presseticker

Skip to main content

Folk i Finnmark-distriktet reddet 1600 stasjonsmåltider

  Publisert: 29.03.2022 11:02 - av  Henning Poulsen

MATREDDER. Siw-Hege Stabell redder hundrevis av måltider ved Circle K Hesseng. Foto: Circle K Hesseng

FORUNDRINGSPOSER. Circle K-kunder har reddet 320 000 poser med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. På bildet Karoline Star ved Circle K Vestby. Foto: Terje Borud

I løpet av ett år har seks Circle K-stasjoner i Finnmark-området reddet mer enn 1600 porsjoner med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. En stasjon utenfor Kirkenes redder aller mest mat.

– Vi selger mye bakverk og selvsmurt her på stasjonen, og da blir det også matsvinn. Det er ikke gøy å kaste fullt brukbar mat, og vi er glade for at såpass mange kunder bruker appen og redder mat hos oss, sier Siw-Hege Stabell, ny daglig leder på Circle K Hesseng.

 

Stasjonen hennes redder mest mat av alle Circle K-stasjonene i hele det gamle Finnmark fylke. Over en 12-månedersperiode har det blitt berget 503 måltider med overskuddsmat ved Circle K Hesseng.

 

Blant stasjonene i Finnmark-området følger deretter Circle K Alta med 448 porsjoner, Alta-stasjonen Circle K Elvebakken med 294, Circle K Hammerfest med 221 og Circle K Vadsø med 143 porsjoner mat. Flere av stasjonene på listen begynte først å samarbeide med Too Good To Go på vårparten i fjor.

 

– Vi har alltid solgt gårsdagens bakverk til lavere pris, og med Too Good To Go har dette tilbudet blitt tilgjengelig for enda flere folk i nærområdet. Kundene er veldig fornøyde med både mengde og innhold, og mange kommer jevnlig innom for å redde mat, sier Stabell.

 

Reddet 35 prosent mer mat

Stadig flere Circle K-kunder bruker den populære appen Too Good To Go. I løpet av en fireårsperiode har de reddet 320 000 poser med overskuddsmat ved stasjoner over hele landet. Dette tilsvarer CO2-utslipp fra 158 flyreiser rundt jordkloden – eller en varm dusj som varer i 4,9 år, ifølge beregninger fra Too Good To Go.

 

– I fjor reddet vi 35 prosent mer overskuddsmat ved våre stasjoner. Samtidig er dette med på å øke bevisstheten rundt matsvinn. Dette er noe alle tjener på, både kundene, stasjonene og ikke minst miljøet, sier prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge.

 

Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

MATREDDER. Siw-Hege Stabell redder hundrevis av måltider ved Circle K Hesseng. Foto: Circle K Hesseng

 

FORUNDRINGSPOSER. Circle K-kunder har reddet 320 000 poser med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. På bildet Karoline Star ved Circle K Vestby. Foto: Terje Borud

 

 

Kontaktperson:

* Circle K Hesseng, daglig leder Siw-Hege Stabell, mobil 40 88 59 40

* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62

* Circle K Norge, lojalitets- og kommunikasjonssjef Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak finnmark hesseng Siw-Hege Stabell.jpg 26,44 kB (227x320)
Bilde - vedlegg til sak 1ill Terje Borud.jpg 3,60 MB (5000x2924)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 29.03.2022 11:02
Teknisk løsning ZEVS AS