presseticker

Skip to main content

Innovasjonsstøtte til helsesøk og bedre respiratoravgjørelser

  Publisert: 23.01.2017 07:32 - av  Henning Poulsen

LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Respinor vil kommersialisere sin ikke-invasive metode for måling av mellomgulvbevegelser hos pasienter som bruker respirator. PubGene vil gjøre sin omfattende medisinske database mer tilgjengelig for helsepersonell. Nå får de to aktørene nesten 1,2 millioner kroner i innovasjonsmidler til idéutvikling.

Det er svært viktig å finne riktig tidspunkt for avkobling av respirator. Er det for tidlig må pasienten kobles på igjen – er det for sent øker risikoen for komplikasjoner og infeksjoner. Oppstartsselskapet Respinor har sammen med K8 Industridesign fått 610 000 kroner til å kommersialisere DiaMon, ikke-invasivt verktøy for måling av bevegelser i mellomgulvet, vår viktigste pustemuskel.

 

– Nesekateter er det som gjerne brukes i dag, og dette kan være svært ubehagelig for mange pasienter. En ikke-invasiv metode for denne type undersøkelser vil forbedre livene til pasienter verden over. Vi har tro på at DiaMon kan få stor betydning i helsevesenet, sier Nicolay Berard-Andersen, administrerende direktør i Respinor.

 

Utstyret har allerede blitt rangert som nummer 1 av 218 søkere i EU-innovasjonsprogrammet Horizon 2020. Berard-Andersen forteller at flere internasjonalt anerkjente leger ønsker å delta i utprøving av DiaMon.

 

Vil ha flere databasebrukere

PubGene har utviklet søketeknologi og bygget opp en database – coremine.com – som analyserer sammenhenger mellom mer enn fire millioner ulike medisinske og helserelaterte termer. Hittil har brukerne stort sett jobbet i kreftklinikker og farmasøytiske bedrifter, og nå ønsker PubGene et bredere nedslagsfelt.

 

– Målet med prosjektet er å utvikle nye konsepter og tjenester som gjør databasen mer tilgjengelig for flere brukergrupper. I idéfasen vi nå er inne i ønsker vi blant annet å utforske de utfordringer som møter helsepersonell, pasienter og pårørende knyttet til en kreftdiagnose, sier Jorun Ruud, som leder prosjektet på vegne av PubGene. Prosjektet skal gjennomføres med designbyrået Halogen, og har fått 580 000 kroner i støtte.

 

Gir 7,5 millioner til idéutvikling

Dette er åttende gang det deles ut midler gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). 7,5 millioner kroner går til å støtte den kritiske idéutviklingsfasen i 16 norske innovasjonsprosjekter. Pengene skal brukes til å prøve ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk.

 

Ifølge Anne E. Bull, rådgiver ved Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), gir årets utvalgte prosjekter et godt øyeblikksbilde av det som skjer på innovasjonssiden i norsk næringsliv akkurat nå.

 

– Målet er å øke konkurransekraften i norsk næringsliv gjennom å utvikle nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. I år har vi valgt ut en rekke spennende prosjekter innen blant annet bærekraft, velferdsteknologi, forretningsutvikling og havbruk, sier hun.

 

DIP-programmet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og ledes av DOGA i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge. Siden 2009 er det blitt delt ut om lag 56 millioner kroner til 134 prosjekter.

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* DOGA, rådgiver DIP, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19

* Respinor, administrerende direktør Nicolay Berard-Andersen, mobil 97 06 53 12

* PubGene, prosjektleder Jorun Ruud, mobil 92 84 52 11

 

 

 

 

Bildetekst:

LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen

Her er årets DIP-prosjekter:

* Assitech - «Behovsstudie hverdagsrehabilitering»

* Helly Hansen - «Lease the oufit»

* Kongsberg Maritime - «Tryggere akvakulturoperasjoner med offshoreteknologi»

* Lyse AS - «Interaksjon med TV i en velferdssetting»

* Martime Cleantech - «Fremtidens servicebåter for oppdrettsnæringen»

* Mittet AS - «Kontroll over luftkvaliteten i oppholdsrom og arbeidslokaler»

* Norsk Gjenvinning - «Til låns»

* Norsvin - «Svinaktig god lønnsomhet»

* Oslo Bysykkel - «Bysykkeloptimering»

* Pubgene - «Forenkling av kompleks medisinsk informasjon for forbedret diagnostikk og behandling»

* Reemsys AS - «Redning av spedbarn i nød»

* Respinor AS - «Nytt diagnostisk utstyr for overvåkning av mellomgulvbevegelser.

* Tjelbergodden Rensefisk - «Skånsom og effektive renholdsverktøy for kar»

* Trilobite Microsystems - «Bruk av nanoteknologi for rensing av ballastvann til skip»

* Unisport Scandinavia - «Nye forretningsmuligheter og økte inntekter innen publikumsrettet idrett»

* Wonderland - «Søvn som tjeneste»

 

Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak 01 DIP HH Johnny Syversen jan17.jpg 19,94 kB (5760x3840)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 23.01.2017 07:32
Teknisk løsning ZEVS AS