presseticker

Skip to main content

Bileksperter advarer:

- SUV-er på ulykkestoppen

  Publisert: 05.02.2012 06:50 - av  Guro Sollien Eriksrud

BILDETEKSTER: Torleiv Haukenes i Dekkmann frykter at en ny kuldeperiode skal sette fart i statistikken over uhell og ulykker med SUV-er. Foto: YayMicro

 

 

 

 

 

FALSK TRYGGHET? Torleiv Haukenes i Dekkmann advarer SUV-eiere mot å føle seg for trygge på veiene.

 

 

 

 

Oslo: Mange begrunner SUV-kjøpet med sikkerhet. Men disse bilene er kraftig overrepresentert i ulykker og uhell på veiene om vinteren.



I første kvartal i fjor var det 70 prosent flere ulykker og uhell med bil som ble meldt inn til norske forsikringsselskaper enn i et gjennomsnittskvartal, viser tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO). Ifølge Dekkmann og NAF finner vi en sterk overrepresentasjon av SUV-er i ulykkesstatistikkene.

 

– Det kommer av at mange kjører mindre forsiktig enn de ville gjort i en vanlig personbil, de glemmer å ta hensyn til at de har en tyngre bil, har lettere for å velte og kjøper for dårlige dekk, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann

 

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobilforund (NAF), bekrefter tendensen. Han forteller at SUV-er er innblandet i særlig mange uhell på vinteren. – Det er spesielt mange SUV-er i singelulykker. Det er opptil 20 ganger høyere velterisiko for denne typen biler enn for personbiler, sier han.

 

Det amerikanske Insurance Institute for Highway Safety slår fast at risikoen for dødelig utfall av et trafikkuhell er større jo mindre bil. Tryggest sitter du i en SUV. Samtidig har tidligere forskning vist at SUV-er har mye lettere for å tippe rundt i en kollisjon, og da har barna i bilen tre ganger så stor risiko for å bli alvorlig skadet. Ifølge en sak på broom.no fra 2010 viser tall fra If Skadeforsikring at SUV-er og firehjulstrekkere kjører 50 prosent oftere i grøfta om vinteren enn vanlige biler.

 

Sparer på dekkene

Det er i tillegg langt dyrere med gode dekk til en SUV enn til en vanlig personbil. Det mener Haukenes i Dekkmann er forklaringen på at billig- og mellomklassedekk har en stor del av markedet til SUV-er, mens Continental og andre kjente kvalitetsdekk selger best til personbiler. – Det er spesielt mange småbarnsforeldre som er opptatt av sikkerhet og derfor bytter ut den vanlige familiebilen. Mange blir overrasket over prisen når de skal handle dekk til den trygge SUV-en de har kjøpt, men valget av dekk er enda viktigere på en bil som er tung, sier Haukenes.

 

Både Engebretsen og Haukenes mener mange kjører mer utfordrende i en stor SUV enn de ville gjort i en mindre personbil. Du sitter høyt i en stor bil som er stødig og sikker. Det kan gi sjåføren en falsk trygghet av å mestre situasjonen, selv om kanskje både kjøreforhold og sjåførkunnskaper skulle tilsi lavere fart.

Kombinert med en mangedoblet velterisiko gir det fart i en statistikk ingen av oss ønsker å være en del av. – Kjøreadferden er tross alt det aller viktigste. Du må ikke overvurdere evnene til bilen fordi den er firehjulsdrevet, sier Haukenes.

 

En SUV fullpakket av skiutstyr og vinterklær får enda mer vekt til et allerede høyt tyngdepunkt, ifølge Engebretsen. Det gir enda høyere risiko for å velte.

 

Frykter kuldeperiode

Haukenes frykter at en ny kuldeperiode igjen vil gjøre at SUV-ene presser ulykkestallene oppover. Engebretsen takker større utbredelse av ESP (antiskrens) for at antall singelulykker er blitt noe redusert, men minner om at all verdens elektroniske hjelpemidler ikke kan overstyre de fysiske lover.

 

– Får du skrens i en høyresving er faren stor for en møteulykke. Skjer det i en venstresving får man håpe terrenget sørger for minimale personskader, sier Engebretsen. Han råder alle til å holde dekkene rene for veistøv og annen forurensning som saltet binder til dekkbanen. Forurensning gir dekkene dårligere egenskaper.

(Pressenytt)

Kontaktperson:

 

  • Dekkmann Oslo, produktsjef Torleiv Haukenes, mobil 474 54 358.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ulykker og uhell med bil

Antall ulykker og uhell på bil basert på skademeldinger innlevert til forsikringsselskapene (materielle skader). Tallene omfatter personbiler og SUV-er:

  • Skader i alt i 2011: 133 433
  • Gjennomsnittlig antall skader per kvartal: 33 359.
  • Antall skader første kvartal 2011: 56 664
  • Antall skader første kvartal 2011 fordel på fylker:

Østfold: 3016

Akershus: 5735

Oslo: 8681

Hedmark: 2448

Oppland: 2276

Buskerud: 3050

Vestfold: 2395

Telemark: 2189

Aust-Agder: 1088

Vest-Agder: 1684

Rogaland: 4371

Hordaland: 4749

Sogn og Fjordane: 1160

Møre og Romsdal: 2558

Sør-Trøndelag: 3450

Nord-Trøndelag: 1513

Nordland: 2946

Troms: 2242

Finnmark: 1096

Svalbard: 18

 

Kilde: Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).

 

 

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak biler på vinterveier YayMicro.JPG 3,38 MB (3231x2592)
Bilde - vedlegg til sak torleiv tlf.JPG 712,29 kB (1067x1600)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Dekkmann, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 05.02.2012 06:50
Teknisk løsning ZEVS AS