Oslo-Trondheim er Norges mest trafikkerte rute
Stadig oftere velger nordmenn luftveien fra et sted til et annet, viser en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). En overvekt av flyreisene skjer i embets medfør, men også feriereisene er i stor vekst. Ikke siden før finanskrisen i 2008-2009 har veksten av flyreiser vært like stor i Norge.
– Dette skyldes først og fremst at Norge er et langstrakt land der vi er avhengig av luftfarten i mange av de verdiskapende bransjene nordmenn jobber i, forteller Torbjørn Lothe, direktør i NHO Luftfart.
Til sammen ble det foretatt 32,6 millioner enkeltreiser med fly av nordmenn i fjor. Dette er nesten fire ganger så mye som i 1990 i utenlandstrafikk, og tilsvarer en økning på hele 19 prosent de siste to årene, viser rapporten fra TØI.
–Værnes et viktig knutepunkt
I Norge sett under ett, har reiser relatert til fritid hatt størst vekst de siste årene, selv om nordmenn fremdeles flyr mest i jobben. Unntaket er landets største rute, sammen med Bergen: Oslo-Trondheim, der arbeidsrelaterte reiser har hatt sterkere vekst enn fritidsreiser de siste par årene. Til sammen ble det på denne ruten i fjor fraktet om lag 1,7 millioner passasjerer.
– I tillegg til å være et viktig knutepunkt for utenlandstrafikken for Trøndelagsfylkene, er Værnes også et viktig for trafikken til og fra Helgeland. Samtidig vet vi at Værnes også har en rolle som mellomstasjon for de som flyr mellom Vestlandet, og Bodø og Tromsø. Derfor overrasker ikke disse tallene, sier Lothe i NHO Luftfart.
Ser man på tallene for innbyggere i Nord-Trøndelag, viser disse at befolkningen har hatt en betydelig vekst i flyreiser de siste årene. I snitt fløy folk fra dette fylket 3,2 ganger i jobbsammenheng i året og 1,2 ganger i forbindelse med fritid. Dette er høyere enn landsgjennomsnittet som ligger på henholdsvis 2,4 og 1,1 snittreiser.
52 flyplasser i Norge
Vi har i Norge i dag 52 flyplasser, og to av tre nordmenn har tilgang til en lufthavn innenfor en times reise. 99,5 prosent av befolkningen kan gjøre et dagsopphold i Oslo og være tilbake samme dag.
–Vi har et mål om at det skal være best mulig å leve i utkanten av Europa, og drive foretninger på tross av vår geografiske beliggenhet. Derfor er luftfart langt mer enn et luksusgode her til lands, sier Lothe.
Han viser til tall som forteller at 73 prosent av alle flypassasjerer i Norge heller ikke vil ha reelle alternativer til luftfart de kommende ti årene.
2 prosent av BNP
En rapport fra Oxford Economics viser at luftfarten bidrar til to prosent av bruttonasjonalproduktet i Norge. Dette er mer enn i våre naboland Sverige og Danmark, der tallene ligger på henholdsvis 1,7 og 1,2 prosent.
I dag sysselsettes mer enn 60 000 nordmenn av luftfarten, men svært mange bedrifter, særlig i distriktene, er avhengig av å ha flyplass i nærheten for å kunne frakte sine ansatte til rett tid og sted.
– Norge har en helt annen bosetningsstruktur enn våre naboland, derfor spiller luftfarten en større rolle her. Alle tall og undersøkelser viser at nærhet til flyplass er viktig også for sysselsetting og næringsutvikling, sier Lothe.
Ambulansetjenesten og Forsvaret bidrar til vekst
Men det er ikke bare næringslivet som bidrar til det høye antall flyreiser i Norge. Årlig skjer det om lag 400 000 pasientreiser med rutefly, i tillegg til 32 000 reiser med ambulansefly. Også Forsvaret alene står alene for drøye 300 000 reiser i året.
– Særlig nord i Norge, og i de delene av landet som ligger et stykke fra byene, er luftfarten viktig for at folk skal få det tilbudet de har krav på. I totalregnskapet utgjør disse reisene en betydelig andel, forteller Lothe.
(Pressenytt)
Kontaktperson:
* NHO Luftfart, direktør Torbjørn Lothe, mobil 902 07 593.