presseticker

Skip to main content

Husk å sjekke dekket: Advarer mot for lav mønsterdybde

  Publisert: 27.03.2014 07:00 - av  Maren Bleskestad

– Sjekk mønsterdybden: Sommerdekket bør ha en mønsterdybde på 3 millimeter. På våte veier kan bruk av nedslitte dekk bli fatalt, sier Torleiv Haukenes i Dekkmann. Foto: Dekkmann

Nytt dekk. Foto: Dekkmann

Torleiv Haukenes. Foto: Dekkmann

Kravet om 1,6 millimeter mønsterdybde på sommerdekk holder ikke for å kjøre sikkert på norske veier.

– Et nytt dekk har en mønsterdybde fra 8 til 8,5 millimeter. Når denne slites ned til 3 millimeter øker bremselengden på våt vei med én hel billengde. Slites dekket ned til 1,6 øker bremselengden med ytterligere én billengde, forklarer Torleiv Haukenes i Dekkmann.

 

I regelverket er minstekravet på mønsterdybde for sommerdekk 1,6 millimeter. Det er Haukenes sterkt uenig i. Han anbefaler å alltid ha minimum 3 millimeter ved kjøring på norske veier i sommerhalvåret. På våte veier kan bruk av nedslitte dekk bli fatalt.

 

– Den norske forskriften tar utgangspunkt i regelverk fra EU. Grunnen til at mønsterdybden er satt så langt ned er både fordi det er mye tørre veier sørover i Europa, og av hensyn til miljø og økonomi. Her i Norge er det ofte nedbør og våte veier. Når du ser på hvor mye lengre bremselengden blir med en mønsterdybde på 1,6 millimeter, sier det seg selv at farlige situasjoner kan oppstå, advarer Haukenes.

(Pressenytt)

 

Bildetekst:

– Sjekk mønsterdybden: Sommerdekket bør ha en mønsterdybde på 3 millimeter. På våte veier kan bruk av nedslitte dekk bli fatalt, sier Torleiv Haukenes i Dekkmann. Foto: Dekkmann

 

Kontaktperson:

* Dekkmann Oslo, produktsjef Torleiv Haukenes, mobil 474 54 358

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Vand på vejen.jpg 25,75 kB (1467x817)
Bilde - vedlegg til sak Nytt dekk.JPG 7,06 kB (410x602)
Bilde - vedlegg til sak Torleiv Haukenes.JPG 5,10 kB (7512x4992)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Dekkmann, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.03.2014 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS