presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2016:

Trippel designheder til DNB

  Publisert: 27.04.2016 18:50 - av  Henning Poulsen
Oslo: Mens DNB Bank har utviklet produktpakker som kundene kan plukke fra hyllen og studere, tar DNB ASA rådgivning til et nytt og høyere nivå med en unik interaktiv tjeneste. Begge mottar Merket for god design i dag.

Onsdag ettermiddag mottok DNB ASA, DNB Bank og designbyråene Anti, Apt, POL og EGGS Design den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde i forbindelse med Transform 2016, landets viktigste møteplass for arkitektur- og designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

 

– Mange nordmenn vegrer seg fremdeles for å kontakte banken. Sektoren har i alle år hatt et alvorstynget og konservativ uttrykk, men i senere tid har dette begynt å snu. DNB er en av bankene som har forstått verdien i å bruke design til å ufarliggjøre alvorlige temaer og bygge en bro mellom seg selv og kundene, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

Banken mottok Merket for god design til sammen tre ganger på onsdag: DNBs nye produktpakker ble utmerket for grafisk design, mens «Boligreisen» fikk utmerkelser både for tjenestedesign og interaksjonsdesign.

 

Produktpakkene

Banksektoren har vært igjennom en rivende utvikling de siste tiårene, og DNB skjønte at de måtte gjøre det enklere for kundene å orientere seg i en vrimmel av produkter og tjenester. Nå er konsernet i ferd med å revitalisere sine fysiske filialer over hele landet. Inspirasjonen har de hentet fra dagligvarebransjen.

 

– Vi så et stort behov for å hjelpe kundene våre med å forstå hvilke tjenester og produkter som passer best for dem. Før var det ikke så enkelt å få en fullgod oversikt, selv for våre ansatte. Det ønsket vi å forandre på, sier Kristoffer Krohn Eide, merkevareleder i DNB.

 

Ryddet i katalogen

Anti ble engasjert, og sammen med DNB har designbyrået ryddet opp i produktkatalogen. 250 produkter og tjenester er nå blitt til 60. Samtidig har de utviklet en virtuell verktøykasse og en tilhørende serie med 60 vidt forskjellige fysiske produktpakninger – én for hvert produkt i katalogen.

 

– I det nye butikkonseptet vårt er det avgjørende å faktisk kunne vise fram hvilke produkter og tjenester vi tilbyr, på samme måte som en hvilken som helst butikk der varene står i hyller. Vi trengte et design som var tiltalende, lekent og med en rød tråd igjennom det hele. Pakningene måtte ha en klar DNB-identitet, selv uten bruk av logoen vår, sier Krohn Eide.

 

Unik i bankverden

Den resulterende løsningen er unik i både i norsk og internasjonal banksammenheng. Det er nemlig første gang en bank lar kunden rolig spasere inn og plukke ned og studere produkter fra en varehylle. Løsningen er også unik på grunn av omfanget, med 60 helt ulike pakninger.

 

– Bankprodukter og –tjenester er noe mange opplever som vanskelig. Ved å visualisere dem som produktesker i en varehylle er det enklere for kunden å forstå alt fra forsikring og lån til pensjon og bedriftstjenester, sier Krohn Eide.

 

Designløsningen tar utgangspunkt i en serie gjenkjennbare typografiske illustrasjoner som på lekent vis hjelper kunden å skille mellom de ulike produktpakkene. Slik står produktnavnet ekstra tydelig i en fargeramme på forsiden av pakningen. På baksiden forklarer en forenklet tekst hva de forskjellige produktene og tjenestene er for noe.

 

Rulles ut over hele landet

Butikkonseptet rulles nå ut gradvis i DNBs filialer over hele landet.

 

– Så langt har tilbakemeldingene fra kundene vært overveldende både når det gjelder de nye filialene og designet på pakningene. Vi gjennomførte en kundemåling ved hjelp av Ipsos MMI der 84 prosent av kundene våre ga terningkast 5 eller 6. Kundene forteller at produktveggene gir filialene et mer moderne preg, sier Krohn Eide.

