Vil revolusjonere museumsbutikken – får innovasjonsstøtte
Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektet lykkes.
– Norsk mote- og tekstilindustri holder et høyt nivå. Produktene de skaper er stadig mer populære også i eksportmarkedene. Når vi kobler innsikt og kompetanse fra denne bransjen med designmetodikk, og samtidig løfter den inn i en helt ny arena, skaper vi verdier i form av kultur, identitet, bærekraft og ikke minst forretningsområder, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.
Hun mener prosjektene nå har gode forutsetninger for å oppnå suksess.
– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Bull.
Kobler kunst og kommers
Turister og lokalbefolkning strømmer inn dørene til MUNCH, men det er primært de tilreisende som legger igjen penger i museumsbutikken. Nå ønsker de å utforske hvordan butikken appellere bedre til sitt lokale publikum.
Medlemsforeningen Norwegian Fashion Hub (NFH) ser et stort og urealisert potensial både i turistbutikker og detaljhandel generelt. For å skape spennende handleopplevelser har de hyret inn Reform Projects. Design- og bærekraftsbyrået skal jobbe tett sammen med NFH og MUNCH så vel som innbyggere, museumsgjester, motemerker og detaljhandelen.
Et vellykket prosjekt kan skape mer vitale og engasjerende museumsbutikker over hele landet – og kan også løfte profilen til norsk mote- og designnæring.
Juryen roser prosjektet for å vise hvordan design kan brukes til å skape ny næringsutvikling i skjæringspunktet mellom kultur og kommers.
«Denne kombinasjonen av visjon og gjennomføringsevne peker ut en ny retning for detaljistutvikling i Norge. Prosjektet har stor læringsverdi, tydelig spredningspotensial og kan stimulere til vekst og verdiskaping i kreative næringer,» uttaler juryen.
Mer treffsikker nyskaping
Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.
– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Anne Elisabeth Bull i DOGA ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:
– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Norwegian Fashion Hub, daglig leder Elin Kathrine Saunes, mobil 40 87 42 62, elin@norwegianfashionhub.com
* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
MUSEUMSMOTE. Norwegian Fashion Hub mottar 300 000 kroner i støtte fra DOGA for finne ut hvordan museumsbutikkene kan tjene mer penger. Bildet viser et samarbeid mellom MUNCH-museet og motedesigneren Rejina Pyo. Foto: NFH
TREFFSIKKER NYSKAPING. – Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA (t.h.). Her er hun på besøk hos Gunhild Fretheim i Gameopedia, en av årets mottakere. Foto: Sverre Chr. Jarild
SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening. Foto: Sverre Chr. Jarild
HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.
* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025


