presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2016:

Medieskryt til NRK og Aftenposten

  Publisert: 27.04.2016 18:49 - av  Dag Yngve Dahle
Oslo: NRK Nyheter har fornyet og modernisert sin visuelle profil i så stor grad at ord som "verdensklasse" brukes om resultatet. Den nye NRK Super-appen har på kort tid fått 2,6 millioner ukentlige brukere. Med Oslobys restaurantguide presenterer Aftenposten matstoff bedre på nett enn i avis. Nå hedres arbeidene med Merket for god design.

Det var onsdag ettermiddag NRK og Aftenposten mottok den prestisjefylte designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA).

 

Utdelingen fant sted på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, som er Norges viktigste møteplass for inspirasjon, nettverksbygging og faglig påfyll.

 

– Disse prosjektene viser at design kan spille en nøkkelrolle i et stadig tøffere medie- og reklamemarked - det kan brukes for å skape produkter og tjenester som skiller seg ut i et konkurransepreget marked. NRK har nådd ut til lang flere enn tidligere og har styrket sin seriøse og pålitelige profil samtidig som kanalen har modernisert sitt visuelle uttrykk. Aftenposten har på en vellykket måte gitt merverdi til eksisterende innhold, og viser at innhold kan presenteres bedre digitalt enn på papir, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter.

 

NRK Nyheter: Nyhetsprofil i verdensklasse

På linje med de beste i verden, uttaler juryen om NRK Nyheter nye visuelle profil. BBC ble nevnt som en åpenbar referanse.

 

Det visuelle uttrykket kjennetegnes av gjennomtenkt bruk av animasjoner, tidslinjer, geometriske figurer og elegant fargesetting. Arbeidet begynte der bruken av nyhetstjenester øker mest.

 

– Endringen i folks medievaner krever at NRK Nyheter fremstår som en tydelig og gjenkjennelig merkevare på tvers av alle plattformer. Prosjektet startet derfor med designtenkning for nett og mobil aller først, sier Cecilie Lyng, profilsjef i NRK.

 

Hun legger til:

 

– NRK Nyheter må oppfattes som troverdig, vesentlig og oppdatert. Innholdet er i så måte viktigst, men samtidig krever det å fortelle historier mer av form og uttrykk - både visuelt og audiovisuelt, sier hun.

 

Bedre på tvers

Designtenkningen har gjennomsyret prosjektet hele veien.

 

– Prosjektet har hatt en tydelig merkevareplattform og målsetning helt fra begynnelsen. Organiseringen og styringen har vært svært god, synes vi, og åpenhet har preget arbeidet. NRK har brukt sitt eget team, men har i tillegg hentet inn kompetanse fra inn- og utland. Dette har utfordret og beriket prosjektet, sier profilsjefen.

 

Resultatene er gode: Etter omleggingen har bruken av NRKs nyhetstjenester økt med 13 prosent på nett og mobil samlet sett. En annen gevinst av arbeidet er bedre samarbeid på tvers av redaksjoner og avdelinger.

 

– Det tverrfaglige arbeidet mellom TV, nett og mobil er styrket, og nye rom for deling og utvikling av design og historiefortelling har oppstått som en konsekvens av arbeidet. Prosjektet er forøvrig fortsatt i utvikling, sier Lyng.

 

NRK Super: App lastet ned 800 000 ganger

Den opprinnelige appen for barnekanalen NRK Super var tungvint, upraktisk og i liten grad tilpasset kjernepublikummet: barn. Den nye appen er blitt så selvforklarende at barn i alle aldre raskt forstår hvordan de skal bruke den og navigere seg frem til det de vil se.

 

– Målet var nettopp å skape en app skreddersydd for utålmodige barnefingre - et magisk sted der de finner innhold selv, som de digger og som de blir smarte av, sier Ensi Mofasser, digital designer i NRK.

 

NRKs eget designteam har stått for hoveddelen av utviklingen, men enkelte eksterne designere har vært involvert. Lars Kristian Flem, kreativ direktør i Bekk Consulting, er blant disse. Han forteller at det til dels var utfordrende å jobbe med en så bred målgruppe som barn fra to til 12 år.

 

– De har svært ulik modenhet når det gjelder stil og tone. Vi visste at spredningen på innholdet traff målgruppen, men vi ville unngå at de eldste barna opplevde designet som "barnslig" og at de yngste opplevde det som vanskelig. Vi løste det ved å fokusere på innholdet gjennom bilder, minimere behovet for menynavigasjon og la alle barna gi designet et personlig uttrykk gjennom farger og illustrasjoner. For å styrke egen merkevare og gi følelsen av en magisk verden har vi også brukt animasjoner, sier Flem.

 

Stor suksess

Muligheten til å kontrollere hvilket innhold barna kan se er noe mange foreldre etterspør. NRK valgte en løsning der foreldrene selv, i dialog med barna, kan fjerne innhold etter aldersgrense.