 

Boligreisen

Utgangspunktet for den nye tjenesten Boligreisen var at DNB ønsket å bli best på de viktigste hendelsene i kundenes liv, herunder kjøp av bolig.

 

– Å være på vårt beste i de hendelsene som betyr mest for kundene våre, er en del av vår strategi. Å utvikle Boligreisen var derfor en naturlig prioritering for oss. Med bruk av tjenestedesign ville vi sikre kundeopplevelsen helt fra behovet om ny bolig oppstår og frem til kunden har overtatt boligen. Det innebar at vi la vekt på hele kundereisen, og ikke bare de stegene der kunden tradisjonelt ville være i kontakt med banken - for eksempel ved finansering, sier Krohn Eide.

 

Fokuset var derfor ikke bankproduktene, men på hvordan vi leverte underveis i kundens reise frem til målet. Boligreisen er en stor satsing fra DNBs side, og inkluderer flere av bankens forretningsområder, som lån, forsikring og eiendomsmegling.

 

Hoveddelen av jobben gikk til tjenestedesignere i EGGS Design, noe som ledet til et vellykket samarbeid.

 

– Å samarbeide med tjenestedesignerne var veldig givende. Vi hadde stor nytte av metodene de benyttet for å skaffe seg innsikt, hvordan de utviklet prototyper og testet dem underveis samt hvordan de hjalp oss til å definere hva kunden skal oppleve på hvert enkelt steg, sier Eide.

 

Gode resultater

En annen gevinst for forankring av målsetninger og - ikke minst - hva de ikke skulle gjøre.

 

– Vi brukte tid på begrensninger for arbeidet. Vi skulle ikke drive med IT-utvikling. Vi skulle ikke lage nye produkter. Vi skulle ikke omorganisere. Å jobbe med disse begrensningene gjorde at vi ikke gjorde valg som ville ha vært vanskelig å realisere. Dette krevde mye storytelling og opplæring internt, også av markedskommunikasjonen. Det er kundereisen og tjenestedesignet som er grunnlaget for markedskommunikasjonen, sier han.

 

Ett delmål for arbeidet har vært å øke salget av bankens produkter. DNB kan vise til hyggelige resultater: De ser en økning i konvertering av finansieringsbevis til boliglån. Flere kunder kjøper dessuten relevante produkter som forsikring og eiendomsmegling.

 

Målinger viser at kundene har fått bedre opplevelse knyttet til boligkjøp samt en styrket oppfatning av DNB som merkevare.

 

– Å motta Merket for god design tre ganger oppleves som en stor anerkjennelse. Det oppleves som en bekreftelse på at vi har gjort mye riktig i vårt arbeid for å møte kundene best mulig, sier Eide.

(Pressenytt)

 

* Transform 2016 streames i sin helhet på doga.no fra klokken 10.00 onsdag 27. april. Priser og utmerkelser deles ut etter kl 18.00.

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektkoordinator Ann Kristin Godager, mobil 911 77 879

* DNB ASA, merkevaresjef Kristoffer Krohn Eide, mobil 922 64 017

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016, tidligere Designdagen

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 27. april mottar 34 av disse Merket for god design

* Av disse er tre nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

DNB ASA og Anti mottok Merket for god design for bankens nye produktpakker. Foto: DNB

 

DNB og Eggs Design mottok Merket for god design for Boligreisen. Foto: Thomas Ekström

 

Merk:

Øyeblikkelig etter at utmerkelsene har blitt delt ut vil det legges ut bilder, jurykjennelser og annen informasjon her:

http://doga.no/merket/tjenester/boligreisen

http://doga.no/merket/emballasjedesign/dnb-produktpakker

 

Når utmerkelsene har blitt delt ut vil det også legges ut filmer om mottaker her:

https://vimeo.com/164226470

https://vimeo.com/164252624

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak dnb retail Storo_7.jpg 13,19 kB (3750x2500)
Bilde - vedlegg til sak dnb boligreisen_Bilde5_Foto_Thomas_Ekstrom.jpg 2,44 kB (2667x1500)
Bilde - vedlegg til sak DNB_Retail_5.jpg 4,26 kB (5616x3744)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.04.2016 18:50
Teknisk løsning ZEVS AS