presseticker

Skip to main content

Vil skape fremtidens inkluderende arbeidsliv – får innovasjonsstøtte

  Publisert: 13.10.2025 12:02 - av  Henning Poulsen

SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) i DOGA sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening. Foto: Sverre Chr. Jarild

HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

Prosjektleder Siri Sanden med person på tiltak i Norasondes lokaler. Foto: Sverre Chr. Jarild

De vil utvikle attraktive, bærekraftige produkter som kan lages av personer på arbeidstiltak. Nå får Norasonde 250 000 kroner fra DOGA for å sette i gang et innovasjonsprosjekt med brukeren på laget.

Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektet lykkes.

 

– Dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan design kan føre til innovasjon til arbeidslivs- og vekstbedrifter. Ved å kombinere tverrfaglig ekspertise med innsikt fra ulike brukergrupper, kan prosjektet til Norasonde levere nyskaping i skjæringspunktet mellom sosial bærekraft og miljøbærekraft, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.

 

Hun mener prosjektet nå har gode forutsetninger for å oppnå suksess.

 

– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Bull.

 

Bærekraftig arbeid, attraktive produkter

Hver gang du lager et produkt, sitter du igjen med restmaterialer. Hver dag ender tonnevis med fullt brukbare ressurser som avfall. Samtidig faller tusenvis av mennesker utenfor arbeidslivet. Kan disse to vidt forskjellige problemene få en felles løsning?

 

Ja, mener Norasondegruppen. I skjæringspunktet mellom sosial inkludering, sirkulær økonomi og markedsorientert design ønsker Lillestrøm-selskapet å utvikle en serie funksjonelle og attraktive produkter. Disse skal produseres av personer på arbeidstiltak, med overskuddsmaterialer fra Romerike Avfallsforedling og Leftovers.

 

Designbyråene Sane og Tiny Workers har fått i oppdrag å sørge for at disse produktene er meningsfulle å lage og verdifulle å eie. Derfor skal de lede en brukerstyrt designprosess der de henter innsikt fra to brukergrupper: De som skal produsere varen, og de som skal kjøpe den.

 

Juryen uttaler at det tverrfaglige samarbeidet mellom designere, arbeidsinkluderingseksperter og materialleverandører gir prosjektet en solid plattform for å skape løsninger som både fungerer og engasjerer.

 

«Dette er et modent og samfunnsrelevant prosjekt som demonstrerer hvordan design kan brukes til å utvikle nye modeller for verdiskaping – på tvers av sektorgrenser og med betydelig overføringsverdi. Prosjektet har stort læringspotensial, god mulighet for spredning og bidrar til både næringsutvikling, sosial inkludering og miljømessig bærekraft,» kommenterer juryen.

 

Mer treffsikker nyskaping

Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.

 

– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

 

Anne Elisabeth Bull i DOGA ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:

 

– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.

(Pressenytt)

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Norasonde, prosjektleder Siri Sanden, mobil 99 24 29 95, siri.sanden@norasonde.no

* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) i DOGA sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild

Dette er designdrevet innovasjon:

* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.

* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025

 


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 13.10.2025 12:02
Teknisk løsning ZEVS AS