presseticker

Skip to main content

Nordlendinger har reddet 39 000 måltider

  Publisert: 15.01.2023 11:35 - av  Henning Poulsen

MATREDDERE. Ida Solli og Mia Ranum er med på å redde tusenvis av måltider ved Circle K Grubhei. Foto: Circle K Grubhei

FORNØYD. Mari Singstad i Circle K Norge konstaterer at stasjonene i snitt får 4,1 på en karakterskala fra 1 til 5. Foto: Regine Dalen Birkeland / Circle K Norge

I løpet av fem år har innbyggere i Nordland reddet 39 348 poser med overskuddsmat ved sine lokale Circle K-stasjoner. Særlig i Rana, Vefsn og Bodø er det mange som redder mat.

– Det er skikkelig kult at vi er blant de beste i landet på matredding. Hver dag lager vi fersk mat til diskene våre, men særlig etter pandemien har det vært vanskelig å forutsi hvor mye av det vi selger. Derfor føles det godt å vite at maten ikke blir kastet, sier Tone Lise Pedersen ved Circle K Grubhei.

 

De siste fem årene har stasjonen hennes reddet 7894 måltider gjennom appen Too Good To Go. Det er mest av alle Circle K-stasjonene i hele Nordland – og sjette mest i landet.

 

Etter Rana-stasjonen kommer Circle K Mosjøen med 7179 porsjoner, noe som holder til en åttendeplass på landsbasis.

 

Så følger Bodø-stasjonene Circle K Hunstad og Circle K Olav V’s gate med 6046 og 5103, Circle K E6 Narvik med 2539 porsjoner og Circle K Fauske med 2052 porsjoner overskuddsmat.

 

– Vi har alle slags Too Good To Go-kunder: Den økonomiske familien, de miljøbevisste, arbeidskaren som skal på nattskiftet og de som bare vil ha litt ekstra kos ved frokostbordet eller i matpakken dagen etter. Kundene får god og rimelig mat, og vi sparer klima og miljø for unødig matsvinn. Det er bare positivt, sier Tone Lise Pedersen på Circle K Grubhei.

 

Tidlig ute med matredding

Johan Ingemarsson, daglig leder i Too Good To Go Norge, forteller at Circle K er en viktig brikke i kampen for å redusere matsvinnet, og for å redde mer mat både nasjonalt og regionalt.

 

– Circle K Norge var en av de første landsdekkende aktørene som inngikk et samarbeid med oss for å redusere matsvinn, noe vi er veldig fornøyde med. At så mye mat har blitt reddet ved stasjonene til Circle K er en god nyhet for alle parter. Å ta vare på maten er bra både for miljøet og for lommeboka, sier Ingemarsson.

 

I løpet av fem år har Circle K-kunder i Nordland reddet mat tilsvarende 98 tonn CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer karbondioksidutslippene som skjer gjennom livssyklusen til 1176 mobiltelefoner.

 

I dag kan man redde mat ved 14 Nordland-stasjoner. I Circle K-systemet er det Circle K Grubhei som har hatt ordningen lengst i området – siden juli 2017.

 

Vinn-vinn for kunde og klima

Nasjonalt har kunder ved Circle K Norges stasjoner reddet nesten 500 000 porsjoner overskuddsmat, ifølge Mari Singstad. Hun leder Too Good To Go-satsingen i Circle K Norge.

 

– Vi har hatt en fantastisk utvikling de siste fem årene, og vi redder stadig mer mat. I løpet av januar vil vi passere en halv million reddede måltider. Kundene våre skal få mye skryt for å støtte opp så helhjertet om dette initiativet, sier hun.

 

Singstad forteller at Too Good To Go er ett av flere tiltak selskapet og stasjonene har truffet for å kutte i matsvinnet, og at alle tjener på utfallet.

 

– Vi oppnår en vinn-vinn-situasjon der kundene får rimelig og god mat, stasjonene slipper å kaste produkter, mens klimaet og miljøet spares for unødige utslipp, sier hun.

 

Singstad er fornøyd med at Circle K-stasjonene i snitt får 4,1 i karakter av brukerne av To Good To Go-appen, på en skala fra 1 til 5.

 

– Med andre ord opplever de fleste kundene at de får både rikelig med mat, at det smaker godt og at betjeningen er hyggelig og effektiv. Det er sånn vi vil det skal være, sier hun.

 

Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på rundt 120 kroner.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

MATREDDERE. Ida Solli og Mia Ranum er med på å redde tusenvis av måltider ved Circle K Grubhei. Foto: Circle K Grubhei

 

FORNØYD. Mari Singstad i Circle K Norge konstaterer at stasjonene i snitt får 4,1 på en karakterskala fra 1 til 5. Foto: Regine Dalen Birkeland / Circle K Norge

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Grubhei, Tone Lise Pedersen, mobil 94 15 72 07

* Circle K Norge, Too Good To Go-ansvarlig Mari Singstad, mobil 92 24 61 48

* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Nordland Grubhei Ida Solli og Mia Ranum.jpeg 175,42 kB (1284x1332)
Bilde - vedlegg til sak 1hovedbilde.jpg 895,17 kB (5480x3653)
Bilde - vedlegg til sak 2bilde.jpg 784,34 kB (3522x5283)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.01.2023 11:35
Teknisk løsning ZEVS AS