presseticker

Skip to main content

Vær og føre styrer kun ett av to dekkskift på Sørlandet

  Publisert: 24.10.2011 06:50 - av  Guro Sollien Eriksrud

FARLIG FERD: Torleiv Haukenes i Dekkmann ser at mange bilister på Sørlandet drøyer dekkskiftet altfor lenge. Trolig venter mer enn hver femte piggdekkbruker med å skifte til piggdekkforbudet er opphevet. Det kan ende i katastrofe for eksempel på vei til hytta. Foto: Christopher Hagberg, Dekkmann

 

Oslo: En fersk undersøkelse viser at kun halvparten av bilistene på Sørlandet følger tett med på værmeldingene for å avgjøre når det er på tide å skifte dekk.

Det er svært ulike oppfatninger om når det er på tide å skifte dekk, ifølge en landsdekkende undersøkelse gjennomført av YouGov for Dekkmann. Halvparten av bilistene på Sørlandet tar fram jekken eller bestiller skift hos profesjonelle når det er utsikter til snø og rim. – Overgangsføret er trolig det aller farligste, i alle fall det dyreste. Mange drøyer og drøyer med dekkskiftet – kanskje helt til de ligger i grøfta, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann.

 

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken var det ved utgangen av 2010 mer enn 2,85 millioner registrerte biler her i landet. Dermed er det 11,4 millioner dekkskift som gjøres i disse dager, hvorav mellom 260 000 og 540 000 av dem skal gjøres i hver av fylkene Vestfold, Telemark, Vest-Agder og Aust-Agder.

 

Farlig piggdekkforbud?

Mer enn hver tiende bilist på landsbasis svarer at de skifter til vinterdekk når det er tillatt å sette på piggdekk. Haukenes advarer mot å la piggdekkforbud og frykt for gebyr styre framfor føret. – Jeg ser mange som drister seg opp på fjellet på sommerdekk på denne tiden av året. Jeg ser også at en del av disse turene ender i en ulykke, sier han.

 

Han spør seg om mange av dem som velger piggdekk for sikkerheten i realiteten kjører mer usikkert fordi de lar datoen for opphevelsen av piggdekkforbudet styre når de skifter dekk. – Det er påbudt å være skodd etter forholdene, men mange gidder ikke skifte fram og tilbake dersom det ikke er vinterføre der de vanligvis ferdes. Slik sett hadde det kanskje vært tryggere for mange å velge piggfritt. Da kunne de skiftet til vinterdekk for lengst, sier han.

 

Haukenes kjører for øvrig selv alltid med såkalt ”autosokk” liggende i bilen. – Du tar dem utenpå dekkene i en fei hvis du for eksempel ikke kommer opp kneika til hytta. De fungerer veldig godt som en ekstra sikkerhet, sier han.

 

Dekkskiftrekord

Andre uka i oktober ble det satt rekord i antall dekkskift hos Dekkmann. – Det så ut til at mange var blitt skremt av alle nyhetene om bilister som havnet utfor veien. Men dette burde de fleste ha forutsett, sier Haukenes.

 

Blant dem som ikke lar værmeldingen styre, svarer to av ti at de skifter til samme tid hvert år, i god tid før snøen faller. Men overdrevent tidlig dekkskift kan også være farlig. – Dersom det er sjeldent høye temperaturer og svært vått er vinterdekk et trafikkfarlig valg, sier Haukenes.

 

Kjører ”forsiktig” på sommerdekk

De aller farligste er de som mener det er greit å kjøre med sommerdekk på vinterføre dersom man kjører forsiktig. – Det er skremmende å høre at en del forteller at de ”skulle bare” når vi må ut etter en ulykke eller utforkjøring, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

 

Han mener evnen til å planlegge dekkskift generelt blir bedre med alderen og understreker at bilister med vinterhjulene på dekkhotell må planlegge bedre enn det mange gjorde sist høst. – Hvis ikke bilen har riktige dekk når snøen er falt, skal bilen stå rolig til den har fått egnede dekk eller føret har endret seg igjen. Det kan bli katastrofe å ta sjansen på å kjøre, understreker han.

(Pressenytt)

Kontaktperson:

Dekkmann Oslo, produktsjef Torleiv Haukenes, mobil 474 54 358.

 

 

 

 

Slik skifter du dekk riktig:

 

  • Sørg for at kroppen er varm før du begynner.
  • Sett bilen på et plant underlag.
  • Forsikre deg om at du jekker opp bilen på punkter som tåler belastningen. Dette for å unngå skader på bilen som senere kan forårsake blant annet rustproblemer.
  • Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk.
  • Løsne boltene før du begynner å løfte bilen for alvor.
  • Sjekk om dekkene har en bestemt rulleretning.
  • Forsikre deg om at du bruker boltene som hører til.
  • Sørg for å montere eventuelle sentreringsringer riktig. Feilmontering forårsaker ubalanse i hjulene.
  • Felgene skal trekkes til med moment. For hardt tiltrukket stålfelg blir ødelagt fordi det tar bort spennet rundt bolthullet. For hardt tiltrukket aluminiumsfelg fører til at hjulet blir svært vanskelig å ta av for eksempel ved punktering eller ved neste hjulskift.
  • Husk å ettertrekke hjulboltene. Mange "hjemmeskruere" glemmer dette, noe som kan føre til at man mister hjul.
  • Mange skader også bilen med jekken under hjulskift. Skader i kanal og gulv vil over tid forårsake store rustskader.

 

Kilde: Torleiv Haukenes, Dekkmann

 

 

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak torleiv tlf.JPG 712,29 kB (1067x1600)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Dekkmann, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 24.10.2011 06:50
Teknisk løsning ZEVS AS