presseticker

Skip to main content

Fire utdanningsprosjekter får skryt for design

  Publisert: 24.01.2024 11:48 - av  Henning Poulsen

Salaby skole får hederlig omtale i kategorien IKT under utdelingen av DOGAs Innovasjonspris for inkluderende design i Oslo onsdag 24. januar. Foto/ill: Hey! Production

Smellet får hederlig omtale i kategorien IKT under utdelingen av DOGAs Innovasjonspris for inkluderende design i Oslo onsdag 24. januar. Illustrasjon: Beate Rognan

Cassandra Taraldsets prosjekt ADADHD får hederlig omtale i talentkategorien under utdelingen av DOGAs Innovasjonspris for inkluderende design i Oslo onsdag 24. januar. Foto: Michal Taraldset

En digital skole for alle. En hjelpende hånd til elever med nedsatt hørsel. En sterk historie om radikalisering av ungdom. Et verktøy for å virkelig forstå ADHD. Disse fire utdanningsrelaterte prosjektene får nå hederlig omtale fra DOGAs Innovasjonspris for inkluderende design.

– For å møte mangfoldet i samfunnet vårt må vi designe produkter, tjenester, digitale løsninger og omgivelser som alle kan bruke og ha glede av. Her spiller inkluderende design og arkitektur en sentral rolle, sier seniorrådgiver i Jannicke Hølen i Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

For femte gang deler DOGA ut Innovasjonsprisen for inkluderende design. Prisen deles ut på oppdrag fra Kultur- og likestillingsdepartementet.

I den forbindelse har en fagtung jury valgt ut 12 prosjekter som de mener fortjener hederlig omtale.

 

– Dette er varierte og inkluderende prosjekter som spenner over mange fagdisipliner og bransjer. Her er det mye inspirasjon for alle, fra reiseapp og løsninger for engasjerende læring, til produkter, tjenester, bygg og omgivelser som bygger ned barrierer, sier Hølen.

 

Salaby skole: Universell og lystbetont læring

Med sine 310 000 brukere og en enorm katalog med læringsaktiviteter for alle trinn i barneskolen, er Salaby skole blant Norges desidert største digitale læremidler. Derfor er behovet også stort for å nå ut til skolebarn på tvers av alder, kjønn, kunnskapsnivå, motivasjon og funksjonsnedsettelser.

 

Eieren Gyldendal Undervisning legger derfor store ressurser i å møte behovene til det store mangfoldet som bruker Salaby skole. Gjennom fokusgrupper og testpaneler har behovene til elever og lærerne blitt tydelige, og har resultert i lystbetonte oppgaver og oversiktlig struktur med tydelige menyvalg. Innholdet er også syns- og døvetolket, slik at ingen stenges ute fra læringen.

 

Salaby skole får hederlig omtale i kategorien Informasjons- og interaksjonsdesign. Juryen er imponert over hvordan Gyldendal Undervisning og samarbeidspartnerne har brukt kravene om universell utforming til å gjøre løsningen enda bedre og mer brukervennlig for alle.

 

«Salaby Skole gir alle elever rikelig med variasjon i skolehverdagen. Gyldendal Undervisning har designet er et digitalt læringsmiddel som gjør læringen til en lek for elevene gjennom varierte oppgaver, farger og animasjoner. Dette åpner for en god læringsopplevelse for alle – uansett ferdigheter og funksjonsnivå,» uttaler juryen.

 

Smellet: Inkluderende fortelling om radikalisering

Med «Smellet» forteller NRK historien om en norsk 19-åring som sprengte en moské på Frogner i Oslo på 80-tallet. Målet er å nå ut til særlig unge lesere med et viktig tema: radikalisering.

 

For å engasjere ungdommen, skjønte NRK at de ikke bare kunne skrive en featureartikkel. «Smellet» er derfor både lydbok, podcast, spill og artikkel smeltet sammen til én fortelling. Slik plasseres leseren rett i hovedpersonens sko. Universell utforming har vært en rød tråd gjennom prosjektet, og gjør blant annet at personer som bruker skjermleser får en like god opplevelse som alle andre.

 

Juryen roser NRK for å ha funnet en innovativ måte å fortelle en viktig historie på. De gir prosjektet hederlig omtale i kategorien Informasjons- og interaksjonsdesign.

 

«NRK har lykkes i å skape en interaktiv historie om radikalisering i skolen, og viser med det at de kan lage gode og tilgjengelige fortellinger på nye måter. Smellet viser også hvordan det å tenke universell utforming løfter prosjekter og gjør dem bedre, uansett skalaen på prosjektet,» skriver juryen i sin vurdering.

 

ADADHD: Gjør det enklere å snakke om ADHD

Hvordan er det egentlig å ha ADHD? Mange med denne tilstanden synes det er vanskelig å sette ord på hvordan de opplever den. Dette ble utgangspunktet for bacheloroppgaven til Cassandra Taraldset ved Westerdals institutt for kommunikasjon og design ved Høyskolen Kristiania.

