presseticker

Skip to main content

Pigg av – eller pung ut

  Publisert: 26.04.2011 07:00 - av  Guro Sollien Eriksrud

FARLIG FERD: – Å kjøre med vinterdekk på våte sommerveier kan være farligere enn å kjøre med sommerdekk på vinterføre, advarer Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann. Foto: Dekkmann

– SKIFT I TIDE: Torleiv Haukenes i Dekkmann advarer mot å la vinterdekkene bli værende på.

VÅRTEGN: Dekkskift er et sikkert – og nødvendig – vårtegn. For å kjøre med vinterdekk på sommerføre er både trafikkfarlig og miljøskadelig.

Oslo: Med vinteren og påsken tilbakelagt er det på høy tid å ta av piggdekkene – noe annet kan bli dyrt. Men enda viktigere: Det kan være livsfarlig å beholde vinterdekkene på i varmt vårvær.

 

Alle vet at det er farlig å kjøre med sommerdekk på vinterføre. Men det motsatte kan være vel så skummelt.

 

– Vinterdekk er laget for å bli brukt når det er kaldt. I påsken har temperaturen steget til langt over ti plussgrader mange steder, og da fungerer dekkene svært dårlig. Jo varmere det er, desto dårligere blir dekkene, advarer Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann.

 

750 kroner per dekk

Sen påske gjør at fristen for å jekke av vinterdekkene er rekordsen i Sør-Norge: 2. mai. I Nord-Norge er fristen alltid 1. mai. Utrykningspolitiet opplyser at bilførere med piggene på kan bli ilagt gebyr på 500 kroner. For kjøring med blankslitte dekk kan det bli langt dyrere: 750 kroner per dekk som har mindre enn 1,6 millimeter mønsterdybde.

 

Men også piggfrie vinterdekk må av – både for sikkerheten og miljøet. NAFs tester av piggfrie vinterdekk i varmegrader viser faretruende bremselengder sammenlignet med sommerdekk.

 

– Det er fullt lovlig å kjøre med disse dekkene, men da tar man sjanser både med eget og andres liv. Selv de dårligste sommerdekkene framstår som glimrende sammenliknet med piggfrie vinterdekk, understreker Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

 

Verre enn sommerdekk på is

Haukenes i Dekkmann håper derfor at befolkningen er klare til å gyve løs med jekken straks påsketuren er tilbakelagt.

 

– Kombinasjonen høy temperatur og regnvær er spesielt farlig og kan sammenlignes med å kjøre på en islagt vei med sommerdekk. Kanskje er det enda verre, fordi mange ikke er klar over hvor farlig det er, sier han.

 

De potensielle farene forplanter seg videre til neste vinter: – Piggfrie dekk slites raskt om sommeren, og blir ofte helt ødelagt før neste vinter. I tillegg ruller disse dekkene som regel tyngre enn sommerdekkene. Det betaler du for hver gang du fyller drivstoff, sier Haukenes.

 

Ifølge en analyse av bilulykker gjennomført av Statens vegvesen i 2006, var feil eller mangler ved dekk eller hjul medvirkende årsak til 12 prosent av dødsulykkene.

(Pressenytt)

Kontaktperson:

  • Dekkmann Oslo, produktsjef Torleiv Haukenes, mobil 474 54 358

 

Faktabokser:

Dette viser NAFs tester på våt asfalt:

* Bremselengden er 10,5 meter lengre for piggfrie vinterdekk enn for sommerdekk ved kjøring i 80 kilometer i timen i seks varmegrader.

* Ved kjøring i 50 kilometer i timen i 20 varmegrader øker bremselengden med hele 14, 5 meter.

* Continental stopper etter 26,7 meter fra 80 km/t på våt asfalt, mens det piggfrie vinterdekket bruker hele 42,6 meter.

* Goodyear vannplaner først ved 99,7 km/t, mens bilen mister veigrepet ved 61,9 km/t med de halvslitte vinterdekkene.

* En fersk sommerdekktest viser for øvrig at Continental slår konkurrentene med god margin når det gjelder grep både på våt og tørr asfalt.

 

Regler og råd

  • Fristen for å skifte til sommerdekk er én uke etter påske for Sør-Norge (i 2011 er dette 2. mai!), og 1. mai for Nord-Norge.
  • Dekkmann anbefaler imidlertid å skifte ut piggdekkene så snart føret tillater det. Dette for å spare både miljø og piggene i dekket.
  • For bileiere som kjører piggfritt anbefaler Dekkmann å skifte senest i midten av mai. Piggfrie vinterdekk fungerer nemlig dårlig i høye temperaturer, særlig kombinert med vått føre.
  • For øvrig må du selvsagt ta lokale hensyn: Noen kan oppleve snøfall i mai.

 

Kilde: Torleiv Haukenes, Dekkmann

 

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Dekkmann vt asfalt retusjert bredde.JPG 11,28 kB (2535x1692)
Bilde - vedlegg til sak Torleiv Haukenes.JPG 1,05 MB (1181x1417)
Bilde - vedlegg til sak Dekkskift arbeid på bil.JPG 3,04 MB (1880x2816)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Dekkmann, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 26.04.2011 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS