presseticker

Skip to main content

710 000 kaffefyllinger i Møre og Romsdal

  Publisert: 27.12.2015 10:04 - av  Henning Poulsen

NYTT KAFFEKONSEPT. En medarbeider ved Statoil Moa viser fram konseptet «Simply Great Coffee». Foto: Statoil Moa

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

Oslo: De 17 Statoil-stasjonene i Møre og Romsdal fylte 710 000 kopper med kaffe og andre varme drikker i fjor. Og ingen steder i fylket ble det fylt så mye som på Statoil Moa i Ålesund.

– Vanlig svart kaffe er det som det går mest av, men vi har også mange kunder som er glade i kakao. Etter vi fikk nye kaffemaskiner gikk klart opp, og vi har fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra kundene. Kaffen vi har nå brygges på hele bønner, og i tillegg bruker vi ekte melk i stedet for pulver. Noe som jeg personlig synes smaker mye bedre, forteller en stolt Elisabeth Malmedal, stasjonsdriver ved Statoil Moa.

 

Statoil Åndalsnes kom på andreplass i fylket, mens Statoil Bolsønes i Molde havnet på tredjeplass i antall fyllinger.

 

I fjor fylte kaffetørste kunder over 111 000 kopper med varm drikke ved Statoil Moa. – Hemmeligheten bak suksessen vår er at vi alltid har rene og velfylte kaffemaskiner som blir renset flere ganger daglig. I tillegg tar vi godt vare på kundene våre. En typisk kaffekunde kommer gjerne hver morgen til samme tid. Noen kan komme innom opptil 10 ganger om dagen for å fylle Statoilkoppen. De vet hva de skal ha og slår gjerne av en prat med oss, sier Malmedal.

 

Storsatsing på god kaffe

Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.

 

– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.

 

400-600 ulike smaker

En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.

 

– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKSER:

På kaffetoppen i Møre og Romsdal:

1. Statoil Moa

2. Statoil Åndalsnes

3. Statoil Bolsønes

4. Statoil Volda

5. Statoil Hareid

 

 

Bildetekster:

NYTT KAFFEKONSEPT. En medarbeider ved Statoil Moa viser fram konseptet «Simply Great Coffee». Foto: Statoil Moa

 

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

 

 

Kontaktpersoner:

* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,

mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com

* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,

mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak møre og romsdal Moa - ansatt viser frem kaffekonseptet.jpg 913,44 kB (1224x1438)
Bilde - vedlegg til sak 3 staal_kopp_02.jpg 641,28 kB (1178x1920)
Bilde - vedlegg til sak 2 hvit_kopp.jpg 289,48 kB (1178x1920)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.12.2015 10:04
Teknisk løsning ZEVS AS