presseticker

Skip to main content

Nesten 600 000 kaffefyllinger i Aust-Agder

  Publisert: 27.12.2015 10:05 - av  Henning Poulsen

NYTT KAFFEKONSEPT. Ove Davidsen ved Statoil Grimstad viser fram konseptet «Simply Great Coffee». Foto: Statoil Grimstad

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

Oslo: De 8 Statoil-stasjonene i Aust-Agder fylte 592 000 kopper med kaffe og andre varme drikker i fjor. Og ingen steder i fylket ble det fylt så mye som på Statoil Grimstad.

– Etter at vi fikk nye maskiner har kaffesalget økt med 30 prosent. I starten var det uvant for stamkundene, men nå får vi bare positive tilbakemeldinger på kaffen, forteller en stolt Ove Davidsen, stasjonsdriver ved Statoil Grimstad.

 

Statoil Harebakken kom på andreplass i fylket, mens Statoil Brokelandsheia havnet på tredjeplass i antall fyllinger.

 

I fjor fylte kaffetørste kunder over 131 000 kopper med varm drikke ved Statoil Grimstad. – Det kommer folk fra alle samfunnslag, men den mest typiske kunden er nok arbeidskaren og selgere. Og turistene naturligvis. Det er jo mange på gjennomreise her, og de setter stor pris på tilbudet. Vi selger mer og mer cafe latte og lignende drikker, men den jevne grimstadværing foretrekker fremdeles svart kaffe, sier Davidsen.

 

Storsatsing på god kaffe

Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.

 

– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.

 

400-600 ulike smaker

En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.

 

– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKSER:

På kaffetoppen i Aust-Agder:

1. Statoil Grimstad

2. Statoil Harebakken

3. Statoil Brokelandsheia

4. Statoil Fiane Vest

5. Statoil Fiane Øst

 

 

Bildetekster:

NYTT KAFFEKONSEPT. Ove Davidsen ved Statoil Grimstad viser fram konseptet «Simply Great Coffee». Foto: Statoil Grimstad

 

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

 

 

Kontaktpersoner:

* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,

mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com

* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,

mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak aust-agder Grimstad Ove Davidsen viser frem kaffekonseptet.jpg 18,09 kB (3655x2289)
Bilde - vedlegg til sak 3 staal_kopp_02.jpg 2,99 kB (1178x1920)
Bilde - vedlegg til sak 2 hvit_kopp.jpg 2,00 kB (1178x1920)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.12.2015 10:05
Teknisk løsning ZEVS AS