presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2014:

Belønner lønnsom design

  Publisert: 02.04.2014 16:00 - av  Henning Poulsen

NSB og Uniform Strategisk Design har mottatt Merket for god design for det nye brukergrensesnittet på NSBs billettautomater.

Norwegian og Isobar Norge fikk Merket for god design for underholdningssystemet om bord på de nye Dreamlinerne.

THE THIEF og Fete Typer mottar Merket for god design.

Oslo: Flere velger tog etter at NSB moderniserte sine ukurante billettautomater. Norwegian setter en ny standard for underholdningssystemer om bord på langdistanseflygninger. THE THIEF har skapt et designhotell i verdensklasse. I dag hedres 44 norske bedrifter og designere med Merket for god design.

Utmerkelsene blir delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

NSB: Økte billettsalget med 40 000

NSBs billettautomater par preg av gammeldags funksjonalitet og inkonsistent design. Det kom stadig negative tilbakemeldinger fra kundene, og noe måtte gjøres. Etter en storstilt og vellykket modernisering har antall ukentlige transaksjoner på automatene økt med 40 000.

 

– Kundene våre forventer enkle og moderne løsninger. Elektroniske brukerflater er i rivende utvikling, og grensesnittet fra 2007 var modent for fornying. Vi ville gjøre det enklere å kjøpe billett på automat, som er vår største salgskanal. I tillegg ønsket vi en løsning som ivaretok hensynet til universell utforming, forteller Kristin Kjøge Jansson, prosjekteier i NSB.

 

Viktig stresstest

Uniform Strategisk Design ble hentet inn. De fikk ansvar for å designe det nye grensesnittet i samråd med NSBs faglige eksperter, og startet med helt blanke ark. Designerne tenkte igjennom hele kjøpsprosessen sett fra ståstedet til kunder i ulike situasjoner. Blant annet ble det undersøkt hvordan stressede kunder med dårlig tid bruker automaten, men også reisende over 60 år ble viet mye oppmerksomhet.

 

Resultatet er en radikalt forenklet billettautomat der all unødvendig og forvirrende informasjon er fjernet. Et mer intuitivt brukergrensesnitt sørger for oversiktelig kjøpsprosess. Valgmulighetene er tydelige og knappene holder seg på samme sted når man beveger seg mellom skjermbildene. Innlagte hurtigvalg som ”Reis nå” kommer godt med når toget står på perrongen og venter.

 

I tillegg er den oppgraderte automaten universelt utformet på en rekke områder. Farge, kontraster, typografi og skriftstørrelse er tilpasset kunder med nedsatt syn, men kommer også godt med for folk med normalt syn dersom solen står lavt og skinner rett på skjermen.

 

De moderniserte automatene ble rullet ut i februar i fjor, og resultatene har ikke latt vente på seg. Antall billettkjøp økte med hele 21 prosent på bare noen få måneder, samtidig har antall klager gått kraftig ned.

 

Norwegian: Mye underholdning i god design

Ikke alle underholdningssystemer er like underholdende. Det kan mang en flypassasjer skrive under på. I forbindelse med storsatsingen på langdistansemarkedet ønsket Norwegian å tilby passasjerene noe helt unikt.

 

– Underholdningssystemer på fly er i seg selv ikke noe nytt. Vi ønsket å gå et skritt lengre for å kunne tilby nyttige og spennende tjenester til passasjerene på våre Dreamlinere. God design er helt avgjørende for at et slikt system skal oppleves som enkelt og brukervennlig, sier Stine Steffensen Børke, internasjonal markedsdirektør i Norwegian Air Shuttle.

 

Norwegian satte sammen et bredt team av designere fra Isobar Norge og ingeniører fra en rekke store internasjonale selskaper. De så blant annet på hvordan brukervennligheten fra nettbrettverden kunne overføres til et lukket miljø på et fly. Resultatet er verdens første underholdningssystem om bord på fly som baserer seg på Android-systemet. Det gir stor fleksibilitet for endringer og oppdateringer.

