presseticker

Skip to main content

Nordlendinger lytter mer til familien enn banken

  Publisert: 27.06.2012 06:00 - av  Guro Sollien Eriksrud/

Langt flere unge henvender seg til familien enn til banken når de trenger økonomiske råd, viser en landsdekkende undersøkelse. Foto: Colourbox

– For unge mennesker er banken forbundet med en nettbank og en kodebrikke, sier Dyre Haug, forbrukerøkonom i Storebrand.

Verktøyet Mitt Forbruk i nettbanken kan hjelpe til å gi innsikt og kontroll over egen økonomien. Foto: Storebrand

Oslo: Tre av ti nordlendinger lytter mest til familien når de trenger økonomiske råd. Langt færre henvender seg til banken. Særlig unge ber i svært liten grad om råd fra banken.

Mens færre enn to av ti nordlendinger går til banken når de trenger økonomiske råd, henvender tre av ti seg til familien, viser en landsdekkende undersøkelse gjennomført av Norstat på oppdrag for Storebrand Bank. Blant de under 30 år er det på landsbasis bare sju prosent som lytter mest til banken når de trenger økonomiske råd.

 

Forbrukerøkonom Knut Dyre Haug i Storebrand er overrasket over det tydelige skillet. – Det er avgjørende at den som ber om råd, får anbefalinger som passer vedkommendes situasjon. Kanskje har ikke bankene vært flinke nok til å se de unges behov, sier Dyre Haug.

 

Når ikke de unge

For de unge setter sin lit til familien når de trenger økonomiske råd, viser undersøkelsen. Nesten to av tre av befolkningen under 30 henvender seg her.

 

– Vi håper og tror at verktøy i nettbanken som Mitt Forbruk kan hjelpe de unge med å få innsikt og kontroll over økonomien sin. Tjenesten gir kundene en bedre oversikt over hva de bruker pengene på, sier Dyre Haug.

 

Kan få hjelp i banken

Mens familien er den mest populære økonomiske rådgiveren blant nordlendinger, er det bare seks prosent som går til venner for å søke råd om økonomien sin. Langt flere tyr til fagblader og økonominettsteder.

 

– Manglende økonomisk opplæring i grunnskolen gjør at befolkningen må ta en større grad av ansvaret selv. Da er det viktig at bankene har gode rådgivere og verktøy som kan øke den økonomiske forståelsen, sier Dyre Haug.

 

Forbrukerøkonomen tror også at tilgjengelighet er et viktig stikkord for å nå ut, særlig til de unge.

 

­– For spesielt unge mennesker er banken forbundet med en nettbank og en kodebrikke. Det er viktig at vi møter befolkningen med gode råd der de er, både i nettbanken og gjennom sosiale medier, sier Dyre Haug.

 

150 000 med betalingsproblemer

En fersk rapport fra Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) anslår at rundt 150 000 husholdninger har tilbakevendende betalingsproblemer. Dyre Haug mener nordlendingens store tillit til familien i økonomiske spørsmål viser hvor viktig det er med opplæring i hjemmene.

 

– Langt fra alle har gode rådgivere i familien. Vi ser dessverre eksempler på at manglende kompetanse om privatøkonomi går igjen i flere generasjoner i en del familier, sier han.

 

Eldre lytter til banken

Jo eldre kundene er, jo mer attraktiv blir banken som rådgiver, viser undersøkelsen. Blant de over 50 år er banken den mest foretrukne rådgiveren. Her vil 26 prosent gå til banken, mens 23 prosent først ville rådspurt seg med familien.

 

(Pressenytt)

 

Se film på youtube om Mitt Forbruk her.

http://youtu.be/FZQoXYzCcK4

 

Kontaktpersoner:

Storebrand Bank, forbrukerøkonom Knut Dyre Haug, mobil 93 48 01 35

Storebrand Bank, kommunikasjonssjef Kristina Picard, mobil. 901 89 809.

Her søker nordlendinger råd om økonomi:

Slik svarer befolkningen i Nord-Norge på følgende spørsmål: Hvem lytter du mest til når du trenger økonomiske råd?

  • Familien: 30 %
  • Banken: 18 %
  • Eksperter i media: 4 %
  • Venner: 6 %
  • Fagblader og / eller økonominettsteder: 19 %
  • Andre: 8 %
  • Vet ikke: 14 %
  • Kvinner lytter i større grad enn menn til familien (38 % mot 27 %)
  • Unge under 30 år lytter i klart størst grad til familien (63 %), og i langt mindre grad til banken (7 %).
  • 32 % av sørlendinger spør banken om økonomiske råd, mot 10 % i Oslo.

 

Kilde: Representativ undersøkelse blant 1 000 nordmenn over 18 år gjennomført av Norstat for Storebrand Bank.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak COLOURBOX pappa gir råd.JPG 9,95 MB (5700x4276)
Bilde - vedlegg til sak knut dyre haug.jpg 168,30 kB (1575x2362)
Bilde - vedlegg til sak mitt forbruk.JPG 126,30 kB (729x544)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Storebrand, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.06.2012 06:00
Teknisk løsning ZEVS AS