Få har gjort mer for norsk ull – nå kan det vanke bransjepris

ULLENS VENNER. Røros Tweed har spilt en viktig rolle i utviklingen av norsk ull gjennom flere tiår. Foto: Røros Tweed
På torsdag denne uken samles bransjen til den årlige Designindustrikonferansen i Oslo. Her skal det avgjøres hvem som har gjort seg fortjent til prisene Årets produkt, Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger og Klassikerprisen.
Årets merkevarebygger - nominert: Røros Tweed
81-åringen Røros Tweed har fra tidlig av vært en forkjemper for norsk ull. Den tradisjonstunge produsenten har lagt ned en stor innsats for å klassifisere norsk ull, ifølge den bransjetunge juryen.
I dag er Røros Tweed mest kjent for ullpleddene de lager i samarbeid med prisvinnende designere som Kristine Five Melvær, Hallgeir Homstvedt, Anderssen & Voll og Ingunn Birkeland. Her til lands har tweedpleddene fra Røros fått en nesten unik posisjon takket være suverent håndverk, attraktivt design og sterk historiefortelling. Røros Tweed gjør det også sterkt på eksportsiden.
Årets produkt - nominert: «Juli» av Røros Tweed
Den Anderssen & Voll-designede ullpleddserien ble lansert i fjor høst, og ble raskt en bestselger hos Røros Tweed.
Serien kommer i lette og sommerlige farger, og henter inspirasjon fra broderiteknikken. Som alle andre Røros Tweed-pledd er Juli laget i Norge, med norsk ull.
Vil stoppe flukten til Baltikum og Polen
– Den norske design- og ferdigvareindustrien lever og leverer! Gjennom å satse på høy kvalitet og god design, skaper bransjen geniale produkter og sterke merkevarer. Vi har 85 prosent eksportvekst siste 10 år, sier Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien, som deler ut de fire prisene.
Likevel er bransjesjefen bekymret over utviklingen. Han forteller at produksjonen i Norge står på stedet hvil, mens en del bedrifter i stedet investerer i fabrikker i Baltikum og Polen.
– Dette skyldes at rammevilkårene for investeringer og formueskatt er dårligere i Norge. Vi må få denne veksten hjem, slik at Norge får flere bein å stå på i tiden fremover, sier Sundet.
(Pressenytt)
Bildetekster:
ULLENS VENNER. Røros Tweed har spilt en viktig rolle i utviklingen av norsk ull gjennom flere tiår. Foto: Røros Tweed
POPULÆRT PLEDD. Juli har blitt ett av Røros Tweeds mest populære pledd etter lanseringen i fjør høst. Foto: Røros Tweed
JOBBER FOR BEDRE VILKÅR. Bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien mener norske produsenter som Røros Tweed bør få bedre rammevilkår. Foto: Norsk Industri
Les mer om Designindustrikonferansen og meld deg på her: https://events.provisoevent.no/nho/events/designindustrikonferansen-24-april-2025/register (Presse slipper inn gratis)
Kontaktpersoner:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92
* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04