 

Øker snackssalget

Systemet skulle også fremstå som en naturlig del av flyselskapets merkevare, og tilføre valgfrihet, underholdning og nytte. Også her har Norwegian og Isobar levert. Som første flyselskap i verden tilbyr Norwegian sine passasjerer et destinasjonsbasert 3D-kart, der man kan bevege seg helt ned til gatenivå for å planlegge hvilke severdigheter man skal besøke ved ankomst. I tillegg byr systemet på en egen kioskløsning der passasjerer kan bestille og betale for snacks og drikke som leveres direkte til setet.

 

– Tilbakemeldingene viser at passasjerene opplever det nye systemet som enkelt og relevant. Kartet har blitt en favoritt, og kiosktilbudet har ført til at vi selger mer mat og drikke enn før, forteller Børke.

 

THE THIEF: Frekt og tidløst hotell

Hvordan selge Norges dyreste overnatting mens hotellet fremdeles er en byggeplass i en bydel som ennå ikke eksisterer? Jo, du utvikler navn, logo, identitet og konsept som forteller en historie ingen kan stille seg likegyldig til.

 

– Målet var hele tiden å skape et annerledes, frekt og tidløst hotell. Sammen med designbyrået Fete typer kom vi fram til et konsept som spiller på Tjuvholmens mørke og mytiske fortid der tyver vanket og til og med ble hengt fram til 1700-tallet, forklarer kommunikasjonssjef Siri Løining Kolderup.

 

Tyven, tyven skal du hete

Navnevalget som Løining Kolderup trumfet igjennom var av det kontroversielle slaget. Eller som eieren Petter Stordalen uttrykte det i sin åpningstale: ”Siri risikerte jobben sin for navnet THE THIEF”. – Mange mente det var i overkant dristig å gi hotellet vårt et kriminelt navn, men navnet bygger opp om løftet vårt: Nemlig å stjele gjestene ut av hverdagen, sier Løining Kolderup.

 

Mens navnevalget spiller på historien, peker logo og visuell profil på det nye, innovative og elegante som det selverklærte designhotellet representerer. Hotellets personlighet blir plassert i skjæringspunktet mellom nye og gamle Tjuvholmen, og mellom det nasjonale og internasjonale.

 

– Fete typer har vært en viktig samarbeidspartner helt siden hotellet var en byggeplass og konseptet kun var en dristig idé. De har utviklet navnet, designet logo og skapt det visuelle, i tillegg til å være sentrale i utviklingen av hotellets historie og innholdsstrategi.

 

Til topps på Tripadvisor

THE THIEF åpnet dørene 9. januar i fjor, og ble på rekordtid rangert som Oslos beste hotell på Tripadvisor og Booking.com. Siden har hotellet vunnet en rekke internasjonale priser og har fått svært gode anmeldelser både nasjonalt og internasjonalt. THE THIEF har også høstet oppmerksomhet for sin offensive innkjøpspolitikk når det kommer til norsk samtidsdesign. Flere av landets fremste designtalenter har fått vise fram sine arbeider på THE THIEF, og bidrar til en hotellopplevelse utover det vanlige i toppsegmentet.

 

Årets store design- og innovasjonsdag

Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

Næringsminister Monica Mæland skal åpne Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.

(Pressenytt)

 

Til redaksjonen: Designdagen 2014 streames på norskdesign.no fra klokken 09.30 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

 

 

Bildetekst:

NSB og Uniform Strategisk Design har mottatt Merket for god design for det nye brukergrensesnittet på NSBs billettautomater.

 

Norwegian og Isobar Norge fikk Merket for god design for underholdningssystemet om bord på de nye Dreamlinerne.

 

THE THIEF og Fete Typer mottar Merket for god design.