 

Taraldset har selv ADHD, og savnet en måte å visualisere ting som er vanskelig å forklare. Ved hjelp av spørreundersøkelser og fokusgrupper har hun utforsket temaet grundig. Resultatet er boka ADADHD, som øker forståelsen og får i gang samtaler mellom personer med ADHD og pårørende, helsepersonell og andre.

 

Nå mottar boka og prosjektet hederlig omtale i kategorien Unge talenter. Juryen roser Taraldset for å ha laget et visuelt verktøy som skaper forståelse og empati.

 

«Verktøyet, som er en bok fylt av visuelle uttrykk, klarer på en skarp og forfriskende måte både å provosere og vekke refleksjoner og tanker hos oss. Boka gir viktig innsikt i å leve med slike utfordringer og er derfor med på å redusere stigma. Vi bør ha slike bøker for flere typer diagnoser,» skriver juryen.

 

Lydstyrke: Lar alle barn bli hørt i timen

Om lag 2500 norske skoleelever har nedsatt hørsel. Disse barna får mindre tilrettelegging enn døve elever, og kan oppleve å falle utenfor både i klasserom og skolegård. Dette bestemte AHO-studentene Tina Mee Johnsen og Kristin Marie Brudeseth seg for å gjøre noe med.

 

I masteroppgaven gikk de grundig til verks, med intervjuer av elever, lærere, foreldre og fagpersoner. Dette munnet ut i Lydstyrke, en tjeneste for elever på første og andre trinn på barneskolen. Ved hjelp av klasseøvelser, samskaping og pedagogisk historiefortelling, er Lydstyrke med på å øke bevisstheten og skape et mer inkluderende klassemiljø.

 

Nå får Lydstyrke hederlig omtale i kategorien Unge talenter. Juryen håper prosjektet kan gjøre en positiv forskjell for tusenvis av elever med nedsatt hørsel.

 

«Selv om skolene i økende grad har hjelpemidler som mikrofoner og lydabsorbenter, er det helt vesentlig at lærerne og medelevene er oppmerksomme på hvordan skolehverdagen er for elever med nedsatt hørsel. Vi gleder oss over et konsept som kan gi skolene et viktig, kompenserende tiltak som fremmer forståelse og inkludering fra en tidlig alder,» skriver juryen i sin vurdering.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

Salaby skole får hederlig omtale i kategorien IKT under utdelingen av DOGAs Innovasjonspris for inkluderende design i Oslo onsdag 24. januar. Foto/ill: Hey! Production

 

Smellet får hederlig omtale i kategorien IKT under utdelingen av DOGAs Innovasjonspris for inkluderende design i Oslo onsdag 24. januar. Illustrasjon: Beate Rognan

 

Cassandra Taraldsets prosjekt ADADHD får hederlig omtale i talentkategorien under utdelingen av DOGAs Innovasjonspris for inkluderende design i Oslo onsdag 24. januar. Foto: Michal Taraldset

 

Kristin Marie Brudeseth og Tina Mee Johnsens prosjekt Lydstyrke får hederlig omtale i talentkategorien under utdelingen av DOGAs Innovasjonspris for inkluderende design i Oslo onsdag 24. januar. Foto/ill: Brudeseth/Mee

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge (DOGA), seniorrådgiver Jannicke Hølen, mobil 905 62 909

* ADADHD, Cassandra Taraldset, mobil 988 83 701, epost ctaraldset@gmail.com

* Lydstyrke, Tina Mee Johnsen, mobil 948 50 597, epost tinameejohnsen@gmail.com

* Lydstyrke, Kristin Brudeseth, epost kristin_marie_b@live.no

* Gyldendal Norsk Forlag, produktleder David Ådalen, mobil 936 35 536, epost David.Adalen@gyldendal.no

 

Innovasjonsprisen for inkluderende design

* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Kultur- og likestillingsdepartementet.

* Går til virksomheter, arkitekter og designere for nyskapende og inkluderende løsninger som bidrar til et mer likestilt samfunn

* Prisen deles ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produktdesign, grafisk design, møbel- og interiørdesign tjenestedesign, informasjons- og interaksjonsdesign, og unge talenter. Sistnevnte er helt ny kategori i år for studenter og nyutdannede designere og arkitekter.

Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen, selveste Innovasjonsprisen for inkluderende design.

* Scandic Oslo Airport vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital. I 2017 var det Vision of the Fjords som gikk til topps. I 2020 gikk prisen til Vipps.

* Disse mottok kategoripriser i år: Ruten bypark (arkitektur), Mjøsparken (landskapsarkitektur), Carpe Diem demenslandsby (arkitektur OG landskapsarkitektur), Oslotrikken SL18 (transport), NRK – visuell profil (grafisk design), Movu Mobility (produktdesign), Overgangstjenesten (tjenestedesign), Justify (tjenestedesign) og Kysten er klar - Eila Regine Evensen Rishovd og Elizabeth Bjelke Stein (talentprisen)

 

Mer informasjon: https://doga.no/innovasjonsprisen

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 24.01.2024 11:48
Teknisk løsning ZEVS AS