presseticker

Skip to main content

Folk i Troms-området reddet 2000 stasjonsmåltider

  Publisert: 29.03.2022 08:05 - av  Henning Poulsen
I løpet av ett år har åtte Circle K-stasjoner i Troms reddet nesten 2000 porsjoner med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. En stasjon i Harstad redder aller mest mat.

– Det er kjempegøy at vi redder så mye mat som vi gjør. Matsvinn er et viktig tema som stadig flere blir opptatte av, og med denne ordningen kan du både gjøre miljøet en tjeneste og få god og fersk mat til en billig penge, sier Per Arne Lomås, som driver Circle K Harstad.

 

Stasjonen hans redder mest mat av alle Circle K-stasjonene i Troms og Finnmark. Over en 12-månedersperiode har det blitt berget 761 måltider med overskuddsmat ved Circle K Harstad.

 

Blant stasjonene i Troms-området følger deretter Circle K Fr. Nansens Plass i Tromsø med 314 porsjoner, Circle K Buktamo i Moen med 305, Circle K Breivika i Tromsø med 244 og Circle K E6 Nordkjosbotn med 221 porsjoner mat.

 

Reddet 35 prosent mer mat

Stadig flere Circle K-kunder bruker den populære appen Too Good To Go. I løpet av en fireårsperiode har de reddet 320 000 poser med overskuddsmat ved stasjoner over hele landet. Dette tilsvarer CO2-utslipp fra 158 flyreiser rundt jordkloden – eller en varm dusj som varer i 4,9 år, ifølge beregninger fra Too Good To Go.

 

– I fjor reddet vi 35 prosent mer overskuddsmat ved våre stasjoner. Samtidig er dette med på å øke bevisstheten rundt matsvinn. Dette er noe alle tjener på, både kundene, stasjonene og ikke minst miljøet, sier prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge.

 

Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst:

FORUNDRINGSPOSER. Circle K-kunder har reddet 320 000 poser med overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. På bilde Karoline Star ved Circle K Vestby. Foto: Terje Borud

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Harstad, Per Arne Lomås, mobil 97 11 00 01

* Circle K Norge, Senior Store Manager Ida Ulla-Britt F. Burud, mobil 41 45 94 62

* Circle K Norge, lojalitets- og kommunikasjonssjef Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak 1ill Terje Borud.jpg 3,60 MB (5000x2924)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 29.03.2022 08:05
Teknisk løsning ZEVS AS