presseticker

Skip to main content

Tromsværinger har reddet 6000 måltider

  Publisert: 15.01.2023 12:01 - av  Henning Poulsen

MATREDDERE. Arman Jafary og Eva Beate Olsen er med på å redde tusenvis av måltider ved Circle K Harstad. Foto: Circle K Harstad

FORNØYD. Mari Singstad i Circle K Norge konstaterer at stasjonene i snitt får 4,1 på en karakterskala fra 1 til 5. Foto: Regine Dalen Birkeland / Circle K Norge

I løpet av to år har innbyggere i Troms-området reddet 5974 poser med overskuddsmat ved sine lokale Circle K-stasjoner. Særlig i Harstad er det mange som redder mat.

– Vi slipper å kaste god og fullt spiselig mat ved stengetid, og kundene får mat til en billig penge. Matredding er noe alle tjener på, sier Per Arne Lomås ved Circle K Harstad.

 

De siste to årene har stasjonen hans reddet 1808 måltider gjennom appen Too Good To Go. Det er mest av alle Circle K-stasjonene i hele Troms.

 

Etter Harstad-stasjonen følger Circle K Buktamo med 1283 porsjoner, Circle K Breivika med 900 og Circle K Fr. Nansens Plass med 736 porsjoner overskuddsmat.

 

– Kundene er fornøyde. De følger med på appen og vet at vi har tre-fire poser med overskuddsmat klare mellom 20 og 22 stort sett hver dag, forteller Per Arne Lomås på Circle K Harstad.

 

Tidlig ute med matredding

Johan Ingemarsson, daglig leder i Too Good To Go Norge, forteller at Circle K er en viktig brikke i kampen for å redusere matsvinnet, og for å redde mer mat både nasjonalt og regionalt.

 

– Circle K Norge var en av de første landsdekkende aktørene som inngikk et samarbeid med oss for å redusere matsvinn, noe vi er veldig fornøyde med. At så mye mat har blitt reddet ved stasjonene til Circle K er en god nyhet for alle parter. Å ta vare på maten er bra både for miljøet og for lommeboka, sier Ingemarsson.

 

I løpet av to år har Circle K-kunder i Troms reddet mat tilsvarende 15 tonn CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer karbondioksidutslippene som skjer gjennom livssyklusen til 180 mobiltelefoner.

 

I dag kan man redde mat ved 11 Troms-stasjoner. I Circle K-systemet er det Circle K Breivika som har hatt ordningen lengst i området – siden mars 2021.

 

Vinn-vinn for kunde og klima

Nasjonalt har kunder ved Circle K Norges stasjoner reddet nesten 500 000 porsjoner overskuddsmat over en femårsperiode, ifølge Mari Singstad. Hun leder Too Good To Go-satsingen i Circle K Norge.

 

– Vi har hatt en fantastisk utvikling de siste fem årene, og vi redder stadig mer mat. I løpet av januar vil vi passere en halv million reddede måltider. Kundene våre skal få mye skryt for å støtte opp så helhjertet om dette initiativet, sier hun.

 

Singstad forteller at Too Good To Go er ett av flere tiltak selskapet og stasjonene har truffet for å kutte i matsvinnet, og at alle tjener på utfallet.

 

– Vi oppnår en vinn-vinn-situasjon der kundene får rimelig og god mat, stasjonene slipper å kaste produkter, mens klimaet og miljøet spares for unødige utslipp, sier hun.

 

Singstad er fornøyd med at Circle K-stasjonene i snitt får 4,1 i karakter av brukerne av To Good To Go-appen, på en skala fra 1 til 5.

 

– Med andre ord opplever de fleste kundene at de får både rikelig med mat, at det smaker godt og at betjeningen er hyggelig og effektiv. Det er sånn vi vil det skal være, sier hun.

 

Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på rundt 120 kroner.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

MATREDDERE. Arman Jafary og Eva Beate Olsen er med på å redde tusenvis av måltider ved Circle K Harstad. Foto: Circle K Harstad

 

FORNØYD. Mari Singstad i Circle K Norge konstaterer at stasjonene i snitt får 4,1 på en karakterskala fra 1 til 5. Foto: Regine Dalen Birkeland / Circle K Norge

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Harstad, driver Per Arne Lomås, mobil 97 11 00 01

* Circle K Norge, Too Good To Go-ansvarlig Mari Singstad, mobil 92 24 61 48

* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.01.2023 12:01
Teknisk løsning ZEVS AS