 

 

 

Kontaktpersoner:

* NSB, prosjekteier Kristin Kjøge Jansson, mobil 416 19 191

* Norsk Designråd, prosjektleder Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

FAKTABOKSER

 

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 2. april mottar 44 av disse Merket for god design

* Av disse 44 er fire nominert til Hedersprisen for god design

http://www.norskdesign.no/merket

 

 

Emballasjedesign: 5 mottakere


Prosjekt: LIMO – produktidentitet og navn for lemonadedrikk
Bedrift: Sunniva Drikke
Design: Tangram Design

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/y2418fkm5lnwq82/6FnvDQT3Cs

 

Prosjekt: INK - produktidentitet for vitamindrikk
Bedrift: Printer&Long
Design: Tangram Design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/6ipu7yyin48oh3u/ZqvcjrX8ey

Prosjekt: Masalamagic – ny emballasje for indisk mat
Bedrift: Masalamagic
Design: Los&Co

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/g9fs8l7fs6vmcxz/fHeXoGyOqt

 

Prosjekt: Black – emballasje for nytt vodkamerke
Bedrift: Arcus Gruppen
Design: ANTI

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/0dqd6h7nbm4yysx/1zhqtUjkMb

 

Prosjekt: Grilstad bordpakning med skrulokk
Bedrift: Grilstad
Design: Strømme Throndsen og RPC Superfos

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/aaj628582os5cd6/ueVG54lCan
Industridesign: 13 mottakere
Prosjekt: Figgjo Felt og Figgjo Pisa – runde tallerkener og skråboller
Bedrift: Figgjo
Design: Figgjo

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/io9oavqwo3lfbs9/FTYvxoBoKd

 

Prosjekt: Swix Sonic – teleskopstaver for topptur-og frikjøringssegmentet
Bedrift: Swix Sport
Design: Swix Sport

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/4mjfc5ykmx6o6yi/O6euXAIxfQ


Prosjekt: Jets Pearl – vakuumtoalett for skip
Bedrift: Jets Vacuum
Design: EGGS Design

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/6xx64ytpxd1o9y1/DvZmvwhiRW

 

Prosjekt: OceanEye Sensor Unit – kameragimbal for luftovervåkning av oljesøl
Bedrift: Maritime Robotics
Design: Minoko Design

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/gwtg4gpei0nnda4/UdAGJjpSlz

 

Prosjekt: Stokke Crusi – fleksibel barnevogn som vokser med barnet
Bedrift: Stokke
Design: Permafrost Design og Eker Design

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/f0x5o0cufqsk2ok/yFi2MLCTwz

Prosjekt: Øveraasen Performance Line - snøryddingsmaskiner
Bedrift: Øveraasen
Design: Øveraasen og Eker Design

* Også nominert til Hedersprisen for god design
Se bilder, jurykjennelse, sak og film:
http://www.norskdesign.no/nyheter/gjoevikbedrift-maaker-konkurrentene-av-banen-article26151-8891.html


Prosjekt: Fimbulvetr – truger for bevegelse over snø og is
Bedrift: Snowmotion
Design: Pivot Produktdesign

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/8pstajhvk5a7ecy/8NJRNsVnEv

 

Prosjekt: Nordkapp 605 – fritidsbåt
Bedrift: Nordkapp Boats
Design: Thorup Design

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/c5zgy3km7hj5b05/nYR_KKEVhX

 

Prosjekt: Mama-U – livmorsmodell til opplæring av helsearbeidere
Bedrift: Laerdal Global Health
Design: Laerdal Global Health

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/hjctdauz4ujehm1/RemOpyK2mt

 

Prosjekt: Bartec Pixavi Impact X og Orbit X – EX og ATEX sertifisert smarttelefon og hjelmkamera
Bedrift: Bartec Pixavi
Design: EGGS Design

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/oykqtyrfwyiyzc8/RZG3wbxiCY

 

Prosjekt: Conceptoshield – engangspapirskjerm som hindrer innsyn for personer med sprøyteskrekk
Bedrift: ConceptoMed
Design: K8 Industridesign

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/8acibw7w8g2f7rg/SGwcZPURyC

 

Prosjekt: Cisco Telepresence SpeakerTrack 60, SX80 & Table Microphone 60
Kamera, codec og mikrofon for aktiv videodeltakelse fra store møterom
Bedrift: Cisco
Design: Cisco Design Team
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/5px3u9dl2yvmlbj/_pcOLqusV_


Prosjekt: Cisco Telepresence MX300 G2 & MX200 G2 med Touch 10
Fullintegrert videokonferanse- og møteromsystemer
Bedrift: Cisco
Design: Cisco Design Team, Frost Produkt og Work

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/j5sumaf7au1zj0d/BRVAOH47yT

 

Interaktiv design: 5 mottakere

Prosjekt: Operaen.no – nye nettsider og ny kjøpsløsning
Bedrift: Den Norske Opera & Ballett
Design: Bekk Consulting

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/4kxb9ktw08rj3as/TJuQohimcE

 

Prosjekt: PowerOffice Go – sosialt nettbasert regnskapssystem
Bedrift: PowerOffice Software
Design: EGGS Design

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/dzo57413gy1el9y/CEgIFlzvCk

 

Prosjekt: Store norske leksikon – nettleksikon der fagfolk skriver artiklene og leserne kan korrigere dem
Bedrift: Store norske leksikon
Design: Netlife Research
Utvikling: WJA
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/t6m016ethl7xu8g/2t4vk3YQOu

 

Prosjekt: Norwegian Dreamliner In-flight Entertainment System – underholdningssystem ombord Norwegians 787 Dreamliner
Bedrift: Norwegian Air Shuttle
Design: Isobar Norge

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/l6ohfhpghwpv2xg/ucMMLFLhmH

 

Prosjekt: Nytt brukergrensesnitt på NSB billettautomater – enklere og mer tilgjengelig billettkjøp
Bedrift: NSB
Design: Uniform Strategisk Design

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/zr65hl42yljczd4/3l8lQJHDbn

 

Møbeldesign: 3 mottakere

 

Prosjekt: FIX – kontormøbelserie
Bedrift: Svenheim Møbelindustri
Design: Torsteinsen Design

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/1otpts3en3fipuv/fSZzmkkwMl


Prosjekt: RBM Noor – stolkolleksjon
Bedrift: Scandinavian Business Seating
Design: StokkeAustad (NO), Form Us With Love (SE) og Grønlund Design (DK)
*Også nominert til Hedersprisen
Se bilder, jurykjennelse, sak og film: http://www.norskdesign.no/nyheter/stolsatsing-ga-salgsloeft-for-oslobedrift-article26152-8891.html

 

Prosjekt: Abel – hyllesystem
Bedrift: Pur Norsk
Design: Pur Norsk

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/c9r3tmjo9noqdf6/1Q0AEvPFLk

 

Tekstil- og konfeksjonsdesign: 3 mottakere
Prosjekt: Vistech – synlighetsbekledning til trening
Bedrift: Swix Sport
Design: Swix Sport
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/xptxocmmedes7iw/F9y5ZgoVTx

 

Prosjekt: Bunadspledd – interiørpledd i ull inspirert av den norske bunad
Bedrift: Mandal Veveri
Design: Andreas Engesvik, Oslo

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/kg51m1a3qg7ya31/l1g8pm_Qc4

 

Prosjekt: Loafer – vannvennlige seilersko
Bedrift: Swims
Design: Swims
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/gzv4u23fvqwj9c5/i__iHUnqaH

 

Tjenester: 2 mottakere
Prosjekt: Kaibosh – brillekonsept for internett- og klesbutikker
Bedrift: FLO
Design: FLO og Jimmy Royal

*Også nominert til Hedersprisen
Se bilder, jurykjennelse, sak og film:

http://www.norskdesign.no/nyheter/bergensere-med-nytt-blikk-paa-brillebransjen-article26131-8891.html

 

Prosjekt: Riksteatret – tjeneste- og opplevelsesdesign
Bedrift: Riksteatret
Design: Bleed
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/yg0mfw9ddq7kkad/csfJiO6eQy

 

Visuell kommunikasjon: 13 mottakere


Prosjekt: Kunsthall Grenland – logo og identitetsdesign
Bedrift: Kunsthall Grenland
Design: onezero designbureau

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/81pxlm2llburfxw/JAlwrzHG3_

 

Prosjekt: Meteorologisk institutt – visuell identitet
Bedrift: Meteorologisk institutt
Design: Neue Design Studio

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/6wef0atwirn0gpp/BSMaFrnioo

 

Prosjekt: THE THIEF – visuell identitet og navn til hotellet
Bedrift: THE THIEF
Design: Fete Typer
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/emabk32e9qrjjef/UYpciiKY_y

 

Prosjekt: Norges musikkhøgskole – visuell identitet
Bedrift: Norges musikkhøgskole
Design: Neue Design Studio
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/ohk3yxemvzo6zwb/A9-MB7WgOW

 

Prosjekt: Agder Renovasjon – visuell identitet
Bedrift: Agder Renovasjon
Design: Innoventi

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/2qhbnw954kfqq4h/YoAnu4jkQc

 

Prosjekt: Festspillene i Bergen – visuell identitet
Bedrift: Festspillene i Bergen
Design: ANTI

*Også nominert til Hedersprisen
Se bilder, jurykjennelse, sak og film:

http://www.norskdesign.no/nyheter/ny-design-ga-publikumsrekord-for-festspillene-article26125-8891.html

 

Prosjekt: Ingierstrand Bad – visuell identitet
Bedrift: Fursetgruppen
Design: Uniform Strategisk Design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/vpdxdizsk47cao0/ZfV3WtdieE

 

Prosjekt: Gjensidige – visuell identitet
Bedrift: Gjensidige Forsikring
Design: Dinamo Design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/ycyrzsusk7tec0r/WVRQ1qrFDW

 

Prosjekt: Mandal Veveri – visuell identitet
Bedrift: Mandal Veveri
Design: Op Designstudio

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/ux0v1suwps2ywx5/SnJQs2NpvC

 

Prosjekt: Avinor – visuell identitet
Bedrift: Avinor
Design: Snøhetta Design

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/ericjdebhxd2pus/al8D8NzopQ

 

Prosjekt: BAMA Storkjøkken – visuell identitet
Bedrift: BAMA Storkjøkken
Design: Mission

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/rj8qaisp48lkhs1/BjPvWzdlUF

 

Prosjekt: A-magasinet - ny design
Bedrift: Aftenposten ved A-Magasinet
Design: Teft Design

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/zlsi6rptqrny6rq/2qrSX3j-KD

 

Prosjekt: Kuben yrkesarena
Bedrift: Kuben yrkesarena, Utdanningsetaten, Oslo kommune
Design: Creuna

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/7iybkxkw535r1v2/k-kRfPuI-E

 

DESIGN FOR ALLE PRISEN
Prosjekt: Store norske leksikon – nettleksikonet for alle
Bedrift: Store norske leksikon
Design: Netlife Research
Utvikling: WJA
Bilder: https://www.dropbox.com/sh/t6m016ethl7xu8g/2t4vk3YQOu

 

 

UNGE TALENTER

4 vinnere – 2 kategorier
Vinner Design for alle-kategorien:

Prosjekt: Touch – taktilt armbåndsur som lar deg føle hva klokken er

Design: Christopher Konings
Kunsthøgskolen i Oslo

Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/xi1nhnkoxdac8u3/T1479693it

 

1. plass – Åpen klasse
Prosjekt: WalkON – taktile matter for rehabilitering og forebygging av fall
Design: Kathrine Lønstad og Cosmin Cioroiu
Den kongelige danske kunstakademis skoler for arkitektur, design og konservering
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/pus8il63ejws368/NGqSaa8dBt


2. plass – Åpen klasse
Prosjekt: The Future Of Offshore Supply – konsept for nytt fartøy som kan forsyne plattformer i den maritime industrien
Design: Martin Skogholt Hansen og Mikael Johansen
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/s619n1b8zt6zege/nPDaqh7GQw
3. plass – Åpen klasse
Prosjekt: Norskhjelpen
Design: Elisabeth Skjelten
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/5jz0aa1pz639lfc/mSuBtxD76-

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 17.00, onsdag 2. april: http://www.norskdesign.no/jurykjennelser-2014/category9267.html

Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak MID021Bilde7.jpg 9,53 kB (3000x1999)
Bilde - vedlegg til sak MID015_bilde3_foto_chris_brasoygard.jpg 4,53 kB (3000x2250)
Bilde - vedlegg til sak MV012_bilde_01_web_foto_the_thief.jpg 3,82 kB (1200x900)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 02.04.2014 16:00
Teknisk løsning ZEVS AS