presseticker

Skip to main content

DOGA-merket for design og arkitektur:

Slik skapte de en norsk surfesensasjon

  Publisert: 16.03.2022 21:01 - av  Henning Poulsen
De står bak en gjennomdesignet transportbag som skaper bølger i surfeverden. Nå hedres Db Equipment med DOGA-merket for design og arkitektur.

– Årets vinnere av DOGA-merket har kommet opp med kreative løsninger på hvordan vi kan skape de nye, lønnsomme, innovative arbeidsplassene, attraktive byer og steder og samtidig ta vare på naturen. Prosjektene viser bredden av hva design og arkitektur kan bidra med, og gir et spennende innblikk i hva Norge skal leve av i framtiden, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars av Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

– Næringslivet og offentlig sektor har to tøffe pandemiår bak seg, og mange utfordringer foran seg. Vi lever i usikre tider, og da er det viktigere enn noen gang at vi fortsetter å satse på nyskaping. Blant årets merkemottakere finner vi mange gode eksempler på hva det går an å utrette når design og arkitektur settes i kjernen for innovasjon og verdiskaping, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

For 10 år siden stiftet Truls Brataas selskapet Db Equipment, som har slått seg opp internasjonalt med kompromissløse bagasjeløsninger for reisende med ekstreme behov. Nå mottar selskapet DOGA-merket for surfebaggen The Djärv 3–4 Surfboard Coffin.

 

Første surfeprodukt

Når surfere – både profesjonelle og entusiastiske amatører – reiser verden rundt på jakt etter den perfekte bølgen, må brettene følge med. Tidligere har transportbaggene vært tunge og klønete – og ikke alltid sikre nok.

 

Den norske oppstartsbedriften Db Equipment så en åpning i markedet. Selskapet produserer allerede en rekke ski- og snowboardbagger, så vel som kofferter og ryggsekker. De kunne dermed trekke på lang erfaring og en etablert designfilosofi da de skulle lage sitt første surfeprodukt.

 

– Vi kaller det vi forsøker å oppnå «funksjonell minimalisme». Produktene skal være karakteristiske og gjenkjennlige, men samtidig veldig rene og uten unødige detaljer. Vi begynner alltid med et problem som skal løses, og så går vi derfra, sier Alexandre Aubry. Han er ansvarlig for design og utvikling i Db Equipment.

 

Stilte skyhøye krav

Sammen med Db-gründer Truls Brataas, designer Henrik Kax og den australske surferen Wes Schaftenaar gikk Aubry i gang med designprosessen. Selskapet allierte seg med andre surfere, sportsforhandlere og bagasjestuere. Kravene de stilte seg selv var høye: Transportbaggen skulle ha plass til fire brett, og måtte kombinere lav vekt og bedre beskyttelse med mulighet for komprimering. Samtidig skulle produktet være så renskåret og gjennomført som mulig.

 

– Brukerne våre har ikke lyst til å føle seg som barn som trekker lekesakene sine rundt på en flyplass. Vi må derfor også lage noe som appellerer til stolthet og selvfølelse, sier Aubry.

 

Resultatet er The Djärv 3–4 Surfboard Coffin, en transportbag som både er lettere og sikrere enn andre surfebagger. Baggen er laget av gjenvunnede eller gjenvinnbare materialer med lang holdbarhet. De mest slitasjeutsatte delene er det mulig å reparere eller bytte ut.

 

Baggen ble lansert i april 2021. Den ble tatt svært godt imot – særlig i de viktige surfemarkedene USA og Sør-Europa.

 

Tøft og kresent marked

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser Db Equipment for å satse i et tøft og kresent marked. De mener The Djärv 3–4 Surfboard Coffin er et identitetsbyggende produkt.

 

«Surfere reiser verden rundt med brettet sitt. Hvis det ikke er godt beskyttet, er det stor risiko for skader. Vi er imponerte over hvordan samspillet mellom produktdesign, interaksjonsdesign, visuell kommunikasjon og merkevaredesign har resultert i et nyskapende og attraktivt produkt,» står det i jurykjennelsen.

 

Planet, samfunn, økonomi

DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger som gir positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.

 

I år er det i alt 13 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til tre mottakere av DOGA-merket nykommer.

 

DOGA er en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for bærekraftig omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.

(Pressenytt)

 

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/

 

Finn mer informasjon om prosjektet her:

https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/vinnere-av-doga-merket/surfebrett-er-ikke-som-annen-bagasje/

 

 

Kontaktpersoner:

* Db Equipment, designer Alexandre Aubry, mobil 40 67 52 52

* Design og arkitektur Norge, Ellen Heggestad, mobil 92 65 35 30

 

 

Bildetekster:

Bilder fra overrekkelsessermonien vil legges ut på denne lenken i kveld: https://www.flickr.com/photos/doganorway/albums/72177720297368169

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2022 21:01
Teknisk løsning ZEVS AS