presseticker

Skip to main content

Slik unngår du kuldesjokk på dieselbilen

  Publisert: 12.12.2012 06:00 - av  Maren Bleskestad

UNNGÅ KULDESJOKK: Med rett diesel på tanken, oppladet batteri og full tank hindrer du problemer med dieselbiler om vinteren. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Med noen enkle huskeregler, rett diesel på tanken, oppladet batteri og full tank er du godt rustet for vinteren.

– Manglende batterikapasitet er den vanligste årsaken til at du ikke får start på dieselbilen om vinteren. Når temperaturen går ned synker batterikapasiteten dramatisk. Derfor er det viktig å lade batteriet jevnlig, sier Knut Skårdalsmo, senior produktspesialist i Statoil Fuel & Retail.

 

Feil årstid på tanken

 

Bileiere må også passe på at de har riktig diesel på bilen i vinterhalvåret. Det er store forskjeller i kuldeegenskapene på sommerdiesel og vinterdiesel.

 

– Dersom du har satt fra deg bilen på Gardermoen med sommerdiesel og kommer tilbake til 10 – 15 kuldegrader eller lavere, er det godt mulig du må ta taxi hjem. Dersom du bruker redskap sporadisk, for eksempel en traktor, er det viktig å skifte til vinterdiesel før du tar den i bruk igjen, understreker Skårdalsmo.

 

Vinterdiesel selges i utgangspunktet med samme kuldeegenskaper over hele landet. Skårdalsmo forteller likevel at oljeselskapene i visse tilfeller gjør tilpasninger lokalt.

 

– Skal du til et sted der det er fryktelig kaldt, anbefaler vi at du fyller opp tanken når du kommer fram før du setter fra deg bilen for natten. Det kan også lønne seg å ha så godt som full tank på bilen gjennom vinterhalvåret for å unngå kondens, råder Skårdalsmo.

 

Ikke bruk parafin

 

Han advarer dieselbileiere mot å finne på lure løsninger hjemme i garasjen.

 

– I beste fall gjør du ikke noe galt, men potensialet for en stor ekstraregning er alltid til stede. I gamle dager brukte oljebransjen og entreprenører å blande inn parafin i dieselen for å få bedre kuldeegenskaper. Dette er ikke lenger lovlig på grunn av parafinens høye svovelinnhold. Dessuten vil svovelen ødelegge katalysatoren på nye dieselbiler. Parafin har dessuten altfor dårlige smøreegenskaper, så du kan også risikere å ta livet av dyre komponenter i innsprøytningssystemet.

 

Bruk tynn motorolje

 

Har du en eldre bil er det dessuten lurt å bytte dieselfilter før vinteren, dersom det er lenge siden du gjorde det sist. Med tynn og lettflytende motorolje starter bilen lettere i kulden og sørger dessuten for at batterikapasiteten ikke tappes unødvendig.

 

– Dersom du skal ut og kjøre dieselbil i ekstremkulde som 40 minusgrader er diesel i utgangpunktet lite egnet, men er bilen i jevnlig bruk går det faktisk bra, sier Skårdalsmo.

 

(Pressenytt)

 

 

 

 

Bildetekst:

 

UNNGÅ KULDESJOKK: Med rett diesel på tanken, oppladet batteri og full tank hindrer du problemer med dieselbiler om vinteren. Foto: Johnny Syversen

Kontaktperson:

 

* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonsrådgiver, Julie T. Hæhre, mobil 419 01 011

Gode råd for dieselbiler i kulda:

* Pass på at batteriet er ladet. Manglende batterikapasitet er den vanligste årsaken til at du ikke får start på dieselbilen om vinteren.

 

* Sjekk at batteripolene er rene. Irrbelegg på batteripolene kan hindre ladingen og at maksimal strømstyrke ikke kan gå til startmotoren under start.

 

* Bruk vinterdiesel i vinterhalvåret. Vinterdieselen tåler 32 minusgrader.

 

* Ikke lek Petter Smart hjemme i garasjen: Parafin ødelegger bilen.

 

* Tynn og lettflytende motorolje sparer motoren og batterikapasiteten.

 

* Bytt dieselfilter før vinteren på eldre biler.

 

* Jevnlig bruk av bilen gir færre startproblemer i kulda. Ta en kjøretur for å lade batteriet nå og da.

 

* Full tank hindrer at det oppstår kondens.

 

(Kilde: Statoil Norge)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak frossen bil jan10.jpg 11,61 kB (4772x2836)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 12.12.2012 06:00
Teknisk løsning ZEVS AS