presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2016:

Hylles for superlett ekspedisjonssekk og Lars Monsens undertøyserfaringer

  Publisert: 27.04.2016 18:57 - av  Dag Yngve Dahle
Oslo: Bergans kom under drømmegrensen på ett kilo for store ryggsekker. Aclima utviklet ullundertøy med finesser basert på Lars Monsens erfaringer. Nå hedres de med Merket for god design.

Det var onsdag ettermiddag Bergans og Aclima mottok den prestisjefylte designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA).

 

Utdelingen fant sted på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, som er Norges viktigste møteplass for inspirasjon, nettverksbygging og faglig påfyll.

 

– Bergans' ryggsekk og Aclimas ullundertøy er beviser for at det er plass for innovative funksjoner og detaljer for produkter rettet mot friluftsliv. Det viser at design kan brukes for å skape produkter som skiller seg ut i et så konkurransepreget marked som dette markedet. Produktene viser også at man ikke skal ofre det estetiske når man utvikler gode friluftsprodukter, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter.

 

Bergans: Ett kilo ryggsekk

Da Bergans skulle utvikle en ny utgave av sekken Helium, vurderte de materialvalg nøye og veide hver komponent på laboratorievekt. Dermed kunne de bryte drømmegrensen på ett kilo for store ryggsekker.

 

– Merket for god design er en svært hyggelig anerkjennelse av kvaliteten og innovasjonen bak arbeidet med vår Helium-sekk. Det viser at vi har lyktes med å skille oss ut - takket være nyskapende løsninger og god design, sier Ronny Hammer, markedsdirektør i Bergans of Norway.

 

Bergans har benyttet svært tynt nylontekstil i tre varianter, tynnere tekstiler der slitasjonen er liten og sterke kompresjonssnorer i stedet for -bånd. Dette har redusert vekten. 55 liters-utgaven av sekken veier like under 1000 gram, noe som altså er lite for store ryggsekker i ekspedisjonskategorien. Sekken har lav vekt kombinert med egenskaper i highend-klassen.

 

– I et hav av tilsynelatende like sekker på butikkveggen skulle Bergans Helium skille seg ut. Målet var at det visuelle uttrykket skulle vise både styrke og lav vekt på en gang. Designet skulle heller ikke virke ekskluderende på noen - alle skal kunne føle seg komfortabel med et produkt fra Bergans, sier han.

 

Slitestyrke og svært lette stoffer er ingen enkel kombinasjon. Hammer sier det slik:

 

– Hovedutfordringen har vært enkel, men vanskelig: Lavere vekt, men samme robusthet som tidligere. I tillegg skulle sekken ha bedre funksjonalitet, men samme pris som før. Det har vært mange motstridende krav og hver enkeltkomponent har vært nøye vurdert med tanke på vekt og ytelse. Vi har prøvd ut ulike måter å sette komponentene sammen på, sier han.

 

Ovasjoner

I Bergans er design svært viktig for utviklingen av nye produkter.

 

– Det er ikke noe skille mellom produktdesign og -utvikling hos oss. Designerne har hatt ansvar for hele prosessen fra idé til produksjon. All utvikling og prototypeproduksjon er gjort på Bergans' systue i Norge, noe som har gitt designerne full kontroll med og innsikt i hver minste del og hvert minste sting. Dette har vært en nøkkelfaktor for å lykkes, sier Hammer.

 

Mottakelsen har vært overveldende. Fagpresse og innkjøpere i inn- og utland har vært begeistret. Sekken fikk Scandinavian Outdoor Award for "best hardware" på verdens største messe for friluftsutstyr.

 

– Tilbakemeldingene fra vårt testteam av profesjonelle fjellførere og eventyrere er også unisont positive. Den tidligere versjonen av Helium har vært et foretrukket valg til ekspedisjoner. Målet er å ta vare på denne posisjonen og samtidig gjøre sekken tilgjengelig for en bredere brukergruppe, sier Hammer.