 

Arbeidet har båret frukter. Den gamle NRK Super-appen var populær med 1,1 millioner ukentlige besøk. De nye appen er blitt NRKs mest populære med hele 2,6 millioner besøk hver uke. Appen er lastet ned 800.000 ganger, og har fire av fem stjerner i App Store og Google Play.

 

– Vi tar brukeropplevelse, tilgjengelighet og god design på alvor. Derfor er det en utrolig stor ære å få en anerkjennelse som Merket for god design, sier Heidrun Reisæter, medieutviklingssjef i NRK.

 

Aftenposten/Osloby: Matnyttig innhold fra papir til nett

De siste årene har Aftenpostens matskribenter laget nærmere 500 anmeldelser av Oslos restauranter og kaféer. Imidlertid eksisterte mesteparten av det verdifulle og bokstavelig talt matnyttige innholdet stort sett bare på papir. Takket være en grundig designdrevet innovasjonsprosess er alle anmeldelser nå umiddelbart tilgjengelig i en nettbasert restaurantguide.

 

– Gjennom å flytte anmeldelsene våre ut av avisformatet og inn i restaurantguiden på Osloby har vi gitt dem lengre levetid og åpnet døren til nye lesersegmenter. Det er blitt mye lettere å finne fram til relevante anmeldelser av spisesteder i Oslo, sier Jorun Berntsen, produktsjef for Osloby.

 

Mange om oslobeinet

De siste årene har en rekke svært ulike aktører forsøkt å posisjonere seg på markedet for redaksjonelle anmeldelser av spisesteder i og rundt hovedstaden, både aviskonkurrenter som VG, Dagbladet og Dagens Næringsliv og internasjonale aktører som Google, Foursquare, Yelp og Tripadvisor. Aftenposten og Osloby trengte en digital tjeneste som både var moderne og fremoverlent og samtidig redaksjonelt solid og grundig.

 

Tight ble valgt ut som hovedpartner på design. I samarbeid med Brandlab og Aftenpostens egne fagpersoner satte de i gang en designdrevet prosess basert på prototyping og brukertesting av en rekke digitale konsepter. Basert på konklusjonene herfra ble det besluttet å gå ut i markedet med en slank løsning som senere kunne skaleres opp etter behov. Etter fire intensive måneder var prosjektet i havn.

 

4,5 millioner klikk

– Vi bygget tjenesten rundt folks behov for å kunne søke i spisesteder basert på typiske kriterier som område, pris, tema og mattradisjon, men også mer spesialiserte behov som romantikk, utsikt og trendfaktor. I tillegg ønsket vi å åpne opp for mer interaksjon med leserne ved å la dem anbefale steder og skrive tips, forklarer Berntsen.

 

Den nye guiden ble lansert i januar 2015, og har høstet en rekke priser. Også leserne har omfavnet guiden. Den har siden lansering hatt hele 800 000 unike brukere og 4,5 millioner sidevisninger, og leserne har gitt 15 000 anbefalinger og skrevet 500 tips.

(Pressenytt)

 

* Transform 2016 streames i sin helhet på doga.no fra klokken 10.00 onsdag 27. april. Priser og utmerkelser deles ut etter kl 18.00.

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektkoordinator Ann Kristin Godager, mobil 911 77 879

* Aftenposten/Osloby, produktsjef Jorun Berntsen, mobil 915 79 924

* NRK, profilsjef Cecilie Lyng, mobil 906 35 397

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, tidligere Designdagen

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 27. april mottar 34 av disse Merket for god design

* Av disse er tre nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

NRK mottok Merket for god design både for ny visuell profil for NRK Nyheter og for ny NRK Super-app. Foto: NRK.

 

Sirkler og animasjoner preger NRK Nyheters nye visuelle profil, som når får Merket for god design. Foto: NRK.

 

Visuell navigasjon gjør at barn lett kan bruke den nye appen for NRK Super. Foto: NRK.

 

Aftenposten mottok Merket for god design for Oslobys restaurantguide. Foto: xx

 

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk design- og arkitektursenter. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

 

 

Merk:

 

Øyeblikkelig etter at utmerkelsene har blitt delt ut vil det legges ut bilder, jurykjennelser og annen informasjon her:

http://doga.no/merket/interaksjonsdesign/nrk-super-app

http://doga.no/merket/visuell-kommunikasjon/nrk-nyheter

http://doga.no/merket/interaksjonsdesign/restaurantguiden-osloby

 

Når utmerkelsene har blitt delt ut vil det også legges ut filmer om mottakerne her:

https://vimeo.com/164235654

https://vimeo.com/164223777

https://vimeo.com/164242162

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak aftenposten MID029_bilde3.jpg 14,69 kB (3840x2160)
Bilde - vedlegg til sak NRK SuperApp 1.jpg 5,27 kB (2000x1500)
Bilde - vedlegg til sak nrknyheter1.jpg 6,06 kB (867x695)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.04.2016 18:49
Teknisk løsning ZEVS AS