presseticker

Skip to main content

Norske vinterveier reddes av svenske dekkregler

  Publisert: 20.12.2012 06:00 - av  Maren Bleskestad

ØNSKER NYE REGLER:– Vi applauderer alle nye krav som kan bedre trafikksikkerheten på veiene, sier Toleiv Haukenes, produkstsjef i Dekkmann. Fra 1.1.2013 trer en ny svensk lov i kraft om å øke mønsterdybden på vinterdekk. Foto: Dekkmann

Oslo: 1. januar innfører Sverige en ny lov for mønsterdybde på vinterdekk. En enda strengere forskrift er ute på høring i Norge i disse dager. – Vi håper det nye lovverket fører til at utenlandske vogntog-verstinger stoppes før de kommer inn i Norge, forteller Torleiv Haukenes i Dekkmann.

I alle nordiske land har det fra mange hold vært et ønske om å skjerpe reglene for vinterdekkutrustning på tyngre kjøretøy. Ikke minst har transportnæringen selv gått i bresjen for dette. Fra 1.1.2013 trer en ny svensk lov i kraft. Svenskene har besluttet at dekk på drivaksler skal ha minimum fem millimeter mønsterdybde. Regelen skal gjelde i tidsrommet 1. desember til 31. mars.

 

– Det er åpenbart at mange ulykker med tyngre kjøretøy skyldes dårlig dekkutrustning, særlig utenlandske vognkort har figurert høyt på disse statistikkene. I tillegg til ulykkene kommer alle episoder hvor slike kjøretøy sperrer veiene og lager kaos i trafikken, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann.

 

Utenlandske kjøretøy har dårlig standard

En undersøkelse gjort av Trafikverket og Transportstyrelsen i Sverige viser at 95 prosent av landets tyngre kjøretøy hadde tilfredsstillende mønsterdybde på drivakslene, mens bare halvparten av de utenlandske kunne vise til det samme.

 

– Det er all mulig grunn til å tro at standarden er minst like god på norske kjøretøy som på de svenske, mens de utenlandske nok har samme dårlige standard i Norge som i Sverige.

 

Haukenes påpeker at transportører som har korrekt utrustning blir skadelidende, ettersom de blir stående fast uten mulighet til å kunne fullføre transportoppdraget innenfor tidsfristen.

 

– I tillegg kan de gå glipp av nye oppdrag og påføres dermed økonomiske tap fordi andre ikke har utstyret i orden. I sum er også dette dårlig samfunnsøkonomi, mener han.

 

Strengere i Norge

 

I Norge er det en ny forskrift ute på høring i desember. Her foreslås det at dekk på alle aksler i en definert vinterdekkperiode skal ha minimum fem millimeter mønsterdybde. I denne perioden blir det ikke lenger valgfritt å bruke vinterdekk. Det er i tillegg forslag om å øke maks piggvekt til seks gram. Flere aktører har engasjert seg i saken – nå senest Posten/Bring, som støtter forslaget fullt ut. Høringsfristen gikk ut den 19.12. i år.

 

– Vi applauderer alle nye krav som kan bedre trafikksikkerheten på veiene. Norske kjøretøy har jevnt over en god dekkstandard og nesten alle tyngre kjøretøy i landet skos opp med nye dekk på høsten. Dette er dessverre ikke tilfellet for utenlandske vogntog. Mange kommer inn via Sverige og forhåpentligvis vil de nye svenske reglene føre til at verstingene blir stoppet før de kommer inn i Norge.

 

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktperson:

 

  • Dekkmann Oslo, produktsjef Torleiv Haukenes, mobil 474 54 358.

 

 

 

 

BILDETEKST:

 

ØNSKER NYE REGLER:– Vi applauderer alle nye krav som kan bedre trafikksikkerheten på veiene, sier Toleiv Haukenes, produkstsjef i Dekkmann. Fra 1.1.2013 trer en ny svensk lov i kraft om å øke mønsterdybden på vinterdekk. Foto: Dekkmann

Dette er høringsforslaget for vinterdekk:

 

  • Vegdirektoratet har i desember en ny forskrift ute på høring om skjerping av reglene for vinterdekkutrustning på tyngre kjøretøy.
  • Forslaget går blant annet ut på at dekk på alle aksler i en definert vinterdekkperiode skal ha minimum fem millimeter mønsterdybde. I denne vinterdekkperioden skal du også ha vinterdekk på kjøretøyet.
  • Det er i tillegg forslag om å øke maks piggvekt til seks gram.

 

Kilde: Torleiv Haukenes, Dekkmann

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Torleiv nær.JPG 547,49 kB (1067x1600)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Dekkmann, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 20.12.2012 06:00
Teknisk løsning ZEVS AS