presseticker

Skip to main content

Oslo-folk minst tillit til banken

  Publisert: 27.06.2012 06:00 - av  Guro Sollien Eriksrud

Langt flere unge henvender seg til familien enn til banken når de trenger økonomiske råd, viser en landsdekkende undersøkelse. Foto: Colourbox

– For unge mennesker er banken forbundet med en nettbank og en kodebrikke, sier Lars Rognstad, salgssjef i Storebrand.

Verktøyet Mitt Forbruk i nettbanken kan hjelpe til å gi innsikt og kontroll over egen økonomien. Foto: Storebrand

Oslo: Fire av ti Oslo-innbyggere lytter mest til familien når de trenger økonomiske råd. Bare én av ti henvender seg til banken – færrest i landet. Særlig unge ber i svært liten grad om råd fra banken.

Mens 10 prosent av Oslo-innbyggerne går til banken når de trenger økonomiske råd, henvender 39 prosent seg til familien, viser en landsdekkende undersøkelse gjennomført av Norstat på oppdrag for Storebrand Bank. Det gjør Oslo til den landsdelen hvor klart færrest lytter mest til banken. Men blant de under 30 år er det enda færre: Bare sju prosent lytter mest til banken når de trenger økonomiske råd.

 

Lars Rognstad, salgssjef i Storebrand Oslo, er overrasket over det tydelige skillet mellom unge og de eldre aldersgruppene. – Det er avgjørende at den som ber om råd, får anbefalinger som passer vedkommendes situasjon. Kanskje har ikke bankene vært flinke nok til å se de unges behov, sier Rognstad.

 

Når ikke de unge

For de unge setter sin lit til familien når de trenger økonomiske råd, viser undersøkelsen. Nesten to av tre av befolkningen under 30 henvender seg her.

 

– Vi håper og tror at verktøy i nettbanken som Mitt Forbruk kan hjelpe de unge med å få innsikt og kontroll over økonomien sin. Tjenesten gir kundene en bedre oversikt over hva de bruker pengene på, sier Rognstad.

 

Kan få hjelp i banken

Mens familien er den mest populære økonomiske rådgiveren blant Oslo-folk, er det bare 12 prosent som går til venner for å søke råd om økonomien sin. 14 prosent tyr til fagblader og økonominettsteder.

 

– Manglende økonomisk opplæring i grunnskolen gjør at befolkningen må ta en større grad av ansvaret selv. Da er det viktig at bankene har gode rådgivere og verktøy som kan øke den økonomiske forståelsen, sier Rognstad.

 

Han tror også at tilgjengelighet er et viktig stikkord for å nå ut, særlig til de unge.

 

­– For spesielt unge mennesker er banken forbundet med en nettbank og en kodebrikke. Det er viktig at vi møter befolkningen med gode råd der de er, både i nettbanken og gjennom sosiale medier, sier Rognstad.

 

150 000 med betalingsproblemer

En fersk rapport fra Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) anslår at rundt 150 000 husholdninger har tilbakevendende betalingsproblemer. Rognstad mener Oslo-folks store tillit til familien i økonomiske spørsmål viser hvor viktig det er med opplæring i hjemmene.

 

– Langt fra alle har gode rådgivere i familien. Vi ser dessverre eksempler på at manglende kompetanse om privatøkonomi går igjen i flere generasjoner i en del familier, sier han.

 

Eldre lytter til banken

Jo eldre kundene er, jo mer attraktiv blir banken som rådgiver, viser undersøkelsen. Blant de over 50 år er banken den mest foretrukne rådgiveren. Her vil 26 prosent gå til banken, mens 23 prosent først ville rådspurt seg med familien.

 

(Pressenytt)

 

Se film på youtube om Mitt Forbruk her.

http://youtu.be/FZQoXYzCcK4

 

 

 

Kontaktpersoner:

Storebrand Bank, salgssjef i Oslo Lars Rognstad, mobil 926 01 490.

Storebrand Bank, kommunikasjonssjef Kristina Picard, mobil. 901 89 809.

Her søker Oslo-folk råd om økonomi:

Slik svarer de på følgende spørsmål: Hvem lytter du mest til når du trenger økonomiske råd?

  • Familien: 39 %
  • Banken: 10 %
  • Eksperter i media: 8 %
  • Venner: 12 %
  • Fagblader og / eller økonominettsteder: 14 %
  • Andre: 6 %
  • Vet ikke: 12 %
  • Kvinner lytter i større grad enn menn til familien (38 % mot 27 %)
  • Unge under 30 år lytter i klart størst grad til familien (63 %), og i langt mindre grad til banken (7 %).
  • 32 % av sørlendinger spør banken om økonomiske råd, mot 10 % i Oslo.

 

Kilde: Representativ undersøkelse blant 1 000 nordmenn over 18 år gjennomført av Norstat for Storebrand Bank.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Storebrand, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.06.2012 06:00
Teknisk løsning ZEVS AS