Setter sjøgress og eksotisk fisk på menyen – får millionstøtte

SATSER PÅ SJØGRESS. Lofoten Seaweed Company vil gjøre havets grønnsaker mer tilgjengelige og attraktive både for profesjonelle kokker og i de tusen hjem. Nå mottar de 500 000 kroner fra DOGA. Foto: Morten Munthe
Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektene lykkes.
– Norske matprodusenter viser hvordan design kan løfte både produkt og merkevare. Når du bruker design i utvikling, produksjon og salg, får du ikke bare bedre produkter – du bygger også sterke historier og opplevelser som når ut i verden. Disse tre prosjektene har dessuten hvert sitt sterke bærekraftperspektiv som gjør dem ekstra relevante, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.
Hun mener prosjektene nå har gode forutsetninger for å oppnå suksess.
– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Bull.
Nortuna: Skal bli store på eksotisk fisk
Sier du oppdrett, vil nordmenn flest tenke på laks i merder langs kystlinjen. Nortuna har valgt å satse på to varmekjære, eksotiske fiskearter. Makrellstørje og seriola rivoliana, bedre kjent som kampachi i sushiverden.
Sammen med ledende forskningsmiljøer har Stavanger-selskapet i en årrekke utviklet metoder for oppdrett av disse krevende artene. På Kapp Verde har de bygget produksjonsfasiliteter.
Nå ønsker de å bli en ledende aktør innen sjømat av høy kvalitet, og trenger en sterk merkevare som kan gi dem innpass i premiumdelen av markedet. Derfor har Nortuna hyret inn designbyrået Canoe som innovasjonspartner. Gjennom prosjektet skal Nortuna utvikle konsepter for produkt, emballasje og merkevare i nært samarbeid med kokker, menyutviklere og innkjøpere.
Juryen roser Nortuna for en solid forankret og godt beskrevet prosjektplan.
«Prosjektet er fremtidsrettet, metodisk og næringsstrategisk viktig. Dette er et godt eksempel på hvordan designdrevet innovasjon kan gi høy verdi i en tradisjonell bransje – med betydelig læringsverdi, spredningspotensial og evne til å levere vekst og internasjonal posisjonering,» kommenterer juryen.
Prosjektet mottar 550 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA.
Lofoten Seaweed Company: Satser på sjøgress
Tang og tare er noe av det mest bærekraftige du kan spise. Likevel står sjøgress sjelden på menyen til restauranter, kantiner eller hjemme hos folk flest. Dette planlegger Lofoten Seaweed Company å gjøre noe med.
I fiskeværet Napp jobber selskapet med å gjøre havets grønnsaker mer tilgjengelige og attraktive både for profesjonelle kokker og i de tusen hjem. Nå ønsker selskapet å skape et sted der man kan utforske, smake og lære om kystens mest bærekraftige og næringsrike råvarer.
Sammen med arkitektkontoret Lala Tøyen vil Lofoten Seaweed transformere et gammelt fiskebruk til et levende visningssenter – en arktisk undervannshage på land. Gjennom medvirkning og design som metode skal prosjektet gi lokalsamfunnet en ny fellesstue, og samtidig sette Napp på kartet.
Målet er å skape en destinasjon som kobler sammen kompetanse, matkultur, turisme og stedsutvikling – lokalt, regionalt og internasjonalt.
Juryen kaller prosjektet et nytt, strategisk steg på veien mot opplevelsesbasert verdiskaping i Lofoten.
«Prosjektet er tidsriktig og modig, med stor læringsverdi for både marin sektor og reiselivet. Vi ser en evne til å kombinere kunnskapsløft, design og næringsutvikling, og tror på overføringsverdi til andre aktører som ønsker å bygge bro mellom produksjon, opplevelse og bærekraft,» kommenterer juryen.
Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.
ROEST: Elektrifiserer kaffekoppen
Dagens kaffebrennere er ofte store, tungvinte beist som sluker propan. De er gjerne vanskelige å installere, krevende å vedlikeholde og dyre i drift. Et firma i Oslo ønsker å utfordre en tradisjonell bransje.
ROEST utvikler og produserer helautomatiske, prisvinnende kaffebrennere for proffmarkedet. Nå ønsker de å lage en elektrisk storskalabrenner som er mer brukervennlig, fleksibel og bærekraftig. For å få dette til skal de hente innspill og kunnskap fra både norske og internasjonale kaffebrennerier.
Et vellykket prosjekt vil styrke ROEST i et internasjonalt marked, og kan samtidig bidra til å fremskynde overgangen fra fossilt til elektrisk i en bransje som bruker mye energi.
Juryen mener prosjektet har stort potensial både for innovasjon og vekst.
«Dette er et godt eksempel på hvordan bruk av design kan være avgjørende for å forstå både brukere og systemer – og for å omsette digitalisering og elektrifisering til noe som faktisk løser reelle behov. Prosjektet har verdi som læringsarena, internasjonal vekstcase og bidrag til bærekraftig og brukersentrert næringsutvikling,» uttaler juryen.
Prosjektet mottar 450 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA.
Mer treffsikker nyskaping
Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.
– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Anne Elisabeth Bull i DOGA ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:
– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Lofoten Seaweed Company, daglig leder Angelita Eriksen, mobil 90 67 35 22, angelita@lofotenseaweed.no
* Nortuna, daglig leder Jan Magne Gilje, mobil 90 76 08 36, jmg@nortuna.com
* ROEST, daglig leder Trond Simonsen, mobil 93 26 87 67, trond@roestcoff ee.com
* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
SATSER PÅ SJØGRESS. Lofoten Seaweed Company vil gjøre havets grønnsaker mer tilgjengelige og attraktive både for profesjonelle kokker og i de tusen hjem. Nå mottar de 500 000 kroner fra DOGA. Foto: Morten Munthe
GRØNNERE BØNNEBRENNING. Målet til ROEST er å lage en elektrisk kaffebrenner som er mer brukervennlig, fleksibel og bærekraftig enn dagens alternativer. Nå får prosjektet deres 450 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA. Foto: ROEST
HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.
* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025




