presseticker

Skip to main content

1508 fikk hjelp av NAF forrige måned

En av fem dropper reservehjul i bilen

  Publisert: 04.10.2012 07:00 - av  Maren Bleskestad

SJEKK UTSYRET: Torleiv Haukenes i Dekkmann anbefaler alle bilister å sjekke hva de faktisk har av reservehjul og ekstrautstyr i bilen, før de legger ut på veien i høstferien.

Oslo: Hver femte bilist har ikke reservehjul i bilen, viser en ny undersøkelse. – Stadig flere trenger assistanse fra NAF ved punktering. Sjekk utstyret i bilen før du legger ut på veien i høstferien, oppfordrer Torleiv Haukenes i Dekkmann.

Høstferien er her, og som vanlig er det ventet stor trafikk på veiene. Langt fra alle vet om de har utstyret i orden dersom de skulle være uheldig og punktere. En av fem bilister kjører rundt uten reservehjul i bilen, viser en landsdekkende undersøkelse gjennomført av YouGov for Dekkmann. Tall fra Norges Automobilforund (NAF) viser at over 60 prosent av bilførerne heller ikke vet hvordan de skal bruke reparasjonssettet som er i bilen hvis uhellet først er ute.

 

Klarer ikke reparere selv

– Vår erfaring er at svært få bilister klarer å bruke hjelpemidler som tetningsmiddel og kompressor i et nødstilfelle. Av de som faktisk prøver er det relativt stor feilprosent. Blant annet glemmer folk å ta ut ventilnålen når latexmelken skal fylles i dekket. Alt dette innebærer at flere og flere må få assistanse fra NAF eller andre for å få bilen til et gummiverksted, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann.

 

Husk reservehjulet

Tall fra NAF viser hvor omfattende problemet ar blitt. Forrige måned utførte de hele 1508 assistanser til bilister som har punktert langs norske veier. Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, råder alle bilister til å ha reservehjul i bilen fremfor å nøye seg med tetningsmiddel.

 

– Bilister uten reservedekk risikerer å bli stående lenge og vente på hjelp, samtidig som de kan være til hinder for øvrig ferdsel. I de tilfellene der NAF rykker ut, er en av de vanligste årsakene at tetningsmiddelet ikke klarte jobben. Erfaringen tilsier at tetningsmiddel kun klarer å tette ørsmå hull. Bilister har også problemer med å skru av hjulboltene, sier han.

 

– Legg inn et ekstra sommerdekk

Torleiv Haukenes anbefaler derfor alle bilister å kontrollere hva de faktisk har i bilen. Har du kjøpt bilen brukt, bør du sjekke om flasken med latexmelk er intakt. Den har også en holdbarhetsdato som bør sjekkes.

 

– Kontroller også om annet utstyr som for eksempel jekk og kompressor er på plass, oppfordrer han.

 

Dersom det er plass i bilen kan det være lurt å legge inn et vinter- eller sommerdekk, avhengig av sesong.

 

– Dersom du benytter dette reserverhjulet må du være oppmerksom på at det i biler med lufttrykksovervåkning kan utløses en alarm på grunn av ulik rulleomkrets på sommer- og vinterdekk. Les i så fall i bilen instruksjonsbok. For biler med firehjulstrekk må man ikke benytte denne metoden med mindre man er 100% sikker på at rulleomkretsen på reservehjulet er helt identiske med de øvrige dekkene på bilen. Dette kan medføre store skader på drivverket, understreker Haukenes.(Pressenytt)

Kontaktperson:

 

  • Dekkmann Oslo, produktsjef Torleiv Haukenes, mobil 474 54 358.

 

BILDETEKST:

SJEKK UTSYRET: Torleiv Haukenes i Dekkmann anbefaler alle bilister å sjekke hva de faktisk har av reservehjul og ekstrautstyr i bilen, før de legger ut på veien i høstferien.

Sjekkliste før langtur:
  • Undersøk hva du faktisk har bak i bilen: Er flasken med latexmelk intakt? Er holdbarhetsdatoen utløpt?
  • Kontroller om annet utstyr som jekk og kompressor er på plass.
  • Dersom det er plass i bilen kan det være lurt å legge inn ett av vinterdekkene/sommerdekkene avhengig av sesong. Men vær oppmerksom på at biler med lufttrykksovervåkning (TPMS-systemer) kan gi alarmer på grunn av ulik rulleomkrets på sommer- og vinterdekk. Dette anbefales heller ikke for biler med firehjulstrekk, da dette kan gi store skader på drivverket.
  • Latexmelk, skum og spray tetter bare mindre skader og kun skader i slitebanen.
  • Bruk av tettemiddel er bare en midlertidig løsning.

Kilde: Torleiv Haukenes, produksjef Dekkmann

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Reservehjulsbrønn, sept.JPG 6,24 MB (5184x3456)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Dekkmann, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 04.10.2012 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS