presseticker

Skip to main content

Østlandet er den svarte kaffens høyborg

  Publisert: 18.12.2018 07:05 - av  Henning Poulsen

STASJONSKAFFE. Mange foretrekker å kjøpe kaffen på stasjon. En god del av disse har i likhet med Jeanette Amara sin egen kaffeavtalekopp, eller Circle K-kopp, liggende i bilen. Foto: Johnny Syversen

Mer enn 6 av 10 østlendinger vil helst ha den svart og glovarm, noe som gjør landsdelen til en høyborg for tradisjonell kaffe. Men også en annen, langt mer kontinental kaffedrikk vinner fram på Østlandet.

– Kaffe er noe alle har et forhold til. Kaffekruset fylles før vi setter oss ned ved frokostbordet, vi nipper til koppen mens vi kjører, sitter på bussen eller vandrer gatelangs, og vi diskuterer den nye kaffemaskinen på jobben – som regel mens vi drikker kaffe, sier Jeanette Amara, kategoriansvarlig mat og drikke i Circle K Norge.

 

Danker ut kontinental kaffe

I en ny undersøkelse gjennomført av YouGov for Circle K kommer det fram at hele 62 prosent av folk bosatt på Østlandet foretrekker den tradisjonelle, svarte kaffen når de kjøper varm drikke. Det gir landsdelen delt førsteplass i Norge, sammen med Trøndelag og Nord-Norge.

 

Østlendingene i undersøkelsen kommer fra fylkene Buskerud, Hedmark, Oppland, Telemark, Vestfold og Østfold. Med andre ord er respondenter fra Oslo og Akershus holdt utenfor. I disse to fylkene er det bare 45 prosent av innbyggerne som foretrekker svart kaffe.

 

– Gjennom noen tiår har kaffevanene våre blitt stadig mer kontinentale, og ord som cappuccino og macchiato har for lengst kommet inn i dagligtalen. Derfor synes jeg det er litt morsomt at den vanlige, svarte kaffen fremdeles dominerer så kraftig som den gjør, sier Amara.

 

På cappuccinotoppen i Norge

I undersøkelsen kommer det fram at det også nytes andre varme drikker på Østlandet.

 

* 1 av 4 østlendinger oppgir cappuccino som en av sine favoritter. Det er den høyeste oppslutning i Norge.

 

* Om lag 2 av 10 svarer at kaffe latte er blant deres foretrukne drikker, omtrent som landsnittet

 

* Både kaffe mocca og den kruttsterke espressoen appellerer til om lag 1 av 10 østlendinger, noe som er litt under landssnittet.

 

* Litt over 2 av 10 østlendinger har kakao som en favorittdrikk, mens under 1 av 10 foretrekker te i en eller annen variant.

 

Drikker mye stasjonskaffe

Litt over 3 av 10 østlendinger pleier oftest å drikke varme drikker på kafé eller kaffebar når de er utenfor hjemmet. Dette er den laveste andelen i landet. Litt under 3 av 10 kjøper kaffen sin på bensinstasjon, noe som gjør østlendinger til landets mest lojale stasjonskaffedrikkere. Sistnevnte segment har Amara spesialisert seg på.

 

– Kundene som har kaffeavtale hos oss fyller sine Circle K-kopper om lag 20 millioner ganger i løpet av året ved våre norske stasjoner. I tillegg selger vi et stort antall enkeltkopper. Kaffe er noe som trekker kunder til stasjonene våre, og derfor har vi i flere år investert kraftig i både kaffe, utstyr og medarbeiderkompetanse, sier hun.

 

Mange har kaffeavtale

I undersøkelsen forteller om lag 1 av 7 respondent fra Østlandet at de eier årets versjon av Circle K-koppen, noe som gir landsdelen enda en førsteplass i undersøkelsen. Amara forteller at det er et voldsomt trøkk hver gang det lanseres en ny koppmodell, og at det er sterke meninger om alt fra fargevalg til lokkdesign.

 

– Det tar vi som et tegn på at vi har lykkes med satsingen vår – og at kaffe er et tema som engasjerer nesten like mye som været, smiler Amara, som legger til at det alltid selges svært mange kaffeavtalekopper ved landsdelens Circle K-stasjoner i dagene før jul.

(Pressenytt)

 

Bildetekst:

STASJONSKAFFE. Mange foretrekker å kjøpe kaffen på stasjon. En god del av disse har i likhet med Jeanette Amara sin egen kaffeavtalekopp, eller Circle K-kopp, liggende i bilen. Foto: Johnny Syversen

 

Kontaktperson:

* Circle K, kategoriansvarlig mat og drikke – Jeanette Amara, mobil 90 09 87 09

* Circle K, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak i bil2.jpg 5,45 MB (3840x5760)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.12.2018 07:05
Teknisk løsning ZEVS AS