presseticker

Skip to main content

Vil ha gjennomreise på fly til Hordaland:

Hordalendinger taper millioner på tollbyråkrati på Gardermoen

  Publisert: 25.11.2012 07:00 - av  Tale B. Jordbakke

I dag må reisende som kommer fra utlandet via Oslo Lufthavn og skal videre i Norge hente bagasjen, sjekke inn på nytt og gå gjennom sikkerhetskontrollen. Foto: NHO Luftfart

Direktør i NHO, Torbjørn Lothe fortviler over konkurransehemmende gjennomreisesystem på Gardermoen. Foto: NHO Luftfart

Oslo: En tidkrevende og omstendelig security- og tollprosess for gjennomreisende til Hordaland via Oslo Lufthavn, gir en årlig reisetidskostnad på drøye 11 millioner kroner. Nå ber luftfartsbransjen departementene om å ta affære.

Som ett av få land i Nord-Europa har Norge en hovedflyplass som tvinger passasjerer som kommer fra utlandet og skal videre med fly til andre norske destinasjoner, gjennom en omstendelig og tidkrevende security- og tollkontroll på Gardermoen. I dag er det nemlig slik at alle reisende som mellomlander på Oslo Lufthavn og skal videre til en destinasjon i Norge, må hente ut sin bagasje, gå gjennom tollen, sjekke inn på nytt og gå gjennom securitykontroll. Dette oppleves frustrerende for mange passasjerer og fører ofte til forsinkelser for flyselskapene.

 

– Må legge forholdene til rette

Tall fra Avinor viser at det årlig reiser 108 898 passasjerer fra utlandet til Hordaland via Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL). I en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI), gjort på vegne av NHO Luftfart, går det fram at denne gjennomreiseløsningen koster reisende fra Bergen drøye 11 millioner kroner i reisetidskostnad i året. Disse tallene er basert på TØIs verdsettingsstudie som viser at en reisetime for en bedrift koster 305 kroner. Den tungvinte logistikken på Gardermoen betyr at passasjerer bruker minst 20 minutter mer enn om de kunne gått rett til gate.

 

– Først må passasjerene ned i ankomsthallen for å hente bagasjen, deretter må de frakte den opp en etasje og stille seg i nye køer. Dette bidrar til stress, og i noen tilfeller tap av videre flyforbindelse, sier Torbjørn Lothe, direktør i NHO Luftfart. Han understreker at samme problematikken gjelder for de som reiser direkte til Flesland og videre derfra.

 

– Det er viktig at vi i Norge, med den plasseringen vi har på kartet, legger forholdene til rette for næringslivet i distriktene. Ikke minst vil det komme en rekke bedrifter til gode med et forenklet system, og det vil gjøre oss mer attraktive som samarbeidspartner for resten av verden, sier Lothe.

 

Taper penger daglig

– Dette er et problem vi har jobbet med i lang tid og som vi vet at både norske bedrifter og flyselskaper taper penger på daglig. Det mest frustrerende er at det ligger en løsning i skrivebordskuffen, som er jobbet ut av et faglig utvalg og som bygger på et system som fungerer bra blant annet i Sverige, Danmark og Finland, sier Torbjørn Lothe.

 

NHO Luftfart er blant aktørene som har gått i bresjen for å få til en løsning på tollproblemet på Gardermoen. Et utvalg som besto av blant andre OSL, Tollvesenet, Politiet, SAS og Norwegian har i ett år utredet et nytt, forenklet system, men nå har arbeidet stoppet opp i Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet.

 

– Vi vet at det nye systemet får kritikk av Tollvesenet fordi de føler at de ikke får like god kontroll over de reisende, men sannheten er at dette fungerer meget godt i andre land. Tollvesenet i Sverige rapporterer at de ikke opplever økt smugling eller kriminalitet etter at systemet ble innført der, sier Lothe.

 

Tungt for norske flyselskaper

Samtidig som logistikken rundt gjennomgangstrafikken på Gardermoen gir et årlig samfunnsøkonomisk tap på om lag 160-170 millioner kroner i Norge, er også dagens løsning til besvær for norske flyselskaper. Utviklingen viser at utenlandske selskaper i dag utnytter situasjonen og øker sin produksjon årlig, ved å fly direkte til andre norske flyplasser.

 

Han sender i disse dager et brev til finansministeren der han ber om at det blir tatt affære, og at arbeidet som utvalget har gjort blir videreført umiddelbart.

 

– I lys av de siste ukers turbulens i SAS er det viktigere enn noensinne at norske flyselskaper blir så konkurransedyktige som mulig. Da må vi legge forholdene til rette for lønnsom drift. Sånn som det er i dag gjør vi det enkelt for utlendingene å utkonkurrere oss selv på hjemmebane, sier han.

(Pressenytt)

 

Kontaktperson:

* NHO Luftfart, direktør Torbjørn Lothe, mobil 90 20 75 93

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Passasjerbro_stor.jpg 5,11 MB (5616x3744)
Bilde - vedlegg til sak TL2_stor.jpg 7,07 MB (5616x3744)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for NHO Luftfart, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 25.11.2012 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS