presseticker

Skip to main content

Nesten 1 million kaffefyllinger i Nordland

  Publisert: 27.12.2015 10:03 - av  Henning Poulsen

NYTT KAFFEKONSEPT. Fornøyd kaffekunde poserer med ansatte ved Statoil Langneset foran «Simply Great Coffee»-anlegget. Foto: Statoil Langneset

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

Oslo: De 18 Statoil-stasjonene i Nordland fylte 973 000 kopper med kaffe og andre varme drikker i fjor. Og ingen steder i fylket ble det fylt så mye som på Statoil Langneset i Mo i Rana.

– Vi er veldig stolte av kaffen vår. Hittil i år har vi merket en salgsøkning på 40 prosent etter at vi lanserte nytt kaffekonsept, og vi får mye skryt av kundene. En kunde har fortalt meg at vi har så god kaffe at han ikke klarer å kjøre forbi stasjonen vår uten å stoppe, forteller en fornøyd Tore Lundbakk ved Statoil Langneset.

 

Statoil Fauske kom på andreplass i fylket, mens Statoil Fagernes-Narvik havnet på tredjeplass i antall fyllinger.

 

I fjor fylte kaffetørste kunder over 124 000 kopper med varm drikke ved Statoil Langneset. – Svart kaffe er mest populært, men vi ser en fin økning varme drikker som inneholder melk. Vi er en av få i byen som tilbyr cappuccino, latte og lignende varianter med fersk melk, og derfor får vi kaffekjøpere i alle kundegrupper. Den typiske kaffekunden er likevel folk som er på farta, i forbindelse med jobb eller som skal på tur, sier Rolf Olafsen ved Statoil Langneset.

 

Storsatsing på god kaffe

Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.

 

– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.

 

400-600 ulike smaker

En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.

 

– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKSER:

På kaffetoppen i Nordland:

1. Statoil Langneset

2. Statoil Fauske

3. Statoil Fagernes-Narvik

4. Statoil Olav V’s gate

5. Statoil Hunstad

 

 

Bildetekster:

NYTT KAFFEKONSEPT. Fornøyd kaffekunde poserer med ansatte ved Statoil Langneset foran «Simply Great Coffee»-anlegget. Foto: Statoil Langneset

 

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

 

 

Kontaktpersoner:

* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,

mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com

* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,

mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak nordland Langneset fornøyd kunde poserer med ansatte.jpg 18,85 kB (3264x2448)
Bilde - vedlegg til sak 1 blaa_kopp_2016.jpg 2,52 kB (471x768)
Bilde - vedlegg til sak 2 hvit_kopp.jpg 2,00 kB (1178x1920)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.12.2015 10:03
Teknisk løsning ZEVS AS