 

Aclima: Lars Monsens erfaringer i klesformat

Ullundertøy basert på Lars Monsens erfaringer fra turer og ekspedisjoner i inn- og utland? Det får du i form av ullundertøyserien Lars Monsen - Anarjohka fra Aclima på Sundvollhovet ved Krøderen.

 

– Det var Lars Monsen som kom til oss med ideen om å lage en egen villmarksserie. Han mente vi var den beste samarbeidspartneren på ullbekledning. Vi vet at konkurransen innen ullundertøy er stor, og at det derfor er viktig å skille seg ut både funksjonelt og designmessig, sier Lars Eivind Johansen, salgssjef i Aclima.

 

De utviklet et særpreget design som understreker merinoullundertøyets røffe karakter og som gjør at klærne skiller seg ut i butikkhyllene. I tillegg har de tilført plaggene smarte detaljer basert på Monsens egne villmarkserfaringer, for eksempel integrerte lommer til batterier, ekstra ullag på utsatte steder og hemper for tørkehenging i telt.

 

Til utlandet

– Design av produktene har vi gjort selv i samarbeid med Lars. Pakningsdesignen er blitt til i samarbeid med Strømme Throndsen Design. Prosjektet gikk i høyt tempo. Fra idé til lansering og innsalg til utvalgte butikker brukte vi under et halvt år, sier han.

 

Resultatene har ikke latt vente på seg. Selskapet produserte 8000 plagg før jul i fjor, og alt ble solgt. Salgstallene for 2015 var også solide: Selskapet solgte Lars Monsen - Anarjohka-produkter for cirka fem millioner kroner i løpet av fjoråret.

 

– Vi regner med en økning på minst 50 prosent i 2016. Vi har begynt med eksport av produktene gjennom eksisterende kjeder og distributører, for eksempel gjennom Sveriges mest anerkjente friluftsspesialist Naturkompaniet. Der merker vi at det er designet på produktene som faller i smak. Lars Monsen som frontfigur er mindre viktig, siden han er mindre kjent i utlandet. Til høsten lanserer vi en egen damekolleksjon i samme serie, sier Johansen.

(Pressenytt)

 

* Transform 2016 streames i sin helhet på doga.no fra klokken 10.00 onsdag 27. april. Priser og utmerkelser deles ut etter kl 18.00.

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektkoordinator Ann Kristin Godager, mobil 911 77 879

* Bergans of Norway, designer Johannes Flem, mobil 900 973 39

* Bergans of Norway, markedsdirektør Ronny Hammer, mobil 901 109 62

* Aclima, salgssjef Lars Eivind Johansen, mobil 971 61 182

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, tidligere Designdagen

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 27. april mottar 34 av disse Merket for god design

* Av disse er tre nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

Aclima og Strømme Throndsen Design mottok Merket for god design for ullundertøysserien Lars Monsen - Anarjohka. Foto: Aclima.

 

Smarte detaljer preger ullundertøysserien Lars Monsen - Anarjohka, som nå får Merket for god design. Foto: Aclima.

 

Bergans mottok Merket for god design for ryggsekken Helium. Foto: Bergans.

 

Ryggsekken Helium fra Bergans er en lett sekk på snaut 1000 gram. Nå får den får Merket for god design. Foto: Bergans.

 

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk design- og arkitektursenter. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

 

Merk:

 

Øyeblikkelig etter at utmerkelsene har blitt delt ut vil det legges ut bilder, jurykjennelser og annen informasjon her:

http://doga.no/merket/industridesign/bergans-helium

http://doga.no/merket/tekstil-og-klesdesign/aclima-lars-monsen-anarjohka

 

Når utmerkelsene har blitt delt ut vil det også legges ut filmer om mottakerne her:

https://vimeo.com/164252257

https://vimeo.com/164227557

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.04.2016 18:57
Teknisk løsning ZEVS AS