Satser på fremtidens kyllingproduksjon – får innovasjonsstøtte

FREMTIDENS FJØRFEARBEIDERE. Norsk Kylling ønsker å skape attraktive, bærekraftige og fremtidsrettede arbeidsplasser, og nå får de 520 000 kroner i DOGA-støtte. Foto: Norsk Kylling
Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektet lykkes.
– Arbeidsplassene i norsk matproduksjon er både krevende og varierte, og krever gode og tilpassede løsninger bygget på reell brukerinnsikt. Ved hjelp av designkompetanse ønsker Norsk Kylling å skape en bedre arbeidshverdag for sine ansatte, og det fortjener de mye ros for. Jeg tror mange andre aktører i bransjen kommer til å følge nøye med på dette prosjektet, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.
Hun mener prosjektet nå har gode forutsetninger for å oppnå suksess.
– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Bull.
Bedre arbeidsforhold i matproduksjonen
De har toppmoderne fasiliteter og får ros for sitt arbeid med dyrevelferd i kyllingproduksjonen. Likevel strever Norsk Kylling, som resten av næringsmiddelindustrien, med høyt sykefravær. Støy gjør det vanskelig for kolleger å snakke sammen, mens repetitive arbeidsoppgaver fører til belastningsskader.
Norsk Kylling ønsker å skape attraktive, bærekraftige og fremtidsrettede
arbeidsplasser ved sin fabrikk i Orkanger. Nå skal Inventas hjelpe dem med å jobbe helhetlig og systematisk med utfordringene sine. Produksjonsarbeidere, verneombud og ledelse skal involveres gjennom hele prosjektets levetid, noe som sikrer innsikt, eierskap og prioritet internt i organisasjonen.
Resultatet kan bli sikre, stabile og helsefremmende jobber og bærekraftig matproduksjon, ikke bare i Orkanger, men i hele Norge.
Juryen kaller prosjektet et fremragende eksempel på hvordan designdrevet innovasjon kan tas i bruk i en svært viktig bransje.
«Prosjektet kombinerer systemforståelse med praktisk nytte, og treffer svært godt på DIP-ordningens mål. Læringsutbyttet er stort, og overføringsverdien til resten av matproduksjonsbransjen er høy. Prosjektet kan stimulere til både verdiskaping, innovasjonsspredning og sosial bærekraft,» heter det i juryens innstilling.
Mer treffsikker nyskaping
Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.
– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Anne Elisabeth Bull i DOGA ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:
– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Norsk Kylling, sjef for bærekraftig innovasjon Gisle Bakken, mobil 99 35 88 10, Gisle.Bakken@norsk-kylling.no
* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
FREMTIDENS FJØRFEARBEIDERE. Norsk Kylling ønsker å skape attraktive, bærekraftige og fremtidsrettede arbeidsplasser, og nå får de 520 000 kroner i DOGA-støtte. Foto: Norsk Kylling
HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.
* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025


