presseticker

Skip to main content

Trøndelag er den svarte kaffens høyborg

  Publisert: 18.12.2018 07:04 - av  Henning Poulsen

STASJONSKAFFE. Mange foretrekker å kjøpe kaffen på stasjon. En god del av disse har i likhet med Jeanette Amara sin egen kaffeavtalekopp, eller Circle K-kopp, liggende i bilen. Foto: Johnny Syversen

Mer enn 6 av 10 trøndere vil helst ha den svart og glovarm, noe som gjør landsdelen til en høyborg for tradisjonell kaffe. Det viser en ny undersøkelse.

– Kaffe er noe alle har et forhold til. Kaffekruset fylles før vi setter oss ned ved frokostbordet, vi nipper til koppen mens vi kjører, sitter på bussen eller vandrer gatelangs, og vi diskuterer den nye kaffemaskinen på jobben – som regel mens vi drikker kaffe, sier Jeanette Amara, kategoriansvarlig mat og drikke i Circle K Norge.

 

Danker ut kontinental kaffe

I en ny undersøkelse gjennomført av YouGov for Circle K kommer det fram at hele 62 prosent av folk bosatt i Trøndelag foretrekker den tradisjonelle, svarte kaffen når de kjøper varm drikke. Det gir delt førsteplass på landsbasis, sammen med Nord-Norge og Østlandet unntatt hovedstadsområdet.

 

– Gjennom noen tiår har kaffevanene våre blitt stadig mer kontinentale, og ord som cappuccino og macchiato har for lengst kommet inn i dagligtalen. Derfor synes jeg det er litt morsomt at den vanlige, svarte kaffen fremdeles dominerer så kraftig som den gjør, sier Amara.

 

Få drikker espresso

I undersøkelsen kommer det fram at trøndere er mer skeptiske til enkelte andre varme drikker.

 

* Bare 6 prosent oppgir espresso som en av sine favoritter. Det er den laveste oppslutning i Norge.

 

* Kaffe mocca appellerer til i underkant av 1 av 10 trønderne, noe som er lavest i landet.

 

* Om lag 2 av 10 svarer at kaffe latte er blant deres foretrukne drikker, noe som er litt under landsnittet.

 

* 21 prosent har kakao som en favorittdrikk, mens 8 prosent foretrekker te i en eller annen variant.

 

1 av 4 velger stasjonskaffe

Om lag 2 av 5 trøndere pleier oftest å drikke varme drikker på kafé eller kaffebar når de er utenfor hjemmet. 1 av 4 kjøper kaffen sin på bensinstasjon. Sistnevnte segment har Amara spesialisert seg på.

 

– Kundene som har kaffeavtale hos oss fyller sine Circle K-kopper om lag 20 millioner ganger i løpet av året ved våre norske stasjoner. I tillegg selger vi et stort antall enkeltkopper. Kaffe er noe som trekker kunder til stasjonene våre, og derfor har vi i flere år investert kraftig i både kaffe, utstyr og medarbeiderkompetanse, sier hun.

 

Mange har kaffeavtale

I undersøkelsen forteller om lag 1 av 9 respondent fra Trøndelag at de eier årets versjon av Circle K-koppen. Amara forteller at det er et voldsomt trøkk hver gang det lanseres en ny koppmodell, og at det er sterke meninger om alt fra fargevalg til lokkdesign.

 

– Det tar vi som et tegn på at vi har lykkes med satsingen vår – og at kaffe er et tema som engasjerer nesten like mye som været, smiler Amara, som legger til at det alltid selges svært mange kaffeavtalekopper ved landsdelens Circle K-stasjoner i dagene før jul.

(Pressenytt)

 

Bildetekst:

STASJONSKAFFE. Mange foretrekker å kjøpe kaffen på stasjon. En god del av disse har i likhet med Jeanette Amara sin egen kaffeavtalekopp, eller Circle K-kopp, liggende i bilen. Foto: Johnny Syversen

 

Kontaktperson:

* Circle K, kategoriansvarlig mat og drikke – Jeanette Amara, mobil 90 09 87 09

* Circle K, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak i bil2.jpg 5,45 MB (3840x5760)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.12.2018 07:04
Teknisk løsning ZEVS AS