presseticker

Skip to main content

Ny 1,1 millioner kaffefyllinger i Østfold

  Publisert: 27.12.2015 10:02 - av  Henning Poulsen

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

Oslo: De 11 Statoil-stasjonene i Østfold fylte 1,1 millioner kopper med kaffe og andre varme drikker i fjor. Og ingen steder i fylket ble det fylt så mye som på Statoil Storebaug ved Moss.

– Vi er ikke lenger bare best på det svarte gullet som ender i tanken, men nå også på det som kommer ut av kaffemaskinene. Smaken er fantastisk, utvalget likeså, og ryktet har spredt seg som ild i tørt gress. Kundene kjører av hos nabostasjonen Shell, og kjører omveien under E6 til oss for å hente seg kaffe. Det er sinnsykt kult, forteller en stolt John Espen Anderson, stasjonsdriver ved Statoil Storebaug.

 

Statoil Mosseporten kom på andreplass i fylket, mens Statoil Østsiden havnet på tredjeplass i antall fyllinger.

 

I fjor fylte kaffetørste kunder nesten 231 000 kopper med varm drikke ved Statoil Storebaug. – Arbeidsfolk, trailersjåfører og konsulenter er de største forbrukerne av kaffen vår. De er innom flere ganger om dagen for å hente seg kaffe. Det går med vanvittige mengder svart kaffe og latte hver eneste dag. Etter at vi installerte det nye kaffekonseptet får vi daglig skryt fra kundene. De synes kaffen smaker mye bedre enn før, sier Anderson.

 

Storsatsing på god kaffe

Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.

 

– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.

 

400-600 ulike smaker

En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.

 

– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKSER:

På kaffetoppen i Østfold:

1. Statoil Storebaug

2. Statoil Mosseporten

3. Statoil Østsiden

4. Statoil Rakkestad

5. Statoil Alvim

 

 

Bildetekst:

 

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

 

 

Kontaktpersoner:

* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,

mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com

* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,

mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak 1 blaa_kopp_2016.jpg 45,65 kB (471x768)
Bilde - vedlegg til sak 2 hvit_kopp.jpg 289,48 kB (1178x1920)
Bilde - vedlegg til sak 3 staal_kopp_02.jpg 641,28 kB (1178x1920)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.12.2015 10:02
Teknisk løsning ZEVS AS