presseticker

Skip to main content

Tryggere sykkelvogn og slitesterk parkdress får innovasjonsstøtte

  Publisert: 30.10.2019 09:57 - av  Henning Poulsen

SIKRERE PÅ TO HJUL. Buddy Electric og Eker skal utvikle en sikrere sykkelvogn. Foto: Eker

Oslo: Buddy Electric vil lage en sykkelvogn som er like sikker som et bilsete. Parkdressen.no ønsker å utvikle en slitesterk og bærekraftig utleiedress. De er blant de 18 norske nyskapingsprosjektene som nå skal dele på 8,5 millioner kroner fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP).

– Dette er blant de mest spennende innovasjonsprosjektene som blir satset på i Norge i tiden fremover, og støtten fra DIP er et viktig virkemiddel for å få dem på rett kurs fra dag én, sier administrerende direktør Tor Inge Hjemdal i Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

For 10. gang deler DOGA ut midler gjennom DIP. Midlene sikrer at designmetodikk benyttes i idéutviklingsfasen i prosjektene, noe som leder til bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon.

 

I år kjempet 79 søkere om de totalt 8,5 millioner kronene i DIP-potten. En jury bestående av fagpersoner fra DOGA, Innovasjon Norge og Forskningsrådet har valgt ut de 18 beste prosjektene etter en grundig prosess i flere faser.

 

Tryggere barn i sykkelvogn

Hvor godt sikret er egentlig barnet som sitter i sykkelvogna? På høstmørke gater og veier kan det være vanskelig å se en sykkel. Og mens bilbarna sitter fastspent i spesialkonstruerte, bakovervendte seter, er sikkerhetsnivået betraktelig lavere i de fleste sykkelvogner.

 

Det ønsker Buddy Electric å gjøre noe med. Sammen med designpartner Eker Design skal de utvikle en sikrere sykkelvogn, inspirert av løsninger som brukes i bilbransjen.

 

Prosjektet får 650 000 kroner i støtte fra DIP. Juryen fremhever den høye gjennomføringsevnen til Buddy Electric og den sterke og spesialiserte kompetansen Eker Design sitter på.

 

Fremtidens parkdress leier du

Når minstemann trenger ny parkdress, er det nesten alltid fordi den gamle er blitt for liten, og ikke for sliten. Det er noe alle småbarnsforeldre har erfart. Å hele tiden kjøpe nye plagg er ikke bra verken for miljøet eller lommeboka.

 

Parkdressen.no har svaret på denne utfordringen: De leier nemlig ut parkdresser. Men selv markedets beste parkdresser er ikke laget for å tåle slitasje over flere sesonger, og de er heller ikke designet for å resirkuleres.

 

Derfor ønsker Parkdressen.no å designe en parkdress som både er laget for å ha lengst mulig varighet,være enklere å reparere og til slutt kunne resirkuleres i sin helhet når plagget brukt opp. Med seg på laget har de designbyrået Æra Strategic Innovation, barnehagegruppen Norlandia og klesprodusenten Wenaas Workwear.

 

Problemstilling er svært god, relevant og overførbar til mange bedrifter, mener DIP-juryen. De påpeker at selv om Parkdressen.no er en forholdsvis liten bedrift, har den med seg svært solide partnere. Prosjektet får 530 000 kroner i støtte.

 

Helse, miljø, mobilitet

Ifølge Hjemdal i DOGA går bærekraft, helse og mobilitet igjen som temaer i årets søknader. Det har også kommet inn rekordmange DIP-søknader til arkitekturprosjekter. Sistnevnte er DOGA-sjefen spesielt glad for.

 

– Historisk har Designdrevet Innovasjonsprogram vært mer kjent blant designere enn blant arkitekter. Jeg gleder meg over at flere arkitekturprosjekter fremover kommer til å ta i bruk systematiske brukerstudier og designmetodikk i den kritiske idéutviklingsfasen, sier Hjemdal.

(Pressenytt)

 

Kontaktperson:

* Design og arkitektur Norge, prosjektansvarlig for DIP, seniorrådgiver Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19

 

Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

 

Bildetekster:

SIKRERE PÅ TO HJUL. Buddy Electric og Eker skal utvikle en sikrere sykkelvogn. Foto: Eker

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Eker_8.jpg 621,47 kB (2000x1417)
Bilde - vedlegg til sak Eker_2.jpg 678,93 kB (2000x1417)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 30.10.2019 09:57
Teknisk løsning ZEVS AS