presseticker

Skip to main content

1,8 millioner kaffefyllinger i Oppland

  Publisert: 27.12.2015 10:02 - av  Henning Poulsen

KAFFESELGERE. (f.v.) Forhandler Tomas Moen og assisterende daglig leder Atle Bakland ved Statoil Strandtorget viser fram det nye kaffekonseptet. Foto: Statoil Strandtorget

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

Oslo: De 25 Statoil-stasjonene i Oppland fylte 1,8 millioner kopper med kaffe og andre varme drikker i fjor. Og ingen steder i fylket ble det fylt så mye som på Statoil Strandtorget på Lillehammer.

– Dette året har vi sett en salgsøkning på 45 prosent på kaffe. Dette skyldes både nye maskiner og overgang til et nytt kaffekonsept. Vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger fra kundene, forteller en stolt Tomas Moen, stasjonsdriver ved Statoil Strandtorget – den eneste Statoil-stasjonen i Norge med fire kaffemaskiner.

 

Statoil Mjøsstranda kom på andreplass i fylket, mens Statoil Dombås havnet på tredjeplass i antall fyllinger.

 

I fjor fylte kaffetørste kunder nesten 234 000 kopper med varm drikke ved Statoil Strandtorget. – Den typiske kaffekunden er en person på farten som forventer kjapp service, og som gjerne tar med seg en bolle eller noe annet å bite i på veien. Det er fortsatt vanlig sort kaffe som selges mest, men de siste årene har det gått mer av melkebaserte kaffetyper som kaffe latte og cappuccino, sier Moen.

 

Storsatsing på god kaffe

Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.

 

– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.

 

400-600 ulike smaker

En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.

 

– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKSER:

På kaffetoppen i Oppland:

1. Statoil Strandtorget

2. Statoil Mjøsstranda

3. Statoil Dombås

4. Statoil Kallerud

5. Statoil Otta

 

 

Bildetekster:

KAFFESELGERE. (f.v.) Forhandler Tomas Moen og assisterende daglig leder Atle Bakland ved Statoil Strandtorget viser fram det nye kaffekonseptet. Foto: Statoil Strandtorget

 

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

 

 

Kontaktpersoner:

* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,

mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com

* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,

mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.12.2015 10:02
Teknisk løsning ZEVS AS