presseticker

Skip to main content

Tid for å skifte en halv million dekk

Første dekkskifthelg i Nordland

  Publisert: 14.04.2011 07:00 - av  Guro Sollien Eriksrud

MANGE HENSYN: Dekkmann oppfordrer alle bileiere om å ta hensyn til både trafikksikkerhet, miljø og dekkslitasje når de bestemmer når og hvordan de skal skifte dekk. Foto: Yay Micro

(Rettighetene til dette bildet er knyttet til omtale av denne saken)

Oslo: Mange nordlendinger pakker nå bilene fulle av påskeegg og fjellski, mens andre ruller sommerdekkene ut fra garasjen. Men tenk deg om før du skifter. Her får du råd om når og hvordan du bør skifte dekk.

 

Meteorologisk institutt serverer varmegrader, mange har endelig pakket vekk dunjakka og er i ferd med å rulle sommerdekkene fram fra garasje og kjeller. Ifølge Dekkmann går det mot årets første dekkskifthelg i Nordland. – Ingen må dra på påskefjellet med sommerdekk, heller ikke hvis det er bare veier før man reiser. På fjellet snur det fort, sier Frode Øien, avdelingsleder ved Dekkmann i Mo i Rana.

 

Jøran Sæthre ved Dekkmann i Bodø minner om at vinteren ofte kommer med en siste krampetrekning med snøfall tidlig i mai. – Ikke skift for tidlig, særlig ikke hvis du har planer om å bruke bilen lenger nord, sier han.

 

Samtidig kan det være farlig å vente i det lengste med dekkskiftet. – Det kan bety mye unødvendig kjøring med vinterdekk. Det er ikke bra å kjøre med vinterdekk på bare veier, særlig ikke hvis temperaturen er høy. I tillegg slites dekkene veldig og det er lite miljøvennlig, sier Øien. Dette gjelder særlig piggdekk.

 

Mister hjul

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken var det ved utgangen av 2010 mer enn 2,85 millioner registrerte biler her i landet. Dermed er det 11,4 millioner dekkskift som nå ligger foran oss, hvorav 531 576 av dem skal gjøres i Nordland.

 

De potensielle fellene i forbindelse med dekkskift er mange. I løpet av 22 dager på samme tid i fjor rykket NAF ut til 41 bilførere som hadde mistet hjulet. I tillegg var det 78 bilister som hadde løse hjulbolter, 20 som hadde knekte og 19 som hadde hjulbolter som var trukket til for hardt.

 

– Det er mange som forveksler boltene som hører til sommerfelgene med boltene til vinterfelgene. Da kan du risikere å miste hjulet mens du kjører, eller å ødelegge bremsene hvis boltene er for lange, sier Øien.

 

– Alle må sørge for å etterstramme hjulboltene etter å ha kjørt 30 kilometer. Å miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

 

– Varm opp

Øien forklarer at enkelte dekk har en bestemt rulleretning – noe mange bileiere ikke er klar over. – Mange monterer dekkene slik at de ruller feil vei. Dermed fungerer de ikke optimalt.

 

Det er dessuten ikke bare bilen det kan gå galt med ved dekkskift: Mange skader også seg selv. – Ikke stress, vær forsiktig og varm opp før du gyver løs med jekken, råder Øien.

 

Dette rådet støtter Martin Herneblad-Due, fagrådgiver og informasjonsansvarlig i Norsk Kiropraktorforening. Han melder om en markant økning i pasienter med akutt kink i ryggen i dekkskiftsesongen.

(Pressenytt)

Kontaktpersoner:

  • Dekkmann Bodø, avdelingssjef Jøran Sæthre, mobil 970 86 725.
  • Dekkmann Mo i Rana, avdelingssjef Frode Øien, mobil 916 01 365.
  • Dekkmann Mosjøen, avdelingssjef Frank Avdem, butikktlf. 75 11 28 70.

 

 

 

 

 

 

Faktabokser:

 

Slik skifter du dekk riktig:

  • Sørg for at kroppen er varm før du begynner.
  • Sett bilen på et plant underlag.
  • Forsikre deg om at du jekker opp bilen på punkter som tåler belastningen. Dette for å unngå skader på bilen som senere kan forårsake blant annet rustproblemer.
  • Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk.
  • Løsne boltene før du begynner å løfte bilen for alvor.
  • Sjekk om dekkene har en bestemt rulleretning.
  • Forsikre deg om at du bruker boltene som hører til.
  • Sørg for å montere eventuelle sentreringsringer riktig. Feilmontering forårsaker ubalanse i hjulene.
  • Felgene skal trekkes til med moment. For hardt tiltrukket stålfelg blir ødelagt fordi det tar bort spennet rundt bolthullet. For hardt tiltrukket aluminiumsfelg fører til at hjulet blir svært vanskelig å ta av for eksempel ved punktering eller ved neste hjulskift.
  • Husk å ettertrekke hjulboltene. Mange "hjemmeskruere" glemmer dette, noe som kan føre til at man mister hjul.
  • Mange skader også bilen med jekken under hjulskift. Skader i kanal og gulv vil over tid forårsake store rustskader.

 

Kilde: Frode Øien, Dekkmann Mo i Rana.

 

Regler og råd

  • Fristen for å skifte til sommerdekk er én uke etter påske for Sør-Norge (i 2011 er dette 2. mai!), og 1. mai for Nord-Norge.
  • Dekkmann anbefaler imidlertid å skifte ut piggdekkene så snart føret tillater det. Dette for å spare både miljø og piggene i dekket.
  • For bileiere som kjører piggfritt anbefaler Dekkmann å skifte senest i midten av mai. Piggfrie vinterdekk fungerer nemlig dårlig i høye temperaturer, særlig kombinert med vått føre.

 

Kilde: Frode Øien, Dekkmann Mo i Rana.

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Dekkmann, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 14.04.2011 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS