, 2500 kvadratmeter med grønnsaker, 9000 spiselige busker og planter samt 200 000 bier. Vi må helt til Paris for å finne en større spiselig takhage enn den som er anlagt på toppen av Økern Portal.

 

– Alt som vokser her kan puttes i munnen. Taket er åpent for alle, og er en arena for å dyrke grønnsaker, møte folk, nyte utsikten og kanskje ta en treningsøkt i høyden. I tillegg fanger vegetasjonen opp regn og minker risikoen for flom, sier Richard Groven. Han er forvaltningsdirektør i Oslo Pensjonsforsikring (OPF), som eier Økern Portal.

 

Kortreiste ingredienser

Selv om tanken hele veien har vært å gi noe tilbake til nærmiljøet var ikke takhagen med i de opprinnelige planene til OPF og DARK Arkitekter. Etter hvert ble det klart at en takpark ville gi et ekstra løft til prosjektet, som foruten nær 50 000 kvadratmeter kontorplass innbefattet konferansesenter, kulturliv og åtte spisesteder. Lark Landskap ble satt til å bryte ny grunn på portalens tak.

 

Der oppe i høyden har landskapsarkitektene formet et grønt landskap over fire etasjer, med terrasser, amfier, joggeløyper og treningsapparater – og 5000 kvadratmeter med matjord. Urter, grønnsaker og frukt herfra blir servert ved flere av byggets spisesteder.

 

I utgangspunktet var ikke bygningen konstruert for vekten av jord og trær på taket. Fordrøying og avrenning av regnvann kunne også bli et problem. Et nettverk av spesialister utviklet både lette bygningskonstruksjoner og en banebrytende overvannsløsning.

 

En park for alle

Mens 3000 kontoransatte summer rundt i etasjene under, er et eget dyrkelag ledet av bybonden Liv Opsahl i sving med å bearbeide de øverste 40 centimeterne av det nyreiste nærings- og kulturbygget. Skoler, barnehager og lokalbefolkning valfarter hit for å lære om urbant landbruk.

 

– Visjonen var å skape et bærekraftig fellesskap mellom næring og nærmiljø. Den går igjen i alle valgene vi har gjort for Økern Portal, og takhagen er kanskje det fremste eksempelet. Den skal være en glede for alle, sier Groven.

 

Flytter grenser for landskapsarkitektur

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser prosjektet for å skape verdier både for byen og miljøet.

 

«Takparken er velfungerende og vakker, samtidig som den bidrar til bedre helse, et levende bomiljø og en mer bærekraftig by. Dette er et prosjekt som flytter grenser innen landskapsarkitektur, og som andre utbyggere kan la seg inspirere og lære av,» står det i jurykjennelsen.

 

Planet, samfunn, økonomi

DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger som gir positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.

 

I år er det i alt 13 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til tre mottakere av DOGA-merket nykommer.

 

DOGA er en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for bærekraftig omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.

(Pressenytt)

 

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/

 

Finn mer informasjon om prosjektene her:

https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/vinnere-av-doga-merket/parken-som-lofter-taket/

 

https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/vinnere-av-doga-merket/et-pass-som-viser-hvem-vi-er/

 

https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/vinnere-av-doga-merket/surfebrett-er-ikke-som-annen-bagasje/

 

https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/vinnere-av-doga-merket/kofferten-for-ekstremreisende/

 

Kontaktpersoner:

* Oslo Pensjonsforsikring, forvaltningsdirektør Richard Groven, mobil 915 75 087

* Db Equipment, designer Alexandre Aubry, mobil 40 67 52 52

* Db Equipment, designkategorisjef Vincent Laine, mobil 91 90 78 68

* Design og arkitektur Norge, Ellen Heggestad, mobil 92 65 35 30

 

 

Bildetekster:

Bilder fra overrekkelsessermonien vil legges ut på denne lenken i kveld: https://www.flickr.com/photos/doganorway/albums/72177720297368169

 

DESIGN I LOMMA. Det nye norske passet mottar enda en utmerkelse. Foto: Catharina Caprino / Hest Agentur

 

HENGER HØYT. Richard Groven i Oslo Pensjonsforsikring gleder seg over høythengende arkitekturpris. Foto: Oslo Pensjonsforsikring

 

EKSTREMKOFFERT. Db Equipment mottar DOGA-merket for sin nye koffertserie, Db Hardcase Luggage. Foto: Hallvard Kolltveit

 

SAMBRUK. Det lokale sambruklaget avholder fermenteringskurs på taket. Foto: Colin Eick / Eick Foto

 

LANDBRUK. Du finner mange nyttevekster i Nord-Europas største spiselige takhage. Foto: Kjersti E. Tofte / LARK

 

SURFS UP. Denne populære surfebaggen sikrer nok en utmerkelse til Db Equipment. Foto: Db


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2022 20:58
Teknisk løsning ZEVS AS