Stor vekst i flytrafikken i Vest-Agder
Stadig oftere velger nordmenn luftveien fra et sted til et annet, viser en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). En overvekt av flyreisene skjer i embeds medfør, men også feriereisene er i stor vekst. Ikke siden før finanskrisen i 2008 - 2009 har veksten av flyreiser vært like stor i Norge.
– Dette skyldes først og fremst at Norge er et langstrakt land der vi er avhengig av luftfarten i mange av de verdiskapende bransjene nordmenn jobber i, forteller Torbjørn Lothe, direktør i NHO Luftfart.
Til sammen ble det foretatt 32,6 millioner enkeltreiser med fly av nordmenn i fjor, Dette er nesten fire ganger så mye utenlandstrafikk som i 1990, og tilsvarer en totaløkning på hele 19 prosent de siste to årene, viser rapporten fra TØI.
Stor vekst siden 2010
Ved Kristiansand Lufthavn, Kjevik, har tallene for alvor snudd de siste årene, og pilen peker bare en vei, forteller Lufthavnsjef, Thomas Langeland.
– Etter første halvår i 2010 har vi hatt en kontinuerlig solid vekst, med 13,5 prosent i 2011 og 10 prosent så langt i år. Vi slår stadig nye månedsrekorder og kvartalsrekorder, sier Langeland.
Han forteller videre at lufthavnen stadig jobber med å bygge opp rutenettet fra Kjevik. – Området har virkelig fått merke den gode næringslivsveksten innen olje og gass. I tillegg har vi også stor oppgang med charter-turer, så her skjer det mye, sier han.
Banebrytende teknologi på Kjevik
Og det er ikke bare i lufta trafikken har økt på Kjevik. I løpet av det siste året har både nytt kontrolltårn, sikringsanlegg og ny energisentral kommet på plass. Og nå jobbes det med et banebrytende sikkerhetssystem som skal stanse fly som ikke klarer å bremse før slutten av rullebanen. Kjevik vil bli den første flyplassen i Norge som får dette på plass.
– Med disse investeringene har vi lagt et sterkt fundament for å utvikle en moderne lufthavn. Snart vil vi også starte utbygging av de deler av flyplassen som vil bli synlig for passasjerene, lover Langeland.
52 flyplasser i Norge
Vi har i Norge i dag 52 flyplasser, og to av tre nordmenn har tilgang til en lufthavn innenfor en times reise. 99,5 prosent av befolkningen kan gjøre et dagsopphold i Oslo og være tilbake samme dag.
–Vi har et mål om at det skal være best mulig å leve i utkanten av Europa, og drive foretninger på tross av vår geografiske beliggenhet. Derfor er luftfart langt mer enn et luksusgode her til lands, sier Lothe.
Han viser til tall som forteller at 73 prosent av alle flypassasjerer i Norge heller ikke vil ha reelle alternativer til luftfart de kommende ti årene.
2 prosent av BNP
En rapport fra Oxford Economics viser at luftfarten bidrar til to prosent av bruttonasjonalproduktet i Norge. Dette er mer enn i våre naboland Sverige og Danmark, der tallene ligger på henholdsvis 1,7 og 1,2 prosent.
I dag sysselsettes mer enn 60 000 nordmenn av luftfarten, men svært mange bedrifter, særlig i distriktene, er avhengig av å ha flyplass i nærheten for å kunne frakte sine ansatte til rett tid og sted.
– Norge har en helt annen bosetning struktur enn våre naboland, derfor spiller luftfarten en større rolle her. Alle tall og undersøkelser viser at nærhet til flyplass er viktig også for sysselsetting og næringsutvikling, sier Lothe.
Ambulansetjenesten og Forsvaret bidrar til vekst
Men det er ikke bare næringslivet som bidrar til det høye antall flyreiser i Norge. Årlig skjer det om lag 400 000 pasientreiser med rutefly, i tillegg til 32 000 reiser med ambulansefly. Også Forsvaret alene står alene for drøye 300 000 reiser i året.
– Særlig nord i Norge, og i de delene av landet som ligger et stykke fra byene, er luftfarten viktig for at folk skal få det tilbudet de har krav på. I totalregnskapet utgjør disse reisene en betydelig andel, forteller Lothe.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* NHO Luftfart, direktør Torbjørn Lothe, mobil 902 07 593.
* Kjevik Lufthavn, lufthavnsjef Thomas Langeland, 908 01 605.