presseticker

Skip to main content

1,3 millioner kaffefyllinger i Rogaland

  Publisert: 27.12.2015 10:01 - av  Henning Poulsen

NYTT KAFFEKONSEPT. Per Gausland og daglig leder Solveig ved Statoil Ålgård viser fram konseptet «Simply Great Coffee». Foto: Statoil Ålgård

KAFFETØRST. Fornøyde kaffekunder ved Statoil Ålgård. Foto: Statoil Ålgård

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

Oslo: De 24 Statoil-stasjonene i Rogaland fylte 1,3 millioner kopper med kaffe og andre varme drikker i fjor. Og ingen steder i fylket ble det fylt så mye som på Statoil Ålgård.

– Vi maste på kjeden og fikk lov til å være med på slutten av prøveprosjektet med nye kaffemaskiner fra mai 2014. Dette gjorde at kaffesalget skjøt fart med nærmere 70 prosent ut året. I 2015 har denne økningen fortsatt. Det nye konseptet ser mer profesjonelt ut, og kundene sier at kaffen smaker fantastisk, forteller en stolt Per Gausland, stasjonsdriver ved Statoil Ålgård.

 

Statoil Lura kom på andreplass i fylket, mens Statoil Spannaveien havnet på tredjeplass i antall fyllinger.

 

I fjor fylte kaffetørste kunder over 152 000 kopper med varm drikke ved Statoil Ålgård. – Utvalget på de nye kaffemaskinene gjør at det kommer mange flere kvinner og unge voksne for å kjøpe kaffe hos oss. Men fortsatt er det nok arbeidskaren med Statoilkoppen som besøker kaffemaskinene våre mest, og han foretrekker vanligvis svart kaffe, sier Gausland.

 

Storsatsing på god kaffe

Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.

 

– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.

 

400-600 ulike smaker

En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.

 

– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKSER:

På kaffetoppen i Rogaland:

1. Statoil Ålgård

2. Statoil Lura

3. Statoil Spannaveien

4. Statoil Forus

5. Statoil Klepp

 

 

Bildetekster:

NYTT KAFFEKONSEPT. Per Gausland og daglig leder Solveig ved Statoil Ålgård viser fram konseptet «Simply Great Coffee». Foto: Statoil Ålgård

 

KAFFETØRST. Fornøyde kaffekunder ved Statoil Ålgård. Foto: Statoil Ålgård

 

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

 

 

Kontaktpersoner:

* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,

mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com

* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,

mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.12.2015 10:01
Teknisk løsning ZEVS AS