presseticker

Skip to main content

Sørlendinger bør vente med hjulskiftet

  Publisert: 21.03.2013 08:30 - av  Maren Bleskestad

FULL RULLE: Snart er dekkskiftesesongen i gang for fullt. Dekkmann og NAF anbefaler folk med piggfrie dekk å drøye dekkskiftet til det ikke lenger er fare for væromslag. Foto: Dekkmann

6 av 10 sørlendinger vil skifte til sommerdekk rett over påske, viser en ny undersøkelse. Eksperter oppfordrer bileiere som kjører piggfritt til å vente med hjulskiftet til etter 20. april.

En ny, landsdekkende undersøkelse gjennomført av YouGov for Dekkmann viser at 59 prosent av bileiere på Sørlandet foretrekker å skifte fra vinter- til sommerdekk i løpet av de første 14 dagene etter påske, selv om de kjører piggfritt. Både Dekkmann og NAF oppfordrer bileiere til å være tålmodige og heller la føreforhold styre hjulskiftet.

 

– Det overrasker meg at så mange skifter hjul såpass tidlig. Det er helt unødvendig – det er ingen problem å kjøre med piggfrie dekk fram til 1. mai. Kjører du derimot med pigger må du i Sør-Norge skifte innen 8. april, dersom ikke føret tilsier at du fortsatt må bruke vinterdekk, råder Morten Aateigen, avdelingsleder ved Dekkmann i Kristiansand.

 

Unngå kø

Ifølge tall fra Statens vegvesen var det ved utgangen av 2012 mer enn tre millioner registrerte biler her i landet. Dermed er det opptil 12 millioner hjulskift som nå ligger foran oss. Samtidig har stadig flere bileiere dekkene på dekkhotell – og får dermed utført dekkskiftet der. Det kan føre til lang kø hvis du ikke timer dekkskiftet riktig.

 

– I gjennomsnitt trenger dekkforhandlerne fem-seks uker på å få skiftet hjul for alle som har dekkene på dekkhotell. Det sier seg selv at det kan bli lang kø hvis alle skal skifte dekk samtidig, sier Aateigen. Han råder som nevnt alle med piggfrie dekk om å vente til etter 20.april. De fleste steder i landet er det helt uproblematisk å kjøre med piggfrie dekk til et godt stykke ut i mai.

 

Gjør samme feil hver påske

Jan Ivar Engebretsen i NAF kan fortelle at de hver påske rykker ut til biler som står på sommerhjul og blir overrasket av væromslag.

 

– Når våren flørter i lavlandet er det mange som er ivrige etter å få på sommerdekkene. Å reise på påskefjellet på disse hjulene kan ofte føre til problemer, sier Engebretsen.

 

Han understreker at det er tryggere å kjøre med piggfri dekk så lenge det fortsatt er fare for at temperaturen kan synke på kvelds- og nattestid.

 

– Selv om is og snø smelter på dagen, er det fortsatt glatt i skyggepartiene, sier han.

 

Det er også viktig at bileiere holder tungen rett i munnen når de skifter hjul på bilen.

 

I fjor hadde NAF 76 utrykninger i uken etter påske til bileiere som trengte assistanse fordi hjulboltene var skrudd for hardt fast. 45 utrykninger skyldtes for løse hjulbolter – som bilførerne heldigvis oppdaget før hjulet løsnet. 16 bilførere mistet hjulet under kjøring.

 

– Dersom hjulboltene er skrudd for løst, vil du merke at bilen rister og gir fra seg en høy ulyd. Da er det viktig at du stopper bilen med én gang. Når du skifter hjul, må du passe på å skru til med riktig moment på hjulboltene og ettertrekke etter en kjøretur i nabolaget. Du må heller ikke skru for hardt – da kan boltene bli kappet tvert av og du mister hjulet i fart. Noen har også forskjellige hjulbolter på vinter- og sommerdekk. De må passe på å bruke riktige bolter, advarer Engebretsen.

(Pressenytt)

 

Kontaktperson:

 

  • Dekkmann Kristiansand, avdelingsleder Morten Aateigen, mobil 474 50 705.

 

Bildetekst:

FULL RULLE: Snart er dekkskiftesesongen i gang for fullt. Dekkmann og NAF anbefaler folk med piggfrie dekk å drøye dekkskiftet til det ikke lenger er fare for væromslag. Foto: Dekkmann

Faktaboks:

Slik skifter du dekk riktig:

 

  • Sørg for at kroppen er varm før du begynner.
  • Sett bilen på et plant underlag.
  • Forsikre deg om at du jekker opp bilen på punkter som tåler belastningen.
  • Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk.
  • Løsne boltene før du begynner å løfte bilen for alvor.
  • Sjekk om dekkene har en bestemt rulleretning.
  • Forsikre deg om at du bruker boltene som hører til.
  • Sørg for å montere eventuelle sentreringsringer riktig. Feilmontering gir ubalanse i hjulene.
  • Felgene skal trekkes til med moment. For hardt tiltrukkede felger kan bli ødelagt eller bli vanskelig å få av igjen.
  • Husk å ettertrekke hjulboltene, så du ikke mister hjulet.
  • (Mange skader også bilen med jekken under hjulskift, noe som over tid kan forårsake store rustskader.) Ikke så relevant – og uansett ikke skrevet som et råd, men som en faktaopplysning.

Kilde: Morten Aateigen, Dekkmann

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak montage_en.jpg 969,11 kB (1402x2102)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Dekkmann, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 21.03.2013 08:30
Teknisk løsning ZEVS AS