presseticker

Skip to main content

1,8 millioner kaffefyllinger i Buskerud

  Publisert: 27.12.2015 10:03 - av  Henning Poulsen

KAFFESELGER. John David Øvre ved Statoil Kjellstad Lier E18 viser fram det nye kaffekonseptet. Foto: Statoil Lier E18

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

Oslo: De 22 Statoil-stasjonene i Buskerud fylte om lag 1,8 millioner kopper med kaffe og andre varme drikker i fjor. Og ingen steder i fylket ble det fylt så mye som på Statoil Kjellstad Lier E18.

– Etter at vi installerte de nye kaffemaskinene i mai har vi sett en økning på om lag 18 prosent i kaffesalget. Kundene forteller oss at kaffen er bedre, varmere og ikke minst at maskinene leverer god kaffe hver gang. Vi selger også mange store kaffekopper nå, noe som tyder på at folk er fornøyd med kvaliteten, forteller en stolt John David Øvre, stasjonsdriver ved Statoil Kjellstad Lier E18.

 

Statoil Ringerike kom på andreplass i fylket, mens Statoil Rundtom havnet på tredjeplass i antall fyllinger.

 

I fjor fylte kaffetørste kunder over 280 000 kopper med varm drikke ved Statoil Lier E18. – Av kaffetypene er sort kaffe den desidert mest populære varianten, med latte og sjokolade på de neste plassene. Kundene våre er i stor grad håndverkere og sjåfører samt folk som er på vei til møter og eventer. Vi er ingen typisk lokalstasjon, men heller et sted for å ta en pause på vei til eller fra, sier Øvre.

 

Storsatsing på god kaffe

Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.

 

– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.

 

400-600 ulike smaker

En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.

 

– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKSER:

På kaffetoppen i Buskerud:

1. Statoil Kjellstad Lier E18

2. Statoil Ringerike

3. Statoil Rundtom

4. Statoil Mjøndalen

5. Statoil Ullerål

 

 

Bildetekster:

KAFFESELGER. John David Øvre ved Statoil Kjellstad Lier E18 viser fram det nye kaffekonseptet. Foto: Statoil Lier E18

 

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

 

 

Kontaktpersoner:

* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,

mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com

* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,

mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak buskerud kjellstad lier.jpg 391,75 kB (1325x747)
Bilde - vedlegg til sak 2 hvit_kopp.jpg 289,48 kB (1178x1920)
Bilde - vedlegg til sak 1 blaa_kopp_2016.jpg 45,65 kB (471x768)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.12.2015 10:03
Teknisk løsning ZEVS AS