presseticker

Skip to main content

Vestfold reddet mer enn 5000 matporsjoner fra søppelkassen

  Publisert: 20.02.2019 07:31 - av  Henning Poulsen
I 2018 reddet kunder ved Circle K-stasjonene i Vestfold hele 5058 matporsjoner fra å havne i søppelkassa. Det er nest-mest i Norge.

Det er nå litt over ett år siden Circle K Norge og Too Good To Go lanserte sin samarbeidsavtale mot matsvinn. Siden den gang har 43 996 porsjoner mat blitt reddet. Hver eneste måned hindrer stasjonskunder over hele landet at tusenvis av porsjoner med mat ender opp i søpla.

 

I Vestfold har kundene til Circle K Tønsberg reddet hele 1220 porsjoner med overskuddsmat, noe som er best i fylket. Deretter følger Circle K Torstrand med 714 porsjoner og Circle K Åsgårdstrand med 702 porsjoner, noe som gir dem andre- og tredjeplass blant alle Circle K-stasjoner i Vestfold.

 

Videre reddet Circle K Vestskogen 742 porsjoner og Circle K Stokke 1159 porsjoner mat. I tillegg har stasjonene i Holtandalen, Revetal, Andebu og Haukerød også reddet mye mat gjennom Too Good To Go-samarbeidet.

 

Kun i Rogaland har Circle K-kunder reddet mer mat.

 

Først ute i Vestfold

Forhandler Arne Mjøs forteller at Circle K Tønsberg satset tidlig og var først ute blant stasjonene i Vestfold med å bruke Too Good To Go-appen.

 

– Vi ønsker å redusere matsvinn og dermed CO2-utslipp. Dette er viktig både for oss i dag og for kommende generasjoner. Vi merker positive effekter både i svinnregnskapet og i form av mange fornøyde kunder, sier han.

 

Mjøs forklarer at Too Good To Go-appen brukes av et stort antall aktører i Tønsberg.

 

– Konseptet er velkjent blant de som bor her. Kundene kjenner igjen merket som henger på døren, og det kommer mange hyggelige tilbakemeldinger, sier han.

 

Tilsvarer cirka 88 tonn CO2

– Nasjonalt har Circle K Norge med dette samarbeidet oppnådd et klimakutt tilsvarende om lag 88 tonn CO2. Nesten 16 000 kunder har besøkt Circle K-stasjonene for å redde mat, og vi ser av tilbakemeldingene at de aller fleste er kjempefornøyde, sier Bendik Walderhaug, rådgiver i Too Good To Go.

 

En typisk forundringspose – eller porsjon – med mat gjerne kan inneholde én ferdigsmurt bagett, tre boller og ett annet bakverk, for eksempel et skolebrød. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.

 

Vil doble i 2019

Prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge jobber for å utvide satsingen på matredding ved landets stasjoner. I løpet av 2019 er målet hennes en dobling i antall Circle K-stasjoner som bruker Too Good To Go-appen.

 

– Å kaste mat er sløsing med ressurser og gode produkter. Ved å samarbeide med Too Good To Go, viser vi at vi tar problemet med matsvinn på alvor. Vi setter stor pris på at så mange kunder vil hjelpe oss med å redde mat som ellers ville blitt til avfall, sier hun.

 

Karmøy-stasjon redder mest mat

Aller flinkest til å redde mat er Circle K Sævelandsvik på Karmøy, der det i løpet av 2018 gikk ut hele 1919 måltider med overtidsmat gjennom appen. Deretter følger Circle K Forus i Stavanger, Circle K Kvala i Haugesund, Circle K Viken i Bergen og Circle K Olav V’s gate i Bodø, som alle berget over 1500 porsjoner i fjor.

 

– Vi fryder oss over sterke resultater mange steder i landet, og vi gleder oss til å se hvordan utviklingen går videre i 2019. Et spennende resultat av satsingen er at de stasjonene som er med på samarbeidet ikke bare kaster mindre mat, men også blir flinkere til å planlegge matproduksjonen. Dermed blir det dobbel gevinst for oss og miljøet, sier Burud.

 

Ifølge Østfoldforskning og Matvett lå det totale matsvinnet i Norge på minst 385 000 tonn spiselig mat i 2017. Dette tilsvarer om lag 73 kilo per innbygger i året.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

POPULÆRT. Too Good To Go-appen brukes av mange i Vestfold, konstaterer Arne Mjøs ved Circle K Tønsberg. Foto: Circle K Tønsberg

 

HALV MILLION MATREDDERE. Mobilappen Too Good To Go kobler sammen butikker, spisesteder, kafeer, bakerier og energistasjoner med rundt 460 000 matreddere over hele landet. Foto: Johnny Syversen

 

FORUNDRINGSPOSE. Stasjonsdriver Bekim Istrefi på Circle K Brynseng i Oslo deler ut forundringsposer med bagetter og bakverk. Foto: Johnny Syversen

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Tønsberg, forhandler Arne Mjøs, mobil 90 79 27 16

* Too Good To Go, rådgiver Bendik Walderhaug, mobil 97 10 11 03

* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62

* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 20.02.2019 07:31
Teknisk løsning ZEVS AS