presseticker

Skip to main content

Finnmarkinger velger å reise med fly

  Publisert: 18.12.2012 07:00 - av  Kari Magnussen

VELGER FLY: Halvparten av nordmenn sier de velger å fly hvis de kan, ifølge en undersøkelse. Seks av ti sier de ikke flyr med dårlig samvittighet for miljøet. Foto: NHO Luftfart

– Luftfart blir ofte fremstilt som mindre miljøvennlig enn det den egentlig er. Innenriks luftfart står for bare 2,1 prosent av CO2-utslippene i Norge, og det langt mindre utslipp enn det mange tror, sier Torbjørn Lothe, direktør i NHO Luftfart. Foto: NHO Luftfart

Oslo: I Nord-Norge foretrekker seks av ti å reise med fly hvis de har mulighet til det, ifølge en undersøkelse. I Norge står innenriksfly for kun 2,1 prosent av CO2-utslippene, viser tall fra NHO Luftfart.

Til helgen pakker nordmenn ned finstas og julegaver, og setter kursen hjem til familie og venner for å feire jul. Mange av disse foretrekker å reise med fly. I en Norstat-undersøkelse gjennomført på vegne av NHO Luftfart svarer hele 60 prosent av de spurte i Nord-Norge at de helst velger fly hvis det er ett av flere alternativ.

 

– Geografien i Norge med mange fjell og fjorder gjør at fly er den raskeste og mest effektive måten å reise over lange avstander på. Luftfarten er faktisk det eneste landsdekkende tilbudet innen kollektivtransport, fordi flyene dekker lange avstander mellom byer og tettsteder i hele Norge, sier Torbjørn Lothe, direktør i NHO Luftfart.

 

Flyr med god samvittighet

I desember reiser rundt 1,8 millioner passasjerer til og fra lufthavner rundt i landet, ifølge statistikk fra Avinor. På denne tiden i fjor var nærmere 20 000 innlandspassasjerer innom Alta lufthavn, mens i underkant av 17 000 dro via Kirkenes. I undersøkelsen oppgir 84 prosent at de flyr fordi det er den raskeste måten å reise på. Og i Nord-Norge sier hele 71 prosent at de flyr med god miljøsamvittighet. Det gleder Lothe.

 

– Luftfart blir ofte fremstilt som mindre miljøvennlig enn den egentlig er. Et fly mellom Oslo og Bergen forbruker cirka 11 liter drivstoff per sete, mens en bil vil bruke kanskje 40 liter på den samme strekningen. Og da er de ofte også bare én eller to personer i bilen, i motsetning til på flyene, der setene fylles opp. Så det er ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for miljøet når du foretrekker fly framfor andre måter å reise på, sier Lothe.

 

Myter om luftfart og utslipp

Hver tredje av de spurte i undersøkelsen sier de tror luftfarten står for over 20 prosent av CO2-utslipppene i Norge. Men innenriks luftfart står faktisk for bare 2,1 prosent av disse utslippene. Lothe mener folks oppfatning om utslipp fra fly henger sammen med gamle myter.

 

– Dagens moderne fly er betydelig mer energieffektive enn for et par ti år siden. Norsk luftfart jobber kontinuerlig med å finne måter å spare drivstoff på, og vi er også opptatt av at det vil utvikles mer bærekraftige biodrivstoff. Dessuten er luftfart miljøvennlig på den måten at man flyr i en rett linje fra A til B, og ødelegger ikke for landbruk og kulturlandskap ved å ta opp areal på bakken, påpeker Lothe.

 

Mest positive i nord og i vest

Undersøkelsen viser også forskjeller på landsbasis når det gjelder hvor positive folk er til luftfart. I Nord-Norge og på Vestlandet er folk mer positive til luftfart enn ellers i landet.

 

– De som bor i disse delene av landet er mer avhengige av fly som transportmiddel enn de som bor på Østlandet. Dette viser hvor viktig luftfarten er for distriktene, den gjør det mulig å bo og arbeide over hele landet. Luftfarten er spesielt viktig for olje- og gassvirksomheten langs kysten, i og med at en god infrastruktur er helt avgjørende for denne utviklingen, sier Torbjørn Lothe.

(Pressenytt)

Kontaktperson:

* NHO Luftfart, direktør Torbjørn Lothe, mobil 902 07 593.

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Passasjerbro_stor.jpg 5,11 MB (5616x3744)
Bilde - vedlegg til sak TL2_stor.jpg 7,07 MB (5616x3744)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for NHO Luftfart, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.12.2012 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS