presseticker

Skip to main content

Folk i Østfold-distriktet reddet 9000 stasjonsmåltider

  Publisert: 29.03.2022 07:13 - av  Henning Poulsen
I løpet av ett år har ni Circle K-stasjoner i Østfold-området reddet nesten 9000 porsjoner med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. En stasjon i Sarpsborg redder aller mest mat.

– Dette er en ren vinn-vinn-situasjon for alle parter. Kundene får et godt måltid til en sterkt nedsatt pris, vi slipper å kaste fullt brukbar mat og alle hjerter gleder seg, sier Jan-Eirik Wessel, som driver Circle K Alvim i Sarpsborg.

 

Stasjonen hans redder mest mat av alle Circle K-stasjonene i det tidligere fylket, og nest-mest i hele Viken. Over en 12-månedersperiode har det blitt berget 1543 måltider med overskuddsmat ved Circle K Alvim.

 

Blant stasjonene i Østfold-området følger deretter Circle K Østsiden i Fredrikstad med 1202 porsjoner, Circle K E6 Rygge med 1116 og Circle K Rakkestad med 1046 porsjoner.

 

Så finner vi Askim-stasjonen Circle K Sekkelsten med 993 bergede porsjoner, mens Circle K Freskoveien i Fredrikstad reddet 976 porsjoner mat. Mossestasjonen Circle K Storebaug reddet 934 porsjoner, mens Circle K Ørje endte på 809.

 

Reddet 35 prosent mer mat

Stadig flere Circle K-kunder bruker den populære appen Too Good To Go. I løpet av en fireårsperiode har de reddet 320 000 poser med overskuddsmat ved stasjoner over hele landet. Dette tilsvarer CO2-utslipp fra 158 flyreiser rundt jordkloden – eller en varm dusj som varer i 4,9 år, ifølge beregninger fra Too Good To Go.

 

– I fjor reddet vi 35 prosent mer overskuddsmat ved våre stasjoner. Samtidig er dette med på å øke bevisstheten rundt matsvinn. Dette er noe alle tjener på, både kundene, stasjonene og ikke minst miljøet, sier prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge.

 

Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

FORUNDRINGSPOSER. Circle K-kunder har reddet 320 000 poser med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. På bildet Karoline Star ved Circle K Vestby. Foto: Terje Borud

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Alvim, Jan-Eirik Wessel, mobil 97 70 88 87

* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62

* Circle K Norge, lojalitets- og kommunikasjonssjef Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak 1ill Terje Borud.jpg 3,60 MB (5000x2924)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 29.03.2022 07:13
Teknisk løsning ZEVS AS