presseticker

Skip to main content

De selger flest kaffekopper i Buskerud

  Publisert: 28.10.2018 10:45 - av  Henning Poulsen
Ingen i Buskerud kjøper så mange kaffeavtalekopper som kundene på Circle K Lier E6. I år fyller Circle K-koppen 15 år, og gjennom årene er den både blitt elsket og hatet. Nå får den en real ansiktsløfting.

Stasjonsdriver John David Øvre forteller at det går aller mest i svart kaffe på Circle K Lier E6, men at kundene også for alvor har begynt å oppdage de søte kaffesausene som står med tilbehøret. Han har følgende forklaring på at stasjonen hans i 2018 solgte flere Circle K-kopper enn noen annen stasjon i fylket.

 

– Vi har mange arbeidsfolk innom som elsker koppen og vår gode kaffe. Vi fyller butikken med kopper og er alltid behjelpelige med å fikse ødelagte kopper. Har et kjent fjes glemt koppen sin, pleier vi å spandere kaffen, sier han.

 

Vik, Mjøndalen, Rundtom og Åmot

Circle K Vik kom på andreplass i antall solgte Circle K-kopper i 2018, etterfulgt av Circle K Mjøndalen, Circle Rundtom og Circle K Åmot.

 

De siste årene har Circle K solgt om lag 400 000 kopper årlig på landsbasis.

Ifølge beregninger gjort av Circle K blir koppene fylt totalt 20 millioner ganger i året ved stasjoner over hele landet.

 

– Jeg tror at jeg har mitt på det tørre når jeg kaller dette både Norges og Buskeruds mest solgte og brukte kopp, sier Jeanette Amara, som er kategoriansvarlig for mat og kaffe i Circle K.

 

To av tre nordmenn over 18 år drikker kaffe hver dag, ifølge Norsk Kaffeinformasjon. Dette gjør Norge til verdens mest kaffedrikkende nasjon – etter Finland.

 

Populær nyvinning

Koppen til Circle K dukket opp for første gang i 2003, da under navnet Frokostklubb-koppen. Første årgang av koppen var forbeholdt Statoil-stasjonenes gullkunder, som gratis kunne fylle den med varm drikke hver gang de var innom en stasjon. Fra 2004 ble koppen tilgjengelig for alle, og etter hvert ble den omdøpt til Statoilkoppen.

 

– Den var en nyvinning i markedet og ble raskt svært populær. De første årene lanserte vi som regel en helt ny kopp hvert år, og veksten fra år til år var formidabel, husker Jeanette Amara.

 

Flammer, ski-VM og klagestorm

I 2009 ble det bestemt at koppen skulle få en skikkelig oppgradering. Profilbyrået IDÉ ble hanket inn, og resultatet ble en mer moderne, flerfarget koppserie med skyvelokk. Den kom etter hvert i flere spesialutgaver, blant annet med flammer, trafikkskilt, til han og henne, i ski-VM-versjon og med oppfordring om å bruke bilbelte.

 

De ulike koppdesignene skapte både engasjement og i noen tilfeller irritasjon. I 2014 ble hanken fjernet, noe som ga klagestorm og protestgrupper på Facebook mot den lettknuste «motekoppen fra Stelton». Likevel overlevde konseptet både dette samt eierskiftet og den følgende omprofileringen fra Statoil Norge til Circle K.

 

Låsbart lokk

Nå er Amara klar til å skrive et nytt kapittel i historien om den seiglivede koppen.

 

– Vi har fått IDÉ tilbake på laget i tospann med den tradisjonsrike amerikanske produsenten PMI, som står bak merkevarer som Aladdin og Stanley. Sammen har vi laget en 2019-koppserie med helt nytt design og flere funksjonaliteter. Blant annet har koppene et nytt, låsbart lokk som er en klar forbedring fra tidligere årganger, sier hun.

 

Populær julegave

De nye Circle K-koppene er nå rullet ut i landets Circle K-stasjoner, og er tilgjengelige fra tirsdag 30. oktober. Ifølge Jeanette Amara merker stasjonene en ganske stor etterspørsel i tiden før jul.

 

– Ja, dette er jo en populær og rimelig gave til den som allerede har alt, og det er ikke til å stikke under en stol at den også fungerer som en i-siste-liten-gave. Jeg har selv gitt bort en del av disse igjennom årenes løp, smiler hun.

(Pressenytt)

 

Bildetekster:

NY KOPP. Jeanette Amara viser fram den nye Circle K-koppen for 2019. Foto: Johnny Syversen

 

TIL GLEDE OG IRRITASJON. De mange variantene av kaffeavtalekoppen til Circle K har både gledet og irritert kundene siden 2003. Foto: Circle K

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Lier E6, John David Øvre, mobil 90 62 05 40

* Circle K, kategoriansvarlig mat og drikke – Jeanette Amara, mobil 90 09 87 09

* Circle K, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak bilde 1.jpg 6,37 MB (5076x3160)
Bilde - vedlegg til sak diverse kopper - foto Circle K.jpg 3,56 MB (5576x3136)
Bilde - vedlegg til sak bilde 3.jpg 5,45 MB (3840x5760)
Bilde - vedlegg til sak bilde 2.jpg 6,77 MB (5760x3840)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 28.10.2018 10:45
Teknisk løsning ZEVS AS