presseticker

Skip to main content

DOGA-merket for design og arkitektur:

Slik skiltet de Frankrikes viktigste mediehus

  Publisert: 16.03.2022 20:35 - av  Henning Poulsen
Hva gjør du når du skal samle en håndfull verdenskjente mediepublikasjoner i et kjempestort hus? Du ber Snøhetta Design om hjelp til å finne frem. Nå hedres prosjektet med DOGA-merket for design og arkitektur.

– Årets vinnere av DOGA-merket har kommet opp med kreative løsninger på hvordan vi kan skape de nye, lønnsomme, innovative arbeidsplassene, attraktive byer og steder og samtidig ta vare på naturen. Prosjektene viser bredden av hva design og arkitektur kan bidra med, og gir et spennende innblikk i hva Norge skal leve av i framtiden, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars av Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

– Næringslivet og offentlig sektor har to tøffe pandemiår bak seg, og mange utfordringer foran seg. Vi lever i usikre tider, og da er det viktigere enn noen gang at vi fortsetter å satse på nyskaping. Blant årets merkemottakere finner vi mange gode eksempler på hva det går an å utrette når design og arkitektur settes i kjernen for innovasjon og verdiskaping, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

Trengte et fleksiblet skiltsystem

Da Groupe Le Monde flyttet inn i sitt nye hovedkvarter i Paris i 2020, kunne det blitt et svare kaos. 1600 mennesker har sin arbeidplass i det bølgende blikkfanget av en bygning – tegnet av Snøhettas arkitekter. Bygningen huser avisen Le Monde, nettavisen HuffPost, nyhetsmagasinene l’Obs og Courrier International, TV- og kulturmagasinet Télérama og det kristenhumantistiske bladet La Vie.

 

For at folk i det hele tatt skulle finne frem, fikk Snøhetta Design oppdraget med å lage et innvendig og utvendig skiltsystem.

 

– Skiltsystemet måtte være fleksibelt, slik at det kan endres i takt med bygningen og de som befinner seg i den. Det måtte også passe til Groupe Le Monde og være noe de forskjellige publikasjonene kunne få et eierskap til, sier Sofie Platou. Hun er seniordesigner i Snøhetta.

 

Inspirert av typografene

Det ble nedsatt en tverrfaglig prosjektgruppe med arkitekter, designere og håndverkere. Etter en lang rekke prototyper og tester landet de på en løsning inspirert av hvordan typografene satt avissidene med blysatser i førdigital tid.

 

Hver bokstav er en kloss laget av poppeltre. Disse settes sammen til navn i enkle aluminiumsrammer. Dermed blir det aldri nødvendig å bestille et nytt skilt igjen – så lenge du har nok bokstavklosser.

 

I begynnelsen tenkte designerne at det ville holde med 2000 klosser. De endte til slutt på 18 000. Det forteller sin historie om hvordan de forskjellige avdelingene og redaksjonene har omfavnet skiltsystemet og mulighetene som ligger i det.

 

I tillegg til å ha blitt populært internt i mediehuset, har skiltsystemet også vekket begeistring eksternt. Det har allerede blitt kåret til «best in show» under Visueltprisen. Og nå får det altså DOGA-merket for design og arkitektur.

 

Elegant og bærekraftig

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser systemet for å være vakkert, elegant, funksjonelt og bærekraftig.

 

«Snøhetta har laget et fleksibelt skiltsystem som er historisk forankret og inspirert av trykkekunsten. Utskiftbare moduler i tre sender tydelige signaler om tidløshet og bærekraft. Skiltene spiller på lag med det visuelle formspråket vi forbinder med redaksjonelle utgivelser,» står det i jurykjennelsen.

 

Planet, samfunn, økonomi

DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger som gir positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.

 

I år er det i alt 13 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til tre mottakere av DOGA-merket nykommer.

 

DOGA er en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for bærekraftig omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.

(Pressenytt)

 

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/

 

Finn mer informasjon om prosjektet her:

https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/vinnere-av-doga-merket/historiske-typer-for-fremtidens-medier/

 

 

Kontaktpersoner:

* Snøhetta, Group PR and External Communication Lead - Morten Moum, mobil 92 43 51 59

* Design og arkitektur Norge, Ellen Heggestad, mobil 92 65 35 30

 

 

Bildetekster:

Bilder fra overrekkelsessermonien vil legges ut på denne lenken i kveld: https://www.flickr.com/photos/doganorway/albums/72177720297368169

 

VISER VEI. Iøynefallende, praktiske og bærekraftige skilter fra Snøhetta Design viser vei hos Groupe Le Monde. Foto: Antoine Mercusot

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2022 20:35
Teknisk løsning ZEVS